„Фермата” и ВИП Брадър – не пробвайте това в къщи
Водещите на „Фермата” Иван и Андрей вложиха много от себе си: рецитираха патетични изрази на фона на народни песни и мелодии, зовяха към патриотизъм, провокираха сълзи с архаични думи и час по час повтаряха „България”, „Фермата”, „традиции”, „възраждане”, „българска мощ” и пр. Агитшумотевицата приличаше на заря за 3 март на Шипка, липсваха само няколко трупа и две кофи с червена боя. Но има време - цял сезон - и до Самарското знаме ще стигнат. Ако водещите, те и продуценти, си бяха разкъсали ризите и размахали някое кърваво писмо, нещата директно щяха да потънат в гротеската. Засега се задържат на повърхността на бурлеската. Загребали са обаче толкова много кич, че скоро сигурно ще станем свидетели на неловки и кошмарни сцени. Има такива знаци. Има и персонажи за тях.
Без да се заяждаме, напомняме на авторите на „Фермата”, че ако наистина са търсили българското, то шоуто им трябваше да се казва „Чифлик”. Именно чифлиците са това, което те се опитват да наподобяват. Там се е развивало земеделието и животновъдството по българските земи преди доста време. Думата е турска, но и присътвието е било такова. Терминът „ферма” навлиза в езика ни през 90-те години на ХХ век. Дотогава са съществували кооперативи и ТКЗС – това е ясно. Подмяната на „чифлик” с „ферма” може да е оправдяно от целите на шоуто, но не съответства на претенциите. А уж шоуто претендира за автентичност и историчност, а такива няма.
Патриотарският плам също не е присъщ на живота в чифлиците. Революционната искра е пламвала съвсем другаде, а не в сърцата на кротките стопани, доящи кози и садили картофи. Смесването на тези неща напомня Кафка. Хубаво е да инжектираш патриотизъм в шоу, но не е хубаво да подменяш историята според бизнес плановете си. "Няма мръсни думи, има мръсни хора", казва Швейк. Затова сценаристи и продуценти трябва да са по-внимателни и да уважават публиката.
По същото време, но в къщата на ВИП Брадър на бТВ кака Лара изрече запъхтяно и спонтанно: Ама много е ВИП тука!... Ако някои от зрителите са възприели тази й реакция като автентична – грешат. В нея имаше ирония повече, отколкото би им се искало на продуцентите. Бъдете сигурни, че на третия ден иронията вече ще е сарказъм. И има защо. На искрящото патриотарство в Нова бТВ противопостави лъскаво холивудско зрелище. Дори някои от участниците – все ВИП персони със слама в джобовете – толкова искаха да покажат блясък и класа, че изглеждаха като герои от пародиите на „Американ айдъл”. В домашните си огледала тези наши „звезди” може и да се виждат като Парис Хилтън, Бритни Спиърс и Опра Уинфри, но действителността скоро ще ги вкара в капаните на обикновена гавра. Освен, че това го има по сценарий, те са готови да настъпват мотиката безброй пъти, само и само камерата да ги „обича”. Платени гумени човечета, готови на публична аутопсия. А присъствието на дъщерята на починалия неотдавна Димитър Цонев – Деси, само оправдава очакванията за нещо като „Баджанаците на пръстена” (тежка пародия на „Властелинът на пръстените”).
Професионализмът и опитът на водещите Александра Сърчаджиева и Ники Кънчев няма да спасят порцелановите кукли на сергията – дори обратно. Затова им се плаща. Освен това нека зрителите видят за пореден път кое се пробутва за ВИП – сред коментаторите също.
Продукциите на Нова тв и бТВ струват неприлично много пари. Всички тези шоута си приличат по едно: участниците винаги се навиват да участват, заблудени, че ще покажат своите добри и силни страни. Винаги става обратното, защото сценаристите мислят друго, а чорбаджиите броят печалбите. Да, участниците добиват някаква популярност, но тя не е за завиждане.
Затова в няма лекари, архитекти, инженери, пилоти, истински фермери, сериозни музиканти и пр. Защото са шоута за идиоти.
Съвет: Ако се уважавате поне малко, вземете си книжка, която и да е тя, и се потопете в нея. Спасението е гарантирано.
Бил Мар-младши
Моля, подкрепете ни.