АКФ: Бургас, Кърджали и Пазарджик с най-висок риск от купен и контролиран вот
„При провеждането на едни избори винаги има два риска – проблеми при техническото обезпечаване и осигуряването на тяхната честност“, припомни той.
„Със сигурност трябва много голяма воля от страна на институциите и политическите партии. Има два типа решения. Краткосрочните са свързани с много добра работа на полицията, събиране на информация и веществени доказателства и повдигане на обвинения. Дългосрочните са свързани с подобряването на социалния статус“, посочи Русинов.
По думите му основният начин да се разплетат схемите за купуване на гласове е чрез подаването на сигнал до органите на реда. Въпреки това съществуват процедури, които спират по-нататъшното търсене на отговорност.
„На места просто прокурорът разпитва лицата, които подават сигнала, съпоставят се дума срещу дума, като по този начин обвинителният акт пада. Не може това да е маниерът, защото никога няма да има присъда за купувачите на гласове“, категоричен бе анализаторът.
Според него често срещана практика е оказването на натиск директно върху местни бизнесмени, от които се изисква осигуряването на гласове за дадена партия.
„Медийни истории ни разказват за това как се правят постоянни данъчни проверки и проверки от всякакво естество с цел да се принуди човекът да гласува. С други думи, договорка тип - „Ако гласуваш за нас, включително и работниците ти, ние ще те оставим на мира“, допълни анализаторът към Фондация „Антикорупционен фонд“.
Малко повече от две седмици преди изборите на 11 юли темата за купения и контролирания вот става се по-актуална. Припомняме, че преди дни вътрешният премиер Бойко Рашков изнесе информация за предизборен натиск в Смолянско. Рашков я определи като „позорно явление в политическия ни живот“.
Моля, подкрепете ни.