Едва 53 % от учениците на 15-годишна възраст у нас са функционално грамотни
Данните показват още, че за учебната 2018/2019 г. 3 % от учениците са прекъснали обучението си, а през следващата 2019/2020 г. наблюдаваме едни от най-ниските нива на записване на деца в детска градина за последното десетилетие.
През 2019 г. делът на българите между 15 и 34-годишна възраст, които нито работят, нито учат е 17,5 %. Малко над 80 на сто от наскоро завършилите образованието си млади хора във възрастова група 20-34 г. са заети на пазара на труда.
Около 10 % от учениците пък така не са включени в дистанционното обучение, което беше въведено заради извънредната епидемична обстановка, причинена от пандемията.
"Ситуацията с COVID-19 освен предизвикателство, може да се окаже и възможност пред образованието. Ако се предприемат необходимите мерки за повишаване на качеството на образованието, включително в електронна среда на обучение, коронавирусът не е проблемът, а системната неефективност на политиките", изрази мнение Златка Димитрова от сдружение "Образование България 2030" в предаването "Директно" по Bulgaria ON AIR.
"През последните 5 години бяха предприети изключително много мерки за повишаване на качеството на образованието, за обхващане на повече деца в училищно и предучилищно образование. Въпреки тези усилия от страна на държавата, резултатите не се променят положително, а дори се влошават с годините", смята още тя.
"Данните показват, че учителите трудно могат да се приспособят към онлайн обучението към момента, въпреки въведената задължителната квалификация. Малка част от тях се чувстват подготвени да преподават в онлайн среда, а едва една четвърт са преминали през обучение за дистанционно преподаване", добавя Димитрова.
"Ситуацията с коронавируса ще окаже ефект върху резултатите на учениците. Важно е обаче учениците да бъдат в класната стая, особено за по-малките. Решенията за отварянето на училища трябва да се взимат на база на местната обстановка, но са необходими и по-големи усилия за подсигуряване на устройство на всяко дете, което не е включено в образователния процес в електронна среда, поради липсата на такова", категорична е тя.
Моля, подкрепете ни.