ИПБ: Фондът за пътна безопасност се използва за бюджетен рекет
Фондът за безопасност на движението по пътищата не се използва по предназначение. Това се заявява в становище на Института за пътна безопасност (ИПБ) след извършена проверка от неправителствената организация, която работи за подобряване на състоянието на пътищата в страната и за повишаване на пътната безопасност.
Данните сочат, че във фонда от глоби за превишена скорост са събрани над 591 милиона лева от създаването му през 2011 г. до октомври 2024 г. За 14 години са изразходвани около 122 млн. лв., като половината от тях или над 60 милиона лева са похарчени в последните две години - 2023 и 2024 г. Към момента в сметката на Фонда за безопасност на движението по пътищата са налични повече от 465 милиона лева.
Източник: ИПБ
Около 30 млн. лв. са използвани за закупуване на автомобили. Освен това се оказва, че колите нямат застраховка "Автокаско". По данни на ИПБ също така по-голямата част от тях не се използват за контрол на движението по пътищата. Според организацията купуването на МПС със средства от фонда създава предпоставка за злоупотреба.
От Института за пътна безопасност изтъкват, че средствата не се използват по предназначение и с тях неправомерно попълват бюджета.
"Институтът за пътна безопасност се обръща към МВР и Министерство на финансите, което по силата на чл.157, ал.5 от Закона за публичните финанси, взима и управлява в "единната сметка" излишъците от фонда, да преустанови порочната практика Фонда за безопасност на движението по пътищата да се използва за други цели", се посочва в становището.
От ИПБ заявяват, че гражданите имат основание да негодуват и да не си плащат глобите, защото те не виждат обещаните им резултати. "Самоцелното събиране на средства от глоби във фонд, без ясна визия за модел за тяхната употреба и активна дейност към подобряването на пътната безопасност и запазването на живота на гражданите, е ясен показател за некадърност или нещо друго", заявяват от неправителствената организация. От ИПБ подчертават, че до момента от фонда са изразходвани минимални средства, и то единствено за техника, с която да се събират повече пари.
Източник: ИПБ
От организацията сравняват управлението на Фонда за безопасност на движението по пътищата с това на търговска фирма, която харчи колкото се може по-малко пари, за да реализира на края на годината излишък, който да се използва от собственика й, като ролята на такъв в случая играе министърът на финансите. От ИПБ изтъкват също, че залагането на капани по пътищата в страната се е превърнало в държавна политика, която цели да се събират пари от гражданите, за да се подпомогне компенсирането на неизпълнението на бюджета.
"Настояваме този държавен рекет да бъде незабавно преустановен", заявяват от Института по пътна безопасност.
Моля, подкрепете ни.