Дай на МВР и КАТ да пишат закони и им гледай после сеира
Тия дни МВР пусна за обществено обсъждане обемист проект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата. С него вътрешното министерство, разбирай и Пътната полиция, откъдето винаги са основните предложения, настояват за поредно драстично скачане на глобите отново главно за превишаване на скоростта.
Предложенията са за двойно вдигане на санкциите в населени места. Ако някой кара с повече от 11 км/ч от разрешените в населено място, да бъде глобяван със 100 вместо с 50 лв., а при превишаване на скоростта с над 50 км/ч санкцията скача на 500 лв. Вътрешното министерство лансира и голямо вдигане на глобите за превишаване на скоростта извън населените места - с по 50 лв. Ако превишаването е над 10 км, санкцията става 100 лв. вместо сегашните 50 лв. Ако пък е над 20 км/ч - от 100 става 150 лв. В предългите мотиви към проекта този път няма и дума кое точно налага драстичното повишаване на глобите.
Затова пък обстойно се разказва за друго предложение, което звучи положително за хората - да бъде премахната санкцията за превишаване на скоростта с 10 км/ч. В момента тя и в населени, и ненаселени места е 20 лв. В мотивите има място и за друга положителна за водачите промяна: да се въведе разпоредба, според която всеки ще може да си прави справки в МВР дали дадена кола се издирва. Но се предвижда това да става отново "след заплащане на такса в размер, определен от Министерския съвет".
Историята с таксите идва на фона на продължаващото им несъбиране.
По признание на самото МВР и на Пътната полиция десетки хиляди санкции така и не се изпълняват. Като се има предвид, че и напоследък съдилищата масово отменят техни актове, включително и електронни фишове, сигурно и половината от глобите не се събират.
Скандален и опасен е опитът да се вкара разпоредба, отнасяща се до връчването на електронни фишове. Става дума за санкциониране на "нарушение, установено и заснето с техническо средство или система", т.е. заснето с видеокамера.
Сега МВР се пробва да узакони възможността електронният фиш да може да се издава до цяла година след установяване на нарушението. Така Пътната полиция ще си реши проблемите, че не може да преглежда бързо заснетото и най-вече данните от видеонаблюдението. И за това си дава цяла година, за да установи нарушение и да напише електронен фиш. Ако това не е нахално, то какво ли е?
Още по-опасна е промяната, която визира физическото връчване на електронния фиш.
В проектоизмененията е заложено, че електронният фиш се изпраща на съответния водач с "препоръчано писмо с обратна разписка за заплащане на наложената глоба". "Когато адресът на лицето не е известен или то не може да бъде намерено на посочения от него адрес, на сайта на МВР се публикуват данни за номера на електронния фиш, размера на наложената глоба и регистрационния номер на МПС, като електронният фиш се счита за връчен от датата на публикуването", е записано като проектопромяна. Това означава, че ако някой не бъде открит в дома си, ако изобщо са го търсили, фишът му ще бъде публикуван на сайта и от този момент текат срокове за обжалване и за плащане. На практика това означава, че всеки водач трябва всеки ден да гледа във въпросния сайт дали евентуално не е глобен.
За съжаление в голямата си част и много често промените в законите на МВР минават лесно през парламента. Затова и лошите идеи сред тях трябва да бъдат спрени изначално.
Още повече че горната промяна е противоконституционна, защото, макар да става дума за административен процес, той по характеристики е наказателен. Това означава, че и санкционираното лице има права.
Процедурата е ясна - наказващият орган трябва да се напъне и да направи така, че актът, в случая електронният фиш, трябва да бъде връчен лично. И чак тогава да започнат да текат съответните срокове за плащане, подаване на възражение, съдебно обжалване. Но го мързи.
И този държавен мързел ражда всевъзможни извращения по отношение на обикновения човек. През последните години след проверка се оказа, че от 5000-6000 данъчни 404 от тях не бяха плащали доказани пътни глоби. Да не говорим как пък действа полицейска омерта и на практика служители на МВР или на специалните служби не се наказват. Дори като става дума за видеочеститки от КАТ. Та какво стана с противодействието на повсеместната корупция на пътя?
Петър Петръв
В. „Сега”
Моля, подкрепете ни.