Кеворк Кеворкян: Обречени сте да живеете с идиоти
В. „Експрес" на свой ред направи интервю с Кеворкян, което е продължение на повдигнатите теми. Предоставяме го на вниманието на нашите читатели, защото смятаме, че е важно. Закъснението от два дни не прави интервюто „старо" - българското общество тепърва ще трябва да дискутира повдигнатите въпроси, ако иска да оцелее.
- Г-н Кеворкян, в първата част на това интервю бяхте много критичен към държавния глава Георги Първанов. Какви бяха при Вас отзивите?
- Един бивш премиер се обади да ме поздрави. Но изрази учудването си, понеже не беше успял да прочете вашата препечатка, че интервюто се появява в "жълт" вестник /"Уикенд"/. Аз предпочитам вече да наричам този тип вестници "масови". Много хора коментираха интервюто, между тях и някои най-известни личности, но не бих искал да споменавам имената им, за да не ги смразя с Първанов. Във всеки случай очевидно има някакво напрежение около президента макар медийните му вмешателства, доста груби и безтактни, да са по-малко известни.
- А защо е така?
- Заради мекушавостта на самите медии. Ето един пример. Моят приятел Поручика - Красимир Узунов, собственик н агенция Фокус, не отбелязва с нито ред интервюто. Макар иначе да се занимава досадно обстойно с живота на всяка политическа личинка. Смешното в случая е, че тъкмо Узунов, по собствените му думи, стана жертва на президентския медиен настойник Гергов при последното лицензиране на провинциални радиостанции. Поне половин дузина негови радиа не получиха лиценз заради натиск над СЕМ. Кр. Узунов пищя известно време, но бързо замлъкна, след среща с пратеник на настойника. Очевидно са се договорили нещо - в смисъл че Узунов при всяко положение ще бъде изигран. Но това е само един пример за мощните вмешателства в работата на президентския СЕМ. На Узунов му бяха отказани лицензи, пожене в миналото имал рекламна агенция. И то при положение, че настойникът на президента има монополно положение в областта на рекламата, а в същото време опекунства поне над дузина медии! Друга една история, много жалка при това. Преди време се появих в предаването на Коритаров и за първи път показах записите на заповед, с които Гергов е дал 425 хиляди лева подкуп на директора на БНТ Кирил Гоцев. Шефката на Нова телевизия Силва Зурлева изпаднала в паника и истерично се завайкала: "Сега Гергов ще спре рекламите за Нова телевизия!" Думите и са фундаментални, макар реакцията и да е на домакиня, на която е загоряла тенджерата, а не на шефка на мощна медия. Всъщност, може наистина да си е мислила за собствената си тенджера, кой знае. Президентският настойник щял да спре рекламите?! Това абсолютно не е възможно в една нормална медийна среда. Рекламен посредник, какъвто всъщност е Гергов, да спре рекламите! Излиза, че няма никакво значение какъв е продукт предлага една телевизия, колко състоятелен е той и какъв интерес предизвиква в зрителите. "Кока Кола", примерно иска да рекламира в Нова телевизия. Но Гергов казва "не, няма да стане, понеже тия ме нарекоха криминален тип!" И "Кока Кола" послушно се отказва? Тъй ли? Ако това е вярно - макар че нормалното състояние на Зурлева е приповдигнатото и можем да имаме известни съмнения - тогава всички са в кюпа. И би трябвало да са клиенти на Петко Сертов и ДАНС. Сферата на рекламата е забулена с доста неясноти. Някои познавачи дори твърдят, че тя е хитроумно убежище за пране на пари.
- Президентът Първанов намекна напоследък за нещо подобно, нали?
- Не, той по-скоро се загрижи за чистотата на пиар реакциите, понеже всичко около него иначе си е чистичко. Някои смятат, че е имал предвид пиар агенция, която обслужва премиера. Но Първанов спестява проблема, макар той да му е добре известен. Не е достатъчно да получиш прозрачно пари от дарители за кампанията си и след това да обявиш как си ги изхарчил. О, далеч не е достатъчно. Има нещо много по-важно. Трябва да се види колко реклами са те обслужили по време на кампанията и на каква стойност. И тогава ще станат очевидни чудовищните разлики, ще се видят тлъстите подаръци, които рекламни играчи са ти направили и пр. Известна е следната забавна случка. По време на последната президентска кампания един от второстепенните кандидати с натиск и заплахи успял да си издейства 17 минути безплатна реклама по една телевизия. Но минала кампанията, дошъл краят на финансовата година и партията му трябвало да покаже с какви документи е закупила тези 17 минути. "Голям зор видяхме, докато съберем ония пари и натъкмим отчета!" - тюхкаше се онзи дръвник. Да обобщя. Трябва да се съпоставят средствата, събрани за нечия кампания с парите, изхарчени - реално или мнимо - за реклама по медиите, особено по телевизиите. Тогава ще се натъкнете на странни факти - макар че някои социологически агенции, също гравитиращи край президентския настойник, правят всичко възможно да ги скрият. И само по този начин ще се прекрати зависимостта, в която са изпаднали партиите и отделни политически играчи от рекламните агенции. Ако ДАНС влезе например в отчетите на най-мощния рекламен шоп "Пиеро - 97", собственост впрочем на Гергов, ще се натъкне на доста несъответствия. Но дали ще го направи? От години се наблюдава ръст на рекламни приходи - в същото време обаче "Пиеро" отбелязва все по скромни резултати. Но президентът едва ли е имал предвид точно тази агенция, когато се тревожи за пиар агенциите.
- Прави впечатление, че медиите предпочитат да не се занимават задълбочено с особеностите на рекламния пазар, защо е така?
- Е, причината е очевидна. По-здравословно е да ощавим кожата на някой нещастник за 10 хиляди евро рушвет, отколкото да се занимаваме с пазар, в който - неясно как! - се въртят близо 200 милиона евро. И не ви ли прави впечатление нещо друго? Рекламният "бизнес" е единственият, в който няма "мутри", имам предвид от уличните. 200 милиона не са малко пари - защо тогава те странят от този лесен хляб? Обяснението може би е съвсем просто. Понеже блатото на рекламата очевидно се покровителства от сериозни политически играчи, които може би дори не подозират какви мръсни далавери се въртят там. Но да оставим на страна политиците. Видимо е, че от две-три години те изпаднаха в пълна зависимост от някои медийни аферисти, които вече им диктуват правилата. И те, "политиците", чакат на опашка пред сергията, за да получат поредната милостиня. Тяхна работа. Мен ми е жал обаче за някои сериозни фигури от медийното поприще, които са в капана на зависимостта от един полулегален бизнес, какъвто е ракламният. Те не са в състояние да отронят нито един критичен ред за очевидно съвнителни сделки, дори се страхуват да поставят някой семпъл въпрос, за да не утежнят и без друго нелекото положение на изданието или медията си. Но колкото и да флиртуват с хора като президентския приятел, на тях няма да им бъде простено. И вече дори не им е простено, понеже са натикани в унизителната ситуация да търпят игри, които очевидно не са законни - като например странната продажба на ТВ2. Това унижение е далеч повече от временните облаги, доколкото изобщо ги имат. Мълчанието им във всеки случай предизвиква тягостни чувства. Между другото, тия дни президентът казал, че няма да позволява "заменки на млади гори", каквото и да означава това на неговия език. Нямало да повзолява? Едва сега, когато бяха заменени десетки хиляди декари келява гора в балканските пущинаци за апетитни парцели на самия морски бряг. Но Първанов чак днес споменава за "заменките" - понеже всичко е привършило, завесата е спусната над далаверите, и той може необезпокоявано да си говори. А когато Гергов по същата скандалнна схема замени близо 280 декара пущинак за земя край морето, Първанов сигурно е бил загрижен за нещо друго, той така прави. Само преди два-три дни стана ясно, че Гергов продава 60 декара от свое голф игрище край морето за умопомрачителните 14 милиона евро! Но у нас няма свободни - от финансова опека медии. Няма кой да провери как точно е получил терена на голф игрището, на каква цена, какви намерения е декларирал за да получи терена - те сигурно са били впечатляващи, както винаги, и пр. Пак ли "жълтата" преса трябва да се занимава с това? Или? Преди време министър Гагаузов, който внезапно стана страстен любител на голфа, предложи един невероятно арогантен проект за "държавна голф индустрия". За щастие премиерът Станишев го спря. Всичко бе направено под диктовката на Гергов. Добре, но само него ли го устройват всички тези скандални проекти - или и неговия опекун Първанов? Ако не е така - защо той не се дистанцира по някакъв начин, дори по най-нежния? В замяна на това, ходи с него на срещата с българските медии в Мадрид! Тече следствие срещу любимеца му, а той го легитимира усърдно, дори в чужбина. Любимецът му става шеф на националния борд по туризъм - и по този начин се изхрачва в лицето на прокуратурата: "Гледайте си работата, тъпанари, не ми дреме от вас, аз имам по-силни опекуни" - нещо подобно им казва, нали. Между другото, първото, което поиска, са 40 милиона евро за реклама на българския туризъм. Вероятно трябваше да минават през негови фирми - иначе за какво се е изтъпанил там, освен да създава неудобства на приятеля си. В Мадрид се беше изтъпанил и Симеон. И се сетих как през 2004 година, когато ми гостуваше в "Гореща линия" Първанов постави остро въпроса за царските имоти. Но на следващата година царят му потрябва и той автоматично забрави за думите си. Много мило.
- Как да обясним странното пристрастие напоследък на Гергов към царската кауза? Той се включи в няколко инициативи, които трябваше да реанимират царя, неговия стил на "умереност и цивилизованост"?
- Президентският любимец не се интересува от подобни неща. Най-вероятно царят му е бил нужен, за да превърти някой проект - голф игрища и най-вече ТВ2. Мълчанието за този незаконен проект в СЕМ не може да се осигури и без човека на царя там. Но компанията от вяли защитници на Симеон в онзи инициативен комитет е толкова комична, че не си струва да и се отдели и дума. Впрочем, казвали са ми, че когато на Гергов бе отнет чуждестранния паспорт, един от най-големите му адвокати пред Филчев бил именно царят. А пък Гергов направи една наистина фатална грешка по-късно - каза, че бил рекетиран от Филчев. Това ще му струва много, рано или късно.
- Каква е според Вас реалната цена на ТВ2, която бе продадена за 172 милиона долара?
- Това всъщност е само обявената цена. Гергов, както винаги, избързва и се опитва да блокира общественото мнение. И това никак не е сложно, след като далеч по-системно блокира мнението на държавния глава. Най-напред покупката трябва да бъде одобрена от СЕМ. Но и там гледам, вече са се проснали по очи. Има едно момиче - Мария Стефанова, която не без мое участие попадна в СЕМ, и тя тия дни дрънкаше по телевизията, колко е щастлива, че ТВ2 била продадена толкова скъпо. Толкова бе радостна, че човек да се запита дали и тя няма да намаже нещо от тази незаконна сделка. И как няма да е радостна, когато очевидно това е желанието на нейния днешен патрон Първанов. А колко усилия положи навремето Стоян Ганев, за да убеди някои хора, че Марето, колкото и странно да е това, може да пребивава в СЕМ. Каква е реалната цена на ТВ2? Колко струва задникът на моя приятел Азис? Инвестициите там са минимални. Тогава изглежда, че купувачът плаща за някакво ноу хау. Тъй ли? И какво е то? Плаща за друго: за възможността елегантно да бъде заобиколен законът, да не чака на опашката за лицензи, да не плаща под масата на този или онзи, както се случваше на предишните конкурси. Добре, но и сега купувачът плаща, и това е вън от съмнение, за разрешението да извърши сделка за една незаконна пиратска телевизия. Плаща с престижа си. Впрочем, Лаудер е шеф на Световния еврейски конгрес. Ужас! Пък Първанов преди време поиска извинение - без никой да му е поръчвал това! - от името на българския народ за всъщност спасението на български евреи. Колко мило! Единият - Люси Стойков, внася стари машини и представя на САПАРД фактури за нови. Другият - Краси Гергов, пък продава една нищо не струваща телевизия, и то незаконна - но осребрява фактура за 172 милиона. Това е една и съща схема. За месопреработвателни машини, за телевизия, все едно - и с участието на САПАРД, Лаудер, Стойков, Гергов - различни персонажи. И само един е постоянен. За жалост, държавният глава. Той, разбира се, може да каже, че няма нищо общо. Ако е така, да извика хората от СЕМ и да им нареди да спрат излъчването на пиратската телевизия. Имат всички основания за това. Има закон, който задължаваше СЕМ да реализира конкурсите за ефирни честоти до края на тази година. Вместо това СЕМ отмени конкурсите и легализира една пиратска телевизия. Нещата са пределно ясни.
- А цената на Нова дали наистина е 620 милиона евро?
- Нова няма дори собствена сграда. Съвсем по провинциалните ни нрави президентът и доста други "първенци" удостоиха с присъствието си откриването на "новата сграда на Нова телевизия". Пък тя е под наем в сградата на "Порше"! Дребна подробност, но пък показателна. За тия хора истината няма никакво значение, детайлите - също. Шведите от MTG казаха при обявяването на намеренията си - понеже и в случая става дума само за договорки, които трябва да бъдат одобрени от държавни органи - че много били харесали продукцията на Нова. Имали предвид "Биг Брадър" и сериала "Доктор Хаус"! Внимавайте, шведите имат много особено чувство за хумор, колкото и да се вълнува Зурлева. Но факт е, че тази извънредно реномирана компания днес, през лятото на 2008 година, ще трябва /ако се случи/ да даде 620 милиона евро, вместо да похарчи максимум 60 милиона, ако през 1999 и 2000 година не бе пренебрегната в нечистите конкурси и заради криминалните игри на политиците и техните посредници. За жалост в някаква степен това и сега се повтаря. Вече се появиха публикации в местния печат, озаглавени "У нас медиите са прекрасен инструмент за легализиране на пари". Струва ми се пресилено. Нито Кириаку, нито Лаудер биха се подвели по ума на местните посредници, чиято практика по начало е съмнителна. Но че по този начин се легализират трафици на политическо влияние е вън от съмнение. В случая е налице за жалост, трафик с участието или поне със съгласието на Първанов. Тия хора, при наличие на по-сръчни посредници, биха допуснали да се продаде и държавата. Не че не са правени такива опити. И за да не се измъчвате излишно с въпроса колко струва ТВ2, ето още един факт. Докато тя се продава за 172 милиона долара, Мърдок - самият Мърдок! - ще инвестира само 100 милиона долара, но за шест телевизии в Индия! Не сме ли луда държава, кажете ми сега? Но това е неизбежно, когато зад всяко нещо наднича алчност и незачитане на правилата, щедро поощрявани от политическия елит. Луда държава, наистина. Азис от ТВ2 струва почти колкото БТК. А пък Нова, една скромна телевизия, дори без собствена сграда, бе оценена три пъти по-скъпо от милиардните активи на БТК. Обречени сте да живеете с идиоти.
В. "Експрес"
13.08.2008 г.
Моля, подкрепете ни.