ЕС глоби Google, а Тръмп заплаши с ответни мерки. Какво следва?

„Моята администрация НЯМА да позволи тези дискриминационни действия да останат без отговор“, заяви той в Truth Social, определяйки глобата като наказание срещу „американското новаторство“.
Многомилиардната санкция – втората по големина, налагана от Комисията на Google – е резултат от четиригодишно разследване за злоупотреба с господстващо положение на пазара на рекламни технологии.
Глобата е наказание за поведението до момента, но това не е краят на историята. В крайна сметка Комисията иска доминацията на Google в рекламните технологии да приключи и по-малки играчи да получат шанс да навлязат на пазара, пише Politico.
И въпреки публикациите на Тръмп в социалните мрежи, същото иска и САЩ, където съдебно дело за доминацията на Google в рекламните технологии започва след няколко седмици.
Какво ще направи Google?
Компанията заяви, че ще обжалва глобата и категорично отхвърля аргументите на Комисията, че е поддържала позицията си чрез отстраняване на потенциални конкуренти с различни тактики, които ѝ дават контрол върху доходоносната част от бизнеса на Alphabet.
Google има срок до средата на ноември да подаде жалба в Съда на Европейския съюз в Люксембург. Този процес може да продължи години.
Освен глобата, Комисията нареди Google да спре практиката на „самооблагодетелстване“ на собствените си рекламни инструменти и да предложи начин за премахване на конфликтите на интереси в рекламната система. Компанията има срок до началото на ноември – 60 дни от решението – за да представи как ще се съобрази.
Вероятно Google ще предложи поведенчески промени, подобни на тези в САЩ, например самоналожени правила за цените при онлайн рекламните търгове.
Ще остане ли доволна Комисията?
В предишни случаи, когато Комисията установи нарушения на цифровите правила от Google, тя прие поведенчески промени – например търгове за място в резултатите от търсенето или екрани за избор при Android. Тези мерки обаче не промениха пазарната динамика.
Сега езикът на Комисията показва, че тя търси по-радикално решение. Според анализа продажба на активи на Google – т.нар. структурна мярка – може да бъде единственият начин да се предотвратят бъдещи злоупотреби.
Ако не остане доволна от предложените поведенчески решения и ако Google не предложи самостоятелно разделяне, Комисията може да нареди продажба на рекламните активи на компанията.
Подобно разпореждане би било първият случай, в който ЕС налага подобна мярка на американска компания – и това би довело до дълга съдебна битка.
Комисията изглежда губи търпение, тъй като случаят не е първи. Google вече плати и за предишни нарушения. Новата глоба е увеличена с 60 процента заради повторни провинения.
Може ли САЩ да стигнат първи?
Тръмп може да не харесва, че ЕС атакува американски технологични гиганти, но собственото му правителство прави същото. В петък, само часове преди публикацията на Тръмп, Министерството на правосъдието на САЩ подкрепи искане федерален съд да разпореди разделяне на Google.
Делото в САЩ, заведено в Източния окръг на Вирджиния, е паралелен, но отделен процес. Американските власти вече доказаха, че Google е монополист в рекламните технологии.
Сега съдът трябва да реши как да се премахне този монопол. Делото започва на 22 септември.
Ако в САЩ бъде наложено разделяне на Google на най-големия му пазар, това значително ще улесни действията на Европейската комисия.
Може ли ЕС да раздели Google без САЩ?
Не и скоро. Въпреки силните думи на Комисията, разделянията са изключителна рядкост в ЕС. Още по-малко, когато става дума за американска компания.
Сегашният случай е голяма първа стъпка. А и ЕС вече има нови инструменти освен антимонополните закони. През 2023 г. Google бе определен за „пазач“ съгласно Закона за цифровите пазари. Срещу компанията се водят две разследвания за неспазване на правилата. Ако бъдат три, това ще даде основание за структурни мерки. Засега обаче това е далечна перспектива.
Каква беше заплахата на Тръмп и сериозна ли е тя?
В публикация в Truth Social Тръмп определи действията на Комисията като заплаха срещу американска компания и предупреди, че ако те продължат, САЩ ще започнат търговски процедури срещу ЕС, за да „анулират несправедливите санкции“.
По-конкретно, той заплаши да започне разследване по „Секция 301“ – инструмент от американското търговско законодателство, подобен на европейските защитни мерки в търговията.
Този инструмент е по-тромав от предпочитаната от Тръмп „Секция 232“, затова подобно разследване би продължило дълго.
Заплахата идва само седмици след като Комисията и САЩ постигнаха крехко примирие в търговския спор. В крайна сметка заплахата може да не доведе до реални действия.
Моля, подкрепете ни.





