Кр. Янков: Не говори добре за държавата приетите от ГЕРБ правила за охрана на властимащите
- Г-н Янков, как оценявате реформата на Румяна Бъчварова в МВР?
- Когато се прави реформа на първо място се излага публично, а в средите на съответния сектор абсолютно задължително се обсъжда детайлно концепция за намеренията. Такава концепция представлява и предизборната управленската програма, за да е ясно какво ще бъде предприето от дадена политическа партия при встъпване във властта. От времето, в което ГЕРБ е на власт, се направиха е три промени на закона за МВР, без да е ясно на никой каква е замислената цел, която трябва да бъде постигната. Орязват се все повече функции на ведомството. По никакъв начин за кадрите не се подобряват условията за труд, социалния им статус, механизмите за повишаване на квалификацията и постигане на по-високи професионални качества. Работата в системата на МВР става непривлекателна и това води до недокомплект. Стига до липса на капацитет да се изпълнят функционалните параметри, или иначе казано във все повече населени места няма да е възможно гражданите и имуществото им да бъдат охранявани, както повелява закона.
- С какво не успя да се справи?
- Големият провал е свързан противодействието на противозаконното нахлуване на територията на страна свързано с мигрантската вълна. То не е ефективно на самата граница, но последващите етапи, включващи преминаването на чужденците през България към западна Европа говорят за неспособност на МВР или по-лошото, създават усещане за чадър над трафикантите. Битовата престъпност продължава да е бедствена за малките населени места. Констатацията на Бъчварова, че не може да осигури полицейско присъствие навсякъде, не доведе до никакви компенсаторни мерки, за сигурността на гражданите. За организираната престъпност дори не е нужно да споменавам, защото в изминалите месеци обществото ежедневно от медиите се информираше за нарковойните по черноморските курорти.
- Основателни ли са в момента заплахите на синдикатите, че полицаите са в готовност да излязат на протест?
- Внасянето на закона за МВР от Бъчварова доведе до бурна реакция от страна на служителите в системата. Негодуванието бе свързано, както с орязването на социални придобивки, така също и със структурната реорганизация. След дълги преговори и протести в края на 2015 г. се стигна до оттегляне на закона. Синдикатите постигнаха приемливи за служителите условия и закона бе приет. Една година по-късно служителите на МВР отново са пред протести. Напрежението е свързано с “наредбата за работното време на служителите”.
За полаганият извънреден труд, според документа, при ползване на отпуск, независимо от продължителността и вида му „нормата за отчетния период не се променя“. Синдикатите се позовават, че това противоречи на Закона за МВР, както и на Конституцията.
Остават броени часове на кабинета с вицепремиер и министър на вътрешните работи Бъчварова. Краткостта на мандата е най-точна оценка за това некъдърно управление.
- Защо доверието на обществото в МВР е толкова ниско?
- Когато хората се чувстват незащитени дори в собствените си домове в малките населени места, как доверието към МВР да е високо. Ако Вие имате възрастни родители в провинцията и се притеснявате дали ромска банда няма да нахлуе при тях докато спят и да ги малтретира за 20-30 лева от пенсията им, ще питаете ли топли чувства към министър Бъчварова. Когато гражданите на София ежедневно виждат как по улиците се придвижват свободно по 15-30 души млади мъже мигранти, не възниква ли въпроса как са стигнали до столицата, какъв е статутът им и т.н. Това създава ли ни увереност, че границата е защитена? Не един и два са поводите хората да нямат спокойствието, че системата на МВР гарантира сигурността им.
- Смятате ли, че е редно голяма част от началниците във вътрешното ведомство да получават едновременно пенсия и заплата?
- Проблемът с кадрите в МВР става все по тревожен. На първо място липсата на желаещи да постъпят на работа в структурите на ведомството заради лошото заплащане и постоянната несигурност за социалните и професионални права. Как да пропусне възможността да получи двайсетте заплати, които се получават при пенсия, служител, който има основанието за това, щом непрекъснато Бъчварова обяснява, че тези пари ще бъдат спрени. Този служител се пенсионира и си получава полагащото се, след което започва проблема на МВР. Прослужени години за пенсия имат висококвалифицирани кадри, които няма с кого да бъдат заместени. Така, независимо от получаваната пенсия, тези хора се възстановяват на работа и се случва това, за което питате. Ако има спокойствие в кадрите, правата им са защитени в дългосрочен план, никой няма да прибягва до застраховащи интереса му механизми.
- Тази схема на заплащане не „ражда” ли послушни шефове?
- Да, това има още един ефект в полза на политическото ръководство. Държи съответните ръководители в постоянна зависимост, заради възможността във всеки един момент да бъдат освободени от заеманите длъжности.
- Ген. Атанас Атанасов твърди, че МВР е дадена на концесия на модела КОЙ. Вие имате ли подобна информация? Кой според вас реално командва вътрешното ведомство?
- Г-н Атанасов е отговорен за това управление, заедно с политическата партия към която принадлежи. Те дадоха на кабинета “Борисов 2” подкрепа и министър на здравеопазването. Ако е имал претенция и не е бил удовлетворен, нормално е да има поведение сходно с това на лидера му. Не е редно Атанасов да критикува нещо, за създаването на което има и личен принос. Припомнете си възторжената му подкрепа за Бъчварова.
- Защо бюджетът на НСО беше допълнително увеличен за следващата година?
- Всичко се свежда до елементарна аритметика. Кризата до която доведе ГЕРБ създава допълнително натоварване на НСО за да изпълни своите задължения по закон. За кратък период службата ще получи още няколко комплекта охранявани лица, към които по правилата създадени от ГЕРБ, ангажимента ще е дългосрочен. За период от 4 години занапред ще бъде охраняван председателя на настоящия парламент и при предсрочни избори в началото на годината новоизбраният председател. Такава охрана ще продължава да получава занапред Бойко Борисов, евентуалния новоизбран премиер от състава на 49-тото Народно събрание(или служебен посочен от Росен Плевнелиев, който също след 22 януари ще бъде охраняван до 4г. след заемане на длъжността), министрите от кабинета, служебният премиер посочен от новия президен Румен Радев, както и премиера и правителството, което ще встъпи в мандат след предстоящите избори. Заедно с това са нужни и извънредни мерки заради предстоящото председателство на ЕС от България в началото на 2018-та година.
- Резонно ли е да се отделят толкова пари за безопасността на властимащите?
- Според правилата създадени в периода на управление на ГЕРБ, НСО е натоварена с дългосрочни ангажименти към лица, които не се нуждаят от такъв статут. Защо примерно бившите председатели на Народното събрание или Министър председателите трябва четири години след приключване на мандата им да ползват такива облаги. До една година е напълно достатъчно.
- От кого и защо се страхуват те?
- Кой и от кого трябва да се страхува и дали има заплаха е въпрос на информация и анализ. Това е предназначението на специализираните служби. Разбира се ако има риск за държавник, произтичащ от отговорното и принципно изпълнение на задълженията му, държавата трябва да има подобаващи механизми за гарантиране на сигурността му. Все пак не говори добре за състоянието на държава, в която дори за три-четири месеца да си заемал важен пост и да е нужна физическа охрана години след това. Има държави в които дори действащи премиери се придвижват пеша или на колело.
- Вие знаете ли защо се охраняват Делян Пеевски и Ахмед Доган?
- Не. Не това е работата на народният представител. Аз съм за това да се съблюдават принципите и контрол на правилата. В конкретните случаи са взети решения от лица, които имат тези правомощия и те си носят съответната отговорност.
- Как виждате следващата конфигурация в парламента след предсрочни парламентарни избори?
- Не мога да влезна пълноценно във функцията на социолог или политолог. Самите те днес не биха се ангажирали с достоверна прогноза. Обществото има стремеж към промяна на правилата. Търси се нова форма за даване и поемане на отговорности от суверена. Лично на мен ми се иска хората да гласуват информирано. Най-големият враг на нормалните и възможни процеси, от които се нуждае обществото ни е популизма.
- Възможно ли е според вас да се стигне до бленуваното ляво обединение за предстоящия вот?
- Лявото е обединено. Хората дадоха подкрепа за личност, заради спецификата на президентския вот. Сега предстои да се обедини около програма. На парламентарните избори трябва да получи подкрепа проектът, който е най-добър и изпълним. Мисля, че БСП има капацитет за такъв проект и ще получи подкрепа не само от всички леви избиратели, а и от мнозинството българи.
Интервю на Катя Илиева
Моля, подкрепете ни.