1|
4867
|04.12.2009
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
Над 50 фирми мераклии да строят Тракия
Петдесет и шест компании са подали тръжни документи за участие в строителството на магистрала "Тракия". Това каза по време на парламентарния контрол министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
Мераклиите да строят втория участък на автомагистралата са компании от Италия, Испания, Австрия, Франция, Германия, България, Гърция и други европейски държави. Няма инфраструктурен проект в България, към който да е имало такъв нечуван интерес, подчерта с задоволство министърът.
Плевнелиев уточни, че се омисля вариант, при който получените оферти да се съхраняват в трезора на БНБ и там да заседава комисията по оценка на предложенията. Според него досега не е правен договор, който да се опита максимално да защити интереса на държавата.
Това, което разбрахме в работата с представители на различните институции, е, че досега държавата не е чела добре договорите и не е защитавала добре държавния интерес, каза още министърът. Той бе категоричен, че сега правителството ще бъде безкомпромисно, самият договор е изключително тежък и той е в полза на държавата.
Почти целият риск - над 95 %, е прехвърлен към изпълнителя, за да може държавата да контролира изпълнението на проекта по отношение на цената, реализацията му да става в срок и качествено, подчерта Росен Плевнелиев.
Според експерти от Института за пазарна икономика изграждането на магистрала "Тракия" ще бъде повече в полза на бизнеса, а не на пътника. Един от аргументите на тази тяхна теза е, че едно от условията за участие в търга за строителството на нейния втори участък е предложената цена да не е по-ниска с повече от 30% от средната цена на останалите оферти. Официалната причина това условие да го има, е за да се елиминират строителни фирми, които получават субсидии от държавата си (каквато политика има в Турция), което от своя страна им позволява да предложат по-ниски цени. Идеята е фирмите от други страни, включително и от България, които не получават държавни помощи, да не бъдат елиминирани от надпреварата.
Тоест, на практика излиза, че целта на условието за участие в търга е да защити на първо място строителните фирми с по-скъпи от субсидираните оферти, а не на хората, които ще платят и ще ползват услугата. И още по-точно, интересите на строителните фирми ще бъдат защитени за сметка на българския данъкоплатец, който ще трябва да плати по-скъпо за магистралата.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads