Петър Витанов към ЕК: Как ще бъдат подкрепени пилотите и кабинния екипаж без доходи?
„За разлика от други професии, при въздушните екипажи ще има по-дълготрайни последици, тъй като според прогнозите трафикът няма да се възобнови спрямо предишните си нива през следващите няколко години. Масовите съкращения ще доведат до загуба на висококвалифицирани работни места и до потенциален недостиг на опитни пилоти. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обеща, че никой няма да бъде забравен в тази криза. Как Комисията смята да подкрепи хилядите пилоти и кабинен екипаж, които в момента нямат доходи и социална закрила поради нетипичните схеми за наемане чрез посреднически агенции или поради полагане на труд като самоосигуряващо се лице?“, обръщат се към ЕК Витанов и евродепутати.
В писмото се подчертава, че по последни данни на Евроконтрол нивото на трафик е спаднало с 85% спрямо миналата година. Заземените самолети нямат нужда от въздушен екипаж. Някои екипажи са се съгласили да намалят възнагражденията и компенсациите си за отпуск, за да задържат работата си, докато други изгубиха работата си буквално за една нощ.
Обръща се внимание, че нетипичните схеми за наемане на въздушния екипаж се разпространяват и влошават условията на труд - почти 1 на всеки 5 пилота е на такъв тип договор, а 93% от самостоятелната заетост сред пилотите е фиктивна. Тези екипажи нямат достъп до дългосрочни отпуски, нито до друг вид публична финансова подкрепа, тъй като не са служители на авиокомпанията.
Допълнителен въпрос касае готовността на Европейската комисия да призове страните-членки да разпределят ресурси към авиолиниите, така че те да могат да се справят с кризата по социално отговорен начин и да запазят работа си.
Моля, подкрепете ни.