БДЖ за ФрогНюз: Закупихме 15 нови съвременни локомотива „Смартрон“, имаме поръчка за още 10
В сравнение с останалите видове транспорт придвижването с железница е най-екологично, безопасно и енергийно ефективно. Емисиите от въглероден диоксид, генерирани от него, са многократно по-ниски в сравнение с тези при автомобилния транспорт.
Железопътните превози са в пъти по-енергийно ефективни от автомобилните. Тези предимства извеждат на преден план в транспортната политика приоритетното развитие на железопътния сектор.
Чрез специално разработена платформа EcoPassenger (https://www.ecopassenger.org/), реализирана от Международният съюз на железниците (UIC) в сътрудничество с Фондация за устойчиво развитие, ifeu (Германският институт за околна среда и енергия) и HaCon (софтуер), може лесно да се сравни потреблението на енергия, емисии на CO2 и други въздействия върху околната среда за самолети, автомобили и влакове в пътническия транспорт.
EcoPassenger повишава осведомеността и знанията на пътниците за въздействието върху околната среда на всеки от видовете транспорт между избрани дестинации, като прилага прозрачен, изчерпателен и лесен за използване калкулатор. Изчисленията показват, че реално с избора си да пътува с влак, всеки от нас намалява с над 5 пъти отделянето на вредни емисии в природата.
Пътуването с влак се осъществява основно чрез използването на електрическо захранване. В България 75 % от железопътната мрежа е електрифицирана, която ни поставя на едно от първите места по електрификация в ЕС. Във връзка с изпълнението на целите за приоритетно развитие на железопътния транспорт през последните години както в България, така и в други европейски държави, се извършва мащабна дейност за модернизация и реконструкция на железопътната мрежа, в чието развитие не е инвестирано от години.
Мащабните ремонтни дейности по инфраструктурата на железницата са причина за моментно затруднение и влошаване на обслужването, ситуация идентична и в Германия в момента, но очакванията са след завършването на проектите до края на 2026 г. пътуването с железопътен транспорт да се подобри осезаемо. В момента сериозна ремонтна дейност се извършва в гарите в градовете с най-голямо население в България, както и по железопътното трасе между тях. Извършва се модернизация на коловозното развитие на Централна гара София, както и на гарата и целия транспортен възел в и около Пловдив. Сериозни ремонти се извършват и в отделни отсечки между Пловдив и София, между Пловдив и Бургас, както и между София и Драгоман, след завършването на които ще се повиши скоростта на движение на влаковете и съответно ще се намали времето за пътуване.
От своя страна БДЖ, като единствения оператор за извършване на пътническа превозна услуга към момента, инвестира в подновяване и модернизиране на остарелия си и амортизиран подвижен състав с цел повишаване на комфорта на предлаганата услуга. За да може да бъде железопътният транспорт по-привлекателен и предпочитан за придвижване съобразно съвременните стандарти, дружеството инвестира в закупуване на нови локомотиви и подновяване на вагоните. До момента са закупени 15 чисто нови съвременни електрически локомотива „Смартрон“, като предстои изпълнението на доставка на още 10 по сключен договор с изпълнителя на поръчката. С цел намиране на краткосрочно решение за подобряване на условията за пътуване са доставени 76 модернизирани вагона от DB, които поетапно се включват в движение на влакове по различни направление в страната. БДЖ инвестира и в подобряване на наличния си ресурс като се ремонтират работни помещения, ремонтни халета и стаи за почивка с цел подобряването на условията за труд на експлоатационния персонал. Извършен е капитален ремонт на общо 20 електрически локомотива от най-масовата серия в движение по жп релсите в страната и предстои обявяване на поръчка за капитален ремонт и модернизация на вагони, с което значително ще се подобрят условията за пътуване с влаковете на дружеството.
Съществени действия за развитието на железопътния транспорт са предприети и на държавно ниво чрез обявени процедури за закупуване на съвременни мотрисни влакове със средства от Плана за възстановяване и устойчивост, които са в процес на реализация, а по някои от тях вече има избрани изпълнители. След либерализирането на пазара за пътнически железопътни услуги и предстоящото изтичане на договора на БДЖ в края на 2024 ч. за осъществяване на обществена превозна услуга, следва да бъде обявена нова процедура за избор на изпълнител на тази услуга. Спечелилият процедурата, независимо дали това ще бъде БДЖ или друг железопътен оператор, ще има възможността да използва закупения от държавата нов мотрисен подвижен състав, което също ще бъде в полза на пътуващите, подобрявайки значително условията за пътуване и повишавайки привлекателността на превозната услуга с влак.
Освен инвестирането в подобряване на услугата и модернизиране на подвижния състав, БДЖ отделя специално внимание на сигурността и безопасността при пътуването с влак. С цел да бъде подобрен процеса по установяване на извършителите на посегателства върху подвижен състав, персонал или пътуващи във влака, е предвидено локомотивите да бъдат оборудвани с камери, като към момента е извършено пробно оборудване в един локомотив. Разглеждат се възможностите и за осигуряване на камери за униформите на превозния персонал. Статистическите проучвания в други железници показват, че самото наличие на камери има респектиращ ефект и благодарение на тях случаите на посегателства са намалели драстично.
С цел улесняване на клиентите и предоставяне на повече възможности за снабдяването им с билети за пътуване, все повече се работи към дигитализиране на услугите. Създадена е система за онлайн резервация и продажба на билети, която постоянно се надгражда и предстои създаването на мобилно приложение за лесен достъп от преносими устройства. Превозният персонал се оборудва периодично с PDA устройства за електронна проверка и издаване на билети, чрез което директно информацията да бъде налична в общата база данни. Изключително удобна за клиентите е възможността да проверяват разписанието и да следят движението на влаковете в реално време чрез предоставените функционални възможности на официалния сайт на дружеството.
Във връзка с повсеместния недостиг на квалифицирани кадри за ремонтната и експлоатационна дейност в железниците като цяло БДЖ успешно реализира дългосрочен стратегически проект за привличане на млади кадри чрез обучение и работа в реална работна среда или т. нар. дуална форма на обучение в сътрудничество с професионални гимназии в различни градове на страната, като учебните заведения в Мездра и Горна Оряховица вече изпратиха първите абитуриенти, обучавани по този проект, от които има и назначени служители на трудови договори. В професионалните гимназии са разкрити и запълнени 13 броя паралелки с над 150 ученика, които се обучават по специалности и професии с траен недостиг. Дружеството има трайно добри взаимотношения и подписано сътрудничество и с редица Висши учебни заведения с действащи стажантски и стипендиантски програми.
Освен това БДЖ инвестира и в собствен Център за професионално обучение, където се провеждат курсове за квалификация и преквалификация на локомотивен, превозен и ремонтен персонал. По време на обучението дружеството предлага заплащане на курса на обучение, ежемесечна стипендия в размер на минималната работна заплата за страната през целия период на обучение, сключване на договор и гарантиране на заетост.
Чрез реализирането на всички изброени дейности от модернизация на железопътните трасета, подмяна на подвижния състав, дигитализацията на процесите, повишаване на сигурността и инвестиране в развитието на професионални кадри, неминуемо ще се подобри нивото на предлаганата услуга и ще спомогне за превръщането на железопътния транспорт в предпочитано средство за придвижване.
По материала работи Бояна Маркова
Моля, подкрепете ни.