36|
5206
|06.05.2015
НОВИНИ
Веригите ни сурвакат с по-високи цени заради закона за конкуренцията
Цените на храните ще тръгнат нагоре заради промените в Закона за защита на конкуренцията. Повишение с около 3 до 5% ще има само заради отпадане на такса "логистика", обясни изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев пред Bulgaria on Air.
Трудно е да се предвиди колко ще е крайното увеличение, защото липсва анализ на ефектите от новите правила. Според председателя на асоциация "Активни потребители" Богомил Николов е логично след отпадането на някои отстъпки, каквито на практика са таксите, търговецът да калкулира загубата в крайната цена. С промените в закона, които бяха приети на първо четене от парламента миналата седмица, се забраняват услугите, които търговските вериги предоставят на производителите.
В момента например производителят доставя стоката до един логистичен център и не му се налага да обикаля по стотици магазини, защото веригата сама организира транспорта до търговската си мрежа. По този начин разходите падат значително. Според сдружението забраната на тази услуга ще доведе директно до увеличаване на цените с около 3-5%. Допълнителен натиск за повишение ще дойде и от отпадането на други такси. Според хипермаркетите опитът в някои страни показва, че подобна намеса предизвиква покачване на цените на хранителните стоки.
Във Франция например при въвеждането на регулация цените на стоките са се увеличили с 8%. "Щом се правят промени, които ще се отразят на икономиката, е редно да се направи оценка на въздействието и да се разбере ще поскъпнат ли храните и с колко. Колкото по-развита е една страна, толкова по-трудно се правят промени в законодателството. Никой сериозен бизнес няма да хареса климата у нас, защото не е ясно как ще го изненада утре депутатската инициатива", коментира Богомил Николов пред "Сега".
Според него проблемът на родните производители не са веригите, а начинът на субсидиране. "Какво са му виновни хипермаркетите на производителя на домати например, че у нас се субсидира основно пшеница, а в Турция дори има износна субсидия", допълни той. Изпълнителният директор на Съюз "Произведено в България" Пламен Грозданов обаче смята, че няма логика и аргументи за увеличението на цените на храните. "Заради обществения натиск много от нелоялните търговски практики като такси "рождени дни" вече отпаднаха и това не доведе до увеличение на цените", аргументира се той.
Поправките в Закона за защита на конкуренцията бяха приети още от миналия парламент, но тогава президентът Росен Плевнелиев наложи вето, което не бе преодоляно. Сега текстовете бяха предложени отново от депутати от БСП. Изненадващо те стигнаха до пленарна зала и още по-изненадващо минаха на първо четене, и то със съдействието на управляващите. От ГЕРБ все пак се застраховаха, че до второ четене текстовете ще бъдат значително смекчени. Според Сдружението за модерна търговия предложените регулации няма да спрат нелоялните търговски практики. Те могат да се премахнат по-скоро със саморегулация. Този процес у нас вече започна, след като бяха подписани споразумения за налагане на добри търговски практики по цялата верига на доставки на хранителни стоки. Такива споразумения бяха сключени между Сдружението за модерна търговия и Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите, Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки и две от най-големите работодателски организации в страната - КРИБ и БТПП.
В момента например производителят доставя стоката до един логистичен център и не му се налага да обикаля по стотици магазини, защото веригата сама организира транспорта до търговската си мрежа. По този начин разходите падат значително. Според сдружението забраната на тази услуга ще доведе директно до увеличаване на цените с около 3-5%. Допълнителен натиск за повишение ще дойде и от отпадането на други такси. Според хипермаркетите опитът в някои страни показва, че подобна намеса предизвиква покачване на цените на хранителните стоки.
Във Франция например при въвеждането на регулация цените на стоките са се увеличили с 8%. "Щом се правят промени, които ще се отразят на икономиката, е редно да се направи оценка на въздействието и да се разбере ще поскъпнат ли храните и с колко. Колкото по-развита е една страна, толкова по-трудно се правят промени в законодателството. Никой сериозен бизнес няма да хареса климата у нас, защото не е ясно как ще го изненада утре депутатската инициатива", коментира Богомил Николов пред "Сега".
Според него проблемът на родните производители не са веригите, а начинът на субсидиране. "Какво са му виновни хипермаркетите на производителя на домати например, че у нас се субсидира основно пшеница, а в Турция дори има износна субсидия", допълни той. Изпълнителният директор на Съюз "Произведено в България" Пламен Грозданов обаче смята, че няма логика и аргументи за увеличението на цените на храните. "Заради обществения натиск много от нелоялните търговски практики като такси "рождени дни" вече отпаднаха и това не доведе до увеличение на цените", аргументира се той.
Поправките в Закона за защита на конкуренцията бяха приети още от миналия парламент, но тогава президентът Росен Плевнелиев наложи вето, което не бе преодоляно. Сега текстовете бяха предложени отново от депутати от БСП. Изненадващо те стигнаха до пленарна зала и още по-изненадващо минаха на първо четене, и то със съдействието на управляващите. От ГЕРБ все пак се застраховаха, че до второ четене текстовете ще бъдат значително смекчени. Според Сдружението за модерна търговия предложените регулации няма да спрат нелоялните търговски практики. Те могат да се премахнат по-скоро със саморегулация. Този процес у нас вече започна, след като бяха подписани споразумения за налагане на добри търговски практики по цялата верига на доставки на хранителни стоки. Такива споразумения бяха сключени между Сдружението за модерна търговия и Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите, Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки и две от най-големите работодателски организации в страната - КРИБ и БТПП.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads