Реклама / Ads
1| 5186 |29.10.2009 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

С 674 млн.лв. олекна хазната от контрабандата с цигари

.
Над 674 млн. лева загуби е причинила на държавата контрабандата на цигари за 2008 година. Това показват данни на Асоциацията на търговците и дистрибутори на тютюневи изделия. Поне 30% от общия изтъргуван обем пък се пада на контрабандния пазар с горива. Така държавата губела около 1,45 млрд. лева от непостъпили ДДС и акцизи само от тази търговия, сочи справка на Българска петролна и газова асоциац
 

Нивото на контрабандата с цигари не само е част от общата картина, но е над средноевропейското. Според шефа на Асоциацията на търговците и дистрибутори на тютюневи изделия Емил Димитров ако за  Англия то е 20%, то у нас е не по-малко от 30%,

Данните за 2009 г. потвърждават тенденцията за свиване на продажбите на цигари родно производство, което се компенсира слабо от вноса, който от началото на годината бележи ръст средно 3-4 %. Това означава, че сивият сектор продължава да разрушава този пазар, като се има предвид, че броят на пушачите не се е променил и се движи между 2,1- 2,4 млн.

Държавата пък продължава да губи от данъци, осигуровки, работни места, при условие че набедените за контрабандата с цигари безмитни обекти са затворени преди повече от година, твърди икономистът Веселин Пасев.

Според него в много държави безмитните обекти се използват като икономически инструмент за борба с контрабандата. Тази търговия всъщност „засмуква” пътникопотока в зоните на ГКПП, като предлага качествени и оригинални стоки на подходящи цени. Така индустрията се опитва да намали загубите си от дистрибуция на стоки-ментета и контрабандно внесени оригинали, което срива пазара. Само през един ГКПП годишно минават милиони хора и ако там няма безмитни магазини, те стават потенциални клиенти на контрабандистите и куфарните търговци.

След закриването на безмитната търговия по сухопътните граници на страната се очакваше, че контрабандата ще започне да се свива, но това не се случи.

По този повод от швейцарската „Вайтнауер” – компания със 140-годишна история и водещ европейски дистрибутор на „Филип Морис” и БАТ, се обърнаха наскоро с писмо до премиера Борисов и финансовия министър Дянков, в което пишат: ”Oт това, което знаем, нивото /на контрабандата/ не е спаднало след затварянето на безмитните магазини през юли 2008 г., а дори може би се е увеличило. Този факт сериозно намалява стойността на обвинението, че магазините по границите са били сериозен източник за контрабандата.” Нещо повече, от „Вайтнауер” гарантират, че процесът на доставка на безмитни продукти до българските търговски обекти е бил напълно сигурен и в съответствие с националното и европейското законодателство.

Евродиректива 2008/118 за противодействие на сивия сектор в Европа пък дава право на страните-членки, които към 1 юли 2008 г. са развивали безмитна търговия по сухопътните граници на ЕС с трети държави, да продължат тази дейност до 2017 година. Това е законовата възможност на държавата да възстанови безмитните оператори по местата им в момент, когато финансовият министър Дянков се чуди как да пълни хазната, прибягвайки до значително увеличаване на акциза на „чувствителна стока” като цигарите, смята Веселин Пасев.

Според него за да се противодейства ефективно на контрабандата е нужно внимателно „пипане” на акциза на горива, цигари и алкохол. Практиките в ЕС сочат, че вдигането на акцизите води до развихряне на контрабандата, твърдят доста специалисти. Затова е нужно и паралелно затягане на контрола.

Икономистът предлага и създаване на условия за развитие на търговията по ГКПП в микромолове, каквито може да се видят в Турция, Гърция, Румъния и по вътрешните граници на ЕС, или т.нар.травъл ритейл.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 1| 4946 |08.09.2009 НАП събра около 15 млн. лв. в хазната със SMS . 0| 5182 |26.08.2009 Харчим 50 млн.лв. за реклама на България . 11| 6382 |16.04.2008 Бордът по туризъм иска 250 млн.лв.за реклама и Министерство по туризма

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads