Реклама / Ads
32| 16590 |18.10.2011 НОВИНИ

Предизборната кампания – манипулации и гафове, засенчени от Борисов

.
Предизборната кампания е придружена от множество манипулации и гафове в медиите. Политическото събитие на годината е засенчено от аурата на премиера Бойко Борисов.
 

 

Това са изводи, оповестени официално днес, на неправителствените организации "Институт за социална интеграция" и "Фондация за европейски прогресивни науки", които осъществяват проекта "За демократични, прозрачни и честни избори".

 

Идентични изводи от предизборния медиен мониторинг направиха преди ден и от Фондация "Медийна демокрация".

 

От "Института за социална интеграция" са проучили публикациите в периода 7 септември – 15 октомври в 5 национални всекидневника ("Труд", "24 часа", "Стандарт", "Монитор" и "Телеграф") и два регионални ("Струма", "Черно море").

 

Изследването показва, че ГЕРБ, Бойко Борисов и двойката Росен Плевнелиев – Маргарита Попова са убедителни еднолични лидери и в трите класации. Бойко Борисов е най-отразяваният политически лидер с 872 споменавания. На второ място е Сергей Станишев с над 400% по-нисък резултат – 204 споменавания. Изследването показва, че всички шест лидери на парламентарно представени партии са споменати 753 пъти, което е със 119 пъти по-малко от самостоятелния резултат на премиера.


При споменаването на партия ГЕРБ ситуацията е малко по-сдържана. Тя присъства в 1165 материала, а втори отново са БСП със само двойно по-слаб резултат – 692 споменавания. При кандидат-президентските двойки Плевнелиев – Попова водят убедително срещу Калфин – Данаилов с 454 към 311. Меглена Кунева е далеч назад на четвърто място след Волен Сидеров със 109 споменавания. Въпреки това Бойко Борисов е два пъти по-често споменаван от кандидат-президентската двойка на ГЕРБ.

 

Според Стефан Георгиев (Институт за социална интеграция) това говори за хаотично "бълване на информация", която не е свързана с актуалните политически теми. "Може да се каже, че битката за президентския пост и местните избори отново са засенчени от аурата на нашия премиер", коментира Георгиев.

 

Още по-негативна е картината от мониторинга на централните новинарски емисии на четирите ефирни телевизии (БНТ, бТВ, Нова тв и ТВ7). Там Бойко Борисов е споменат 41 пъти, а на второ място е Сергей Станишев с... 3 споменавания. Двойката на ГЕРБ е спомената 8 пъти, тази на БСП – 5, а Меглена Кунева – веднъж.

 

Изследването на двете неправителствени организации е обхванало и по-драстичните примери на предизборни престъпления и нарушения. Те отчитат, че изборите са поставени в контекста на взривовете пред централите на ДСБ и РЗС, колата на Сашо Диков и опожарения клуб на БСП. Напомня се за побоя над жителя на Несебър Милчо Илиев, който отказал да гласува за правилния кандидат, както и битата кметица на Обнова Мая Минчева.

 

"На фона на тези инциденти и всички останали нередности не можем да подминем и факта, че министърът на вътрешните работи, който е и председател на предизборния щаб на ГЕРБ, е в трайна отпуска заради предизборната кампания и правоохранителните органи функционират без своя политически ръководител", заявяват анализаторите от неправителствения сектор.

 

Като нарушения и провокации се споменават речта на турски на Ахмед Доган в Опака, както и опитите на Волен Сидеров и неговите симпатизанти да облепят с плакати на "Атака" джамията в село Загориче. И двете прояви са забранени от закона.

Според Стефан Георгиев това са опити за провокации и манипулации. Според него случаят в Катуница се използва от политическите актьори, а някои от тях се изявяват ксенофобски и дори расистки.

 

Изследването споменава като предизборни нарушения заплахите на Алексей Петров към Бойко Борисов ("ще бъдеш наритан по най-жестокия начин"), както и на кмета на Сливен Йордан Лечков към Николай Бареков. Неправителствените организации отчитат сериозни нарушения и от страна на външно министерство. Заслугата на МВнР е за объркването около секциите в Германия и Франция, както и за изтеклите лични данни на 35 000 българи от чужбина.

 

Като гаф се сочи и изборът на бТВ да наеме социологическата агенция "Маркет линкс" да измерва нагласите около предизборния дебат между основните конкуренти.


Медийни спецове обаче коментират, че много често за цялата тази бъркотия и прекомерното споменаване името на премиера са виновни самите журналисти, които в стремежа си да се харесат, забравят, че се повтарят.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 88| 6381 |16.10.2011 Плевнелиев: Уморен съм от злобата и мътната вода в кампанията . 25| 6850 |29.09.2011 Светльо Витков влизал НЕ на шега в кампанията . 20| 6189 |26.09.2011 Кампания без “удари под кръста” обеща Софиянски . 35| 6165 |09.09.2011 Фалирал банкер живее с 1500 лв. на месец, ще прави кампания за 200 000

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads