62|
15961
|28.03.2013
ИНТЕРВЮ
Огнян Минчев: Някои социолози правят политически PR
Трудно е за обикновения гражданин да различи социологическите агенции, на които може да се довери, от тези, които рекламират партии, тъй като няма нужните знания и интуиция, коментира политологът Огнян Минчев пред Фрогнюз.
Интервю на Ренета Попова
- Как ще коментирате резултатите от днес на американско социологическо проучване, което скандализира, като даде преднина на ГЕРБ пред БСП с 14%?
- Не мога да коментирам резултати, тъй като не съм емпиричен социолог и не мога да взема отношение към изследване, което нито съм правил, нито съм контролирал, нито съм виждал.
- Опорочени ли са социологическите проучвания в България?
- В Българската пазарна социология – българската демоскопия (изследване на общественото мнение), през годините бяха допуснати да се развият изключително негативни тенденции сред частните фирми, които се занимават с тази дейност. Практически има сливане и неразличимост между демоскопско проучване, от една страна, и от друга – политически пиар. Аз лично се ориентирам в тенденциите, като в годините съм си изработил доверие към определени социологически агенции и следя техните резултати.
- Кои са социологическите агенции, на които вие се доверявате?
- Не бих назовал конкретни имена. Това ще ме натовари с отговорност, която не желая да поемам. Освен това аз не съм професионален емпиричен социолог, аз се занимавам с политически анализ. Ползвам социологически агенции, но не мога да бъда публичен съдник на това кои са адекватни в професията и кои не. Ако се вгледате по-сериозно в работата на тези агенции и в начина, по който те представят резултатите, ще се уверите на кого може да се вярва и на кого – не.
- Какви препоръки бихте дали на гражданите, за да различат истинските социологически агенции?
- За съжаление, обикновеният човек не може да притежава нито тези познания, нито тази интуиция, която да го ориентира. Този пазар излезе от определен етичен кодекс на професията социолог и от рамките на необходимата професионална отговорност. Не говоря за всички колеги! Повечето от тях са почтени хора и професионалисти. Но, за съжаление, на пазара те са примесени със социологически агенции, които под маската на социология открито извършват политически пиар. Затова е нужно поправяне на това нелегитимно сливане.
- Как може да стане това?
- Пътят е чрез въвеждането от социологическата професионална общност на определени стандарти, които трябва да се спазват. Ако не се спазват – нарушителите да бъдат публично санкционирани.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads