Пилотите на самолетите в Пловдив били взели решението за кацане
От държавното предприятие “Ръководство на въздушното движение” заявиха, че решението за кацане е изцяло в ръцете на командира на полета, а РВД само осигурява маршрута.
В извънредни ситуации, като тази отпреди 2 дни, пилотите на самолета са хората, които взимат решенията. Всеки полет се планира до най-малката подробност и преди да излети самолетът, се изготвя т.н. “полетен план”.
В полетния план авиокомпанията посочва резервните летища, на които ще кацне в извънредна ситуация. В България международните летища, които могат да се заявяват като резервни, са пет: София, Пловдив, Варна, Бургас и Горна Оряховица.
Отделно от тях има още десетки по-малки сертифицирани летателни площадки. Те, обаче, са по-къси и на тях не може да се каца. За да се приземи успешно, самолетът има нужда от 2,5 км писта, а най-късите площадки са около 900 метра.
След като пилотите във въздуха решат на кое от заявените предварително летища ще кацнат, РВД осигурява въздушен коридор. Още при планирането на полета авиокомпаниите знаят работното време на летищата и цялата информация за тях в специален наръчник.
”Когато дадена конкретна авиокомпания е планирала конкретно запазено летище и по време на изпълнението на полета стане ясно, че определени обстоятелства или условия на основното летище, което е било планирано, не позволяват да се извърши нормално, безопасно кацане на това летище – факторите могат да са изключително разнообразни, тогава капитанът на полета взема решение за отпътуване към резервното летище и съответно ние, като ръководители на полети, имаме ангажимент да осигурим цялата информация, координация и да гарантираме безопасната траектория до новото летище", обясни пред БНТ Петър Данаилов, директор Районен център за обслужване на въздушното движение.
”Всеки един самолет, който идва на летище София за кацане, е длъжен да има гориво за още 1 час полет. В рамките на този 1 час полет, командирът взима решение дали да изчака малко, дали директно да се отправи към някое от следващите летища. Независимо от всичко, обявявайки решение, че на борда има тежка аварийна ситуация, ще получи необходимото съдействие дори и на военно летище да кацне. Случвало ми се е в Африка да не можем да кацнем по редовна линия на Балкан в Лагос, и се наложи да отидем на резервно летище, което отново не работеше през нощта и стояхме 2 часа и половина на самолета, докато се отвори летището”, коментира Лилчо Лилов, пилот и бивш директор в Гражданската въздухоплавателна администрация.
Моля, подкрепете ни.