Спаси София: Нова скандална концесия в столицата
Управляващите от ГЕРБ се готвят да приемат поредната скандална концесия в столицата, сигнализират градските активисти от Спаси София. По думите им, става въпрос за концесията за отдаване на велосипеди под наем в столицата, към която обаче е прикрепено и монтирането на 150 нови рекламни пана в идеалния център на София.
Според Борис Бонев, концесията започнала още през 2012 г., е неактуална и не задоволява днешните нужди на града. По думите на независимия общински съветник, системата ще стартира с едва 33 стоянки с общо 400 велосипеда, при това само в идеалния център на София. „Това е далеч под необходимия брой за една добра транспортна услуга. Много по-малки градове от София имат значително по-големи и постоянно разширяващи се системи за наем на велосипеди. В Любляна имат около 1200 колела, във Варшава – 6000, а в София системата остава затворена като в следващите осем години ще може да бъде разширена само с още 5 стоянки, които отново ще са в центъра. Така не само, че броят велосипеди никога няма да бъде достатъчен, за да направи използването им алтернатива за софиянци, но и живущите в кварталите няма да могат да се възползват от тази система. С това тя е обречена да остане малка, безполезна и неизползваема.“ – казва Бонев.
Зад привидно доброто намерение за система за велосипеди под наем е скрито монополизирането на рекламата в идеалния градски център – това е общото мнение на общинските съветници от опозицията. Концесията предвижда поставянето на нови 150 рекламни места в центъра, в допълнение на вече съществуващите. Това означава допълнително визуално замърсяване по централните улици - на бул. „Витоша“ – с нови 37 рекламни пана, на ул. „Солунска“ с 30, а на бул. „Васил Левски“ с 59.
„Дава се възможност за огромна печалба на концесионера. Дори при настоящите цени на рекламно пространство излиза, че приходите за концесионера ще бъдат над 800 000 евро на година. В същото време дължимата такса към Общината е между 50 000 евро през първата и 150 000 през осмата година. Освен огромно визуално замърсяване на най-централните и емблематични градски пространства в центъра, проблем е и фактът, че, това се прави без никакви изисквания към концесионера да гарантира висока използваемост на велосипедите и да предлага добра услуга. Точно обратното – при липса на зададени критерии от Столичната община, концесионерът е мотивиран да се занимава с рекламата, тъй като тя е печелившата част от концесията, а велосипедите са между другото. С концесията ще бетонираме тази ситуация за следващите осем години.“ – категоричен е независимият съветник Борис Бонев.
От Спаси София сигнализират, че в договора няма мерки за насърчаване на велосипедното движение и използваемостта, липсват измерими критерии за успешността на системата, за качество на услугата, а възможност за разширяване на мрежата извън центъра не съществува. „Затова настоявам започналата през 2012 г. концесия да бъде прекратена като неактуална и неадекватна за настоящите нужди на София. Тя трябва да се преработи с ясни критерии за насърчаване на велосипедните пътувания и план за разширяване на станциите за велосипеди под наем към кварталите. Едва тогава концесията може да бъде обявена отново. Само така ще се гарантира, че София ще получи устойчива и използваема транспортна система, а не просто още реклами. В противен случай, Фандъкова ще получи възможност за еднократна ПР изява, но ще лиши София от възможността да получи истинска алтернатива на придвижването с автомобил.“, е мнението на Борис Бонев.
Моля, подкрепете ни.