Как Корея се раздели на две, а резултатът се оказа потресаващ
След Корейската война (1950 – 1953) двете нови държави са разделени от демилитаризирана зона. И така до днес.
През това време двете страни се развиват по различен начин – социалистическа икономика и пазарна икономика.
СЕВЕРНА КОРЕЯ
Северна Корея е създадена в Съветската окупационна зона по модел на СССР. До 1953 г. се води война на Корейския полуостров между американската и съветската окупационни зони. Накрая възникват Северна и Южна Корея под крилото на Москва и Вашингтон.
Северна Корея е с население от 25 млн души с армия от близо 10 млн човека. Няма друга страна в света с такова съотношение между население и армия.
Брутният вътрешен продукт на страната е около 30 млрд долара. Това прави по 1300 долара на човек годишно.
Продължителността на живот е 67 години. Икономиката продължава да се развива по съветски планов модел. Но за здравеопазване се отделят 3% от БВП.
Страната притежава мощни ракети, но жените провинцията перат предимно в реката, защото питейната вода не достига. Перални имат две от трийсет семейства.
Над 90 на сто от населението не знае никакъв чужд език.
Денят на избори е официален празник, всички трябва да гласуват за управляващата партия, а то друга няма.
Те обичат Кич Чен Ун до сълзи...
Пътищата са в окаяно състояние, защото инфраструктурата не влиза в понятието за благосъстоянието на населението.
На първо място всеки севернокореец е задължен да се гордее с политиката в страната. На второ място е любовта към родината.
Влюбените двойки нямат право да показват отношенията си публично, дори не могат да се държат за ръка. За целувка дори не може да става дума. Над 60 на сто от младоженците са девствени до сватбата.
В страната всяка година се изпълняват десетки смъртни присъде, най-вече по обвинения за национална измяна и шпионаж.
От 1998 г. при специални условия се разрешава частна собственост и производство.
Болшинството семейства живеят средно с 30 долара на месец.
Чужди наблюдатели наричат Северна Корея „най-бедната развита страна“ в света.
Някои представят двете Кореи по този начин...
ЮЖНА КОРЕЯ
Страната е урбанизирана на 92%, половината от населението живее в Сеулския национален столичен район във високи модерни жилищни блокове. Столицата Сеул е глобален град с четвъртата най-развита икономика и седмият най-екологичен град в света.
Население – 51 млн души.
Брутен вътрешен продукт 1,5 трилиона долара, 14-то място в света. На глава от населението се полагат малко над 32 000 долара за година.
Продължителност на живота 82,8 години.
99% от населението е грамотно, а над 68 на сто знаят английски език.
За здравеопазване страната отделя 6% от БВП.
От 1960-те до края на 1990-те години икономиката ѝ е една от най-бързо развиващите се в света. През 2009 г. Южна Корея е била най-големият износител в световен мащаб. Това положение се запазва и до днес и тя е сред 10-те най-големи износители в света. Страната има и един от най-високите резултати в Индекса за човешко развитие на ООН, и отлична образователна система, благодарение на която икономиката ѝ е сред най-иновативните в света.
Южна Корея се е превърнала в силно развита икономика и в крайна сметка достига БВП на глава от населението от 30 000 $ през 2010 г., почти тринайсет пъти по-голям отколкото преди тридесет години. БВП на цялата страна се увеличава от 88 милиарда $ до 1,46 трилиона долара.
Сеул, столицата на Южна Корея изглежда така...
В страната всички продукти са корейско производство. Като се започне от магнитчетата за хладилник и всякакви сувенири за туристи, от тениски до зимни якета, домашни потреби, осветителни тела, велосипеди и всякакви хранителни стоки. Разбира се, на пазара присъстват всички известни европейски, японски и американски марки. Корейците са всички до един много добре облечени, без значение от пол и възраст. В крак с модата, с много добре подбрани дрехи и обувки, те изглеждат перфектно.
Автомобилите са на 99% корейски. Хюндай и Киа си поделят около 85% от пазара, включително автобусите и камионите. Самсунг (Рено Самсунг Моторс) държи около 7% от пазара, а много малък дял има Деу, предимно с по-малки и по-стари модели автобуси, които се движат в провинцията. Деу е изцяло собственост на Дженерал Мотърс, което обяснява и сравнително силното присъствие на марката в Корея. Тук-там може да се видят Ауди, БМВ и Мерцедес.
Една нация, две държави, два полюса…
Фрог нюз
Моля, подкрепете ни.