3|
4997
|16.03.2015
НОВИНИ
ЕК поиска 7 млн. евро глоба за лот 2 на "Струма"
Европейската комисия е предложила максималната санкция от 7 млн. евро за поръчката по възлагането на лот 2 от магистрала "Струма". Това изясни пред "Капитал Daily" Лазар Лазаров - ръководител на Агенция "Пътна инфраструктура", която отговаря за поръчката.
Това е станало ясно с писмо от дирекция "Регионална политика" до Министерството на транспорта, за което индиректно признаха и от самото министерство преди дни.
Одитната мисия на комисията е била тук миналия септември и поръчката за "Струма" е попаднала в извадката от проверки, въпреки че възлагането й беше в края на 2012 г., тъй като през 2013 г. е имало разходи по нея.
Причината
Най-вероятната причина за наложената корекция е ограничително изискване в самата поръчка за доказването на опит. В поръчката се казва, че от изпълнителя се иска да е изпълнил договор за ново строителство или реконструкция на магистрали или пътища с носимоспособност на пътната конструкция от 11.5 тона на ос, с обща дължина минимум 30 км, с приравнен габарит Г10.50 метра.
Проблемът е, че когато кандидатът е обединение, се иска всеки един от членовете на консорциума да е изпълнил по един такъв договор. Това е нарушение на логиката на обединяване и български и европейски одитори вече са улавяли такива примери.
Например за болница в Сандански, където също е поставено такова изискване, българският одитен орган е отбелязал, че това е неравностойно третиране и "обезсмисля правото на икономическите оператори да се сдружават с цел да отговорят общо и заедно на поставеното от възложителя изискване."
Възможно е в условията одиторите да са открили и други проблемни моменти.
София ще спори
Лазар Лазаров не смята, че тази корекция ще влезе в сила. Той няма притеснения, защото според него тази глоба също ще отпадне, както са отпаднали подобни корекции по различни пътни проекти миналата година. Докладът на ЕК наистина е предварителен и е изпратен до София за коментари. Българските власти сега ще върнат своето тълкуване на ситуацията и ще поискат намаляване или отпадане на корекцията. Вероятното основание, на което ще се иска това, е липсата на значим ефект от ограничителното условие върху конкуренцията.
По време на търга за лот 2 на "Струма" значителен брой кандидати подадоха документи и бяха пресети на първия етап по опит и обороти, като осем бяха допуснати до втори етап. Австрийската Strabag се отказа, гръцката J&P Avaks бе декласирана заради прозиращ плик на ценовата оферта, а трима бяха отстранени заради технически пропуски. Печелившата оферта бе на консорциум "Струма лот 2", в който влизат "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa.
Ако българските власти докажат, че ефектът от ограничителните условия не е повлиял съществено и не е отблъснал много кандидати, то е възможно цялата санкция да отпадне или поне да бъде намалена. Ако не, то тази стойност ще трябва да бъде поета от бюджета на програма "Транспорт". Това е най-чистата досега програма, но очакванията на български и европейски експерти са през тази година и тя да започне да търпи корекции заради идващите плащания по големи проекти, които ще бъдат одитирани.
Одитната мисия на комисията е била тук миналия септември и поръчката за "Струма" е попаднала в извадката от проверки, въпреки че възлагането й беше в края на 2012 г., тъй като през 2013 г. е имало разходи по нея.
Причината
Най-вероятната причина за наложената корекция е ограничително изискване в самата поръчка за доказването на опит. В поръчката се казва, че от изпълнителя се иска да е изпълнил договор за ново строителство или реконструкция на магистрали или пътища с носимоспособност на пътната конструкция от 11.5 тона на ос, с обща дължина минимум 30 км, с приравнен габарит Г10.50 метра.
Проблемът е, че когато кандидатът е обединение, се иска всеки един от членовете на консорциума да е изпълнил по един такъв договор. Това е нарушение на логиката на обединяване и български и европейски одитори вече са улавяли такива примери.
Например за болница в Сандански, където също е поставено такова изискване, българският одитен орган е отбелязал, че това е неравностойно третиране и "обезсмисля правото на икономическите оператори да се сдружават с цел да отговорят общо и заедно на поставеното от възложителя изискване."
Възможно е в условията одиторите да са открили и други проблемни моменти.
София ще спори
Лазар Лазаров не смята, че тази корекция ще влезе в сила. Той няма притеснения, защото според него тази глоба също ще отпадне, както са отпаднали подобни корекции по различни пътни проекти миналата година. Докладът на ЕК наистина е предварителен и е изпратен до София за коментари. Българските власти сега ще върнат своето тълкуване на ситуацията и ще поискат намаляване или отпадане на корекцията. Вероятното основание, на което ще се иска това, е липсата на значим ефект от ограничителното условие върху конкуренцията.
По време на търга за лот 2 на "Струма" значителен брой кандидати подадоха документи и бяха пресети на първия етап по опит и обороти, като осем бяха допуснати до втори етап. Австрийската Strabag се отказа, гръцката J&P Avaks бе декласирана заради прозиращ плик на ценовата оферта, а трима бяха отстранени заради технически пропуски. Печелившата оферта бе на консорциум "Струма лот 2", в който влизат "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa.
Ако българските власти докажат, че ефектът от ограничителните условия не е повлиял съществено и не е отблъснал много кандидати, то е възможно цялата санкция да отпадне или поне да бъде намалена. Ако не, то тази стойност ще трябва да бъде поета от бюджета на програма "Транспорт". Това е най-чистата досега програма, но очакванията на български и европейски експерти са през тази година и тя да започне да търпи корекции заради идващите плащания по големи проекти, които ще бъдат одитирани.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads