Нередности в управлението на министри на ГЕРБ установи Сметната палата
През одитирания период министърът на здравеопазването e упражнявал правата на държавата в 80 търговски дружества. От тях 68 са лечебни заведения - търговски дружества, 7 дружества са с друг предмет на дейност и 5 дружества - с миноритарно държавно участие. Със 100 на сто държавно участие са 48 търговски дружества.
По правен статут търговските дружества с принципал министъра на здравеопазването са 22 ЕООД, от които четири в ликвидация, и 26 ЕАД, от които едно в ликвидация. В системата на Министерство на здравеопазването има и 26 АД с държавно участие с над 50 на сто в капитала и 1 ООД.
Установено е, че няма контролни процедури за преобразуване и/или сливане на дружества, за поддържане на актуална информация в регистъра на търговските дружества в министерството и за изпълнение на бизнес програмите на дружествата.
Няма ред и критерии за избор на ликвидатори, за иницииране на конкурси за избор на управителни органи, за назначаване на контрольори, за изготвянето на тримесечни доклади за финансовото състояние, за утвърждаване на бизнес програмите, за избор и освобождаване на регистрираните одитори и освобождаване от отговорност на управителите и членовете на Съвета на директорите.
Няма условия за ефективно изпълнение на компетентностите на министъра при даване на разрешения за разпоредителни сделки и отдаване под наем на дълготрайни активи на лечебните заведения. Във вътрешните правила на водещата дирекция липсва ред за съхраняване на документацията. Контролът по приключване на процедурите за продажба и отдаване под наем на дълготрайни активи не е достатъчен.
Лечебните заведения–търговски дружества не са усвоили целево предоставените средства за капиталови разходи, в резултат на което за одитирания период и предходните 3 години не са използвани около 23, 1 млн. лв. (за 2007 г. – около 1, 6 млн. лв.; за 2008 г. – около 4 млн. лв.; за 2009 г. - около 1, 6 млн. лв.; за 2011 г.– около 4,7 млн. лв.; за 2012 г. – 11, 2 млн. лв., като за 2012 г. по-голяма част от средствата са предоставени в края на ноември и през декември, което не позволява усвояването им до края на бюджетната година).
С изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, в сила от 01.01.2013 г., неусвоените целеви средства за капиталови разходи следва да се възстановяват в държавния бюджет по ред, определен от министъра на здравеопазването.
В Министерството на здравеопазването не е извършван предварителен контрол от финансовия контрольор по Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор преди поемане на задължения и преди предоставяне на средствата в дружествата.
Не са създадени условия за своевременно осчетоводяване на дяловете/акциите на държавата при промяна на капитала на лечебните заведения – търговски дружества. Не са въведени процедури за контрол по осчетоводяване на дялове/акции на държавата.
От министъра на здравеопазването е изградена система за упражняване на правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, но тази система не обхваща всички дейности на министъра по упражняване на тези права. Установените пропуски са резултат от несвоевременно взети решения от министъра, липса на координация на действията между структурните звена в министерството и недостатъчен контрол за осигуряване на ефективно изпълнение на правомощията му в държавните лечебни заведения – търговски дружества.
Моля, подкрепете ни.