3|
4522
|18.01.2010
НОВИНИ
Воеводите искат пари от Гърция за блокираната граница
ВМРО настоява „значителните загуби за българските фирми сериозното неудобство на българските граждани” да бъде финансово компенсирано от Южната ни съседка.
В декларация, която беше изпратена до медиите, хората на Каракачанов заявяват, че ще сезират компетентните генерални дирекции на Европейската комисия за причинените по време на икономическа криза щети на българските превозвачи и на българския бизнес въобще: ГД „Транспорт” и ГД „Общ пазар”.
„Ще се обърнем към българските евродепутати и те, на свой ред, да изискат съдействие от еврокомисията. Предлагаме България да настоява по дипломатически пътища за официални компенсации от страна на Гърция заради нейната неспособност да разреши вътрешния си проблем. Също така предлагаме българската държава да окаже необходимата юридическа помощ на заинтересованите български фирми и граждани за започване на колективни съдебни действия срещу виновните браншови сдружения в Гърция, а ако се налага – и срещу гръцки държавни органи, които не успяват да осигурят разрешение на проблема.
Според ВМРО е нужно България да се позове на т.нар. „ягодов казус” в основаното на прецеденти право на ЕС: през 1998 г. след сходни обстоятелства в резултат на френска блокада на границите се приема регламент 2679/98 на Съвета на ЕС, с който изисква при подобни случаи спешен план с мерки за отваряне на границите. И Гърция ще трябва да вземе такива мерки съгласно регламента, защото другият начин е дело в Европейския съд.
Кореспондентът на БНР Страшимир Марчев съобщи, че по-малко товарни камиони минават през ГКПП "Кулата" днес заради очакването пунктът да бъде блокиран. Той напомни, че най-вероятно протестът на гръцките земеделски производители ще бъде десетдневен и ще се спират превозни средства и в двете посоки. Това е станало ясно по-рано днес от срещата на гръцките фермери и областното пътно управление в Серес. В момента протестиращите си сковават малки барачки, разполагат пред тях барбекюта и бидони с вино и ракия.
Според Миролюб Столарски, председател на асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт вече има сигнали, че български камиони, които са били на границата преди влизане в България са връщани в гръцка територия. "Те в момента блокират българската икономика. При положение, че товарите са паднали с 70%. Средно на камион загубата на ден е минимум 250 евро.", каза Столарски в предаването "12+3". Той каза още, че заради блокадите през миналата година от асоциацията са се опитали да заведат дела, но от съда в Серес са им казали, че нямат достатъчно доказателства.
Още преди десет дни, когато се заговори за протеста и блокадите на гръцките земеделци, туроператорите масово започнаха да отказват оферти. Това каза в предаването "12+3" Илия Пасков, председател на сдружението на хотелиерите, песторантьорите и туроператорите в Сандански. Всяка година през този сезон границата с Гърция се затваря заради протести, каза още Пасков и уточни, че това е мъртъв сезон за селскостопанските производители в съседна Гърция и големите загуби се търпят от родната туристичекка индустрия. "Има хора с кредити, които трябва да плащат заплати. Поне две седмици след края на протеста индустрията не може да се възстанови, каза хотелиерът и каза още, че загубите ще бъдат с милиони. "Засега не чувстваме никаква подкрепа от страна на властите", каза още Пасков и беше категоричен-в нормалните държави така не се постъпва", каза Пасков.
Според доцент Юлия Захариева в този случай са нарушени правата на свободно предвижване. Нарушенията според преподавателя обаче не е на фермите, а е на държавта Гърция, която чрез учредителните договори е задължена да не издига никакви прегради пред действието на договорите, които включват свободите на движение. Това, което може да се направи е асоциазциите на браншовите организаци да изпратят питане но Европейската комисия дали има нарушение. Ако отговорът е положителен може да се заведе иск срещу гръцката държава в съда в Люксембург. "Това е безпрецедентен случай да се блокират граници в ЕС", каза още доц.Захариева. Според нея има всички основания да се иска реакция от Европейската комисия.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads