Пътищари: Не са изхарчени авансите! Исканията ни не са политически!
По думите му отпуснатите авансови средства са по договори с „Автомагистрали“ ЕАД за ново строителство, а сумите, които пътните строители претендират, са по договори с АПИ за текущ ремонт и поддържани. „Няма как да се смесват възложителите“, подчерта той.
Инж. Чайков посочи, че няколко пъти са обявявали, че около 600 млн. лева трябва да бъдат преведени на пътностроителните фирми, за да не спре работата по обектите, които са поели: „Междувременно сумите се увеличават непрекъснато“.
Той беше категоричен, че дали има, или няма пари в държавата - това казва Министерството на финансите, а не МРРБ:
„За септември беше обявен около 1 млрд. лева излишък. Бюджетът предвижда възможност за достигане на около 4,5 млрд. лева дефицит. Не е задължително Народно събрание, важно е дали служебното правителство иска да води такъв тип политика. От 1998 г. бюджетът на АПИ е допълван със средства от държавния бюджет с решение на Министерски съвет. Въпросът е на какъв етап правителството ще стигне до становището, че би могло да отпусне пари от евентуални излишъци в бюджета с постановление на МС“.
По думите му няма проблем да проведат протести и пред новото Народно събрание, така че да получат удовлетворение на икономическите им искания:
„Ако се наложи, ще окажем натиск на парламента, за да бъдат взети бързо решения, които да удовлетворят нашите искания“.
Председателят на Браншовата камара „Пътища“ беше категоричен, че исканията им не са политически: „Единственото ни политическо искане беше за оставка на министър Виолета Комитова“.
Чайков изрази очакване да стигнат до споразумение с правителството, защо неразбирателството би довело до социални проблеми:
„Има готовност в пътностроителните фирми да се освободят между 60 000 и 100 000 души, които да отидат в социалната система. ...Не сме освободили до този момент хора, защото се надяваме на споразумение, но икономическата логика е голяма, ако няма с какво да плащаш. Никой не иска да освободи и един човек“.
От своя страна заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков поясни, че никой не иска да води война с пътностроителните фирми, но трябва ясно да бъде казано кое как е направено и по кой начин фирмите могат да си вземат парите.
Той обясни, че раздадените авансови средства са раздадени за част от лотовете на АМ „Хемус“: „За съжаление те са раздадени за бъдещо строителство, за част от което няма дори и планове. Естествено е да сме притеснени какво ще стане с тези пари, защото е много смущаващ начинът, по който са раздадени“.
По думите му има категорична вина на предишното управление на страната и изказа недоумение, защо протестите на пътните фирми е пред МРРБ, а не пред партийната централа на предишната власт.
„Държавата е възложител на незаконното строителство. ... Искаме законът да излезе над властта. Властта е била силно смазала закона, той е този който дава или не дава, а не властта. Те искат пари от властта, при положение, че ние нямаме законовите механизми да ги дадем. Ако продължава властта да е над закона, е много страшно“, коментира още Шишков.
Той беше категоричен, че без санкции на Народно събрание не могат да се дават средства.
„Пътностроителните фирми са поискали да гарантираме едни пари сега и едни пари до края на март. Това, което министър Виолета Комитов е направила, и което е говорено в Министерски съвет, е за бюджета за 2022 г. да се даде предложение да бъдат заложени за тези текущи ремонти 1,4 млрд. лева. Искаме да сложим ред в тази история, да се прекрати практиката с плащане в края на годината. Образно казано - те строят, а после се прави бюджетът, кое е първото - първо се планира и се прави бюджет, а какво се прави - те строят и накрая, а, трябват ни толкова пари и те се наместват в бюджета. ... Фирмите строят под прикритие и накрая гаранцията остава в държавата, а те си вземат парите. Не смятам, че това е нормално“, коментира Иван Шишков.
Той изрази очакване да постигнат договореност с пътностроителните фирми, защото ръководителите им са бивши шефове на АПИ и добре разбират ситуацията.
Моля, подкрепете ни.