Реклама / Ads
2| 5072 |18.07.2023 АКТУАЛНО

Какво става с медийната хидра на Пригожин?

.
Скоро ще стане един месец, откакто шефът на ЧВК “Вагнер” Евгений Пригожин тръгна на “поход за справедливост”, превзе Ростов на Дон и спря на около 100 км от Москва, когато след преговори с беларуския президент Александър Лукашенко прекрати своя бунт и върна наемниците си в лагерите. Тъкмо тогава стана ясно, че Пригожин напуска информационното пространство на Русия. Въпросът, който стои сега е - какво се случва с медийната империя на Пригожин - хидрата с фабриката за тролове и сайтове за фалшиви новини.

Последствията от въоръжения бунт на Пригожин – може би най-голямата атака срещу авторитета на руския президент Владимир Путин от повече от две десетилетия – са обект на спекулации.


Въпреки официалните изявления, че шефът на Вагнер ще бъде заточен в Беларус, Пригожин изглежда все още пътува свободно, среща се с Путин в Москва и му е върнат еквивалент от около 110 млн. долара в брой и оръжия. Единственото сигурно - краят на медийния бизнес на Пригожин. Офисите все още са затворени, а наетите от "готвача на Путин" служители са без работа.


Независимо от уж сигурната съдба на тази пропагандна машина, все още се прокрадват спекулации, че е възможно хидрата на Пригожин да се възроди като феникс от пепелта, пишат от брюкселското издание “Politico”. 

През 2013 г. независимият вестник "Новая газета" за първи път съобщи, че сенчеста фирма, наречена Агенцията за интернет изследвания, наема руснаци, за да възпяват Кремъл и да дискредитират опозицията в интернет. Така наречената "фабрика за тролове" работеше от Санкт Петербург и пусна пипалата си в медийните форуми, социалните мрежи, създавайки фалшив наратив.


Година по-рано имаше масови протести срещу преизбирането на Путин и "Кремъл почувства, че макар да контролира телевизията, е оставил интернет да се изплъзне между пръстите му“, казва Николай Петров, гост-учен в Германския институт за международна сигурност.

Пригожин, който вече се бе утвърдил като човек, готов да върши мръсната работа на Кремъл, запретна ръкави и се зае със задачата. Подобно на неговата наемна армия Вагнер, киберсилите на Пригожин надхвърлиха националните граници и действаха на няколко фронта. Неотдавна се появиха Федералната новинарска агенция (RIA Fan), Politics Today и Economics Today.


"Те имаха различни лога и твърдяха, че са различни медии. Но всъщност това беше едно и също нещо: мрежа от пропагандни издания, тролове и ботове", споделя Лев Гершензон, бивш ръководител на най-големия агрегатор на новини в Русия Yandex.News.


Целта, каза той, е да се "създаде илюзията за плурализъм и да се имитира общественото мнение“, докато всъщност се създава ехокамера от бял шум.


Гершензон изчислява, че приблизително 90 процента от потреблението на онлайн новини от руснаците идва от агрегатори, но почти не се обръща внимание на оригиналния източник на информацията. Изданията на Пригожин се възползваха от това, наводнявайки търсачки като Yandex и в много по-малка степен Google News със собствено съдържание. Технически врътки като кръстосано препращане предз хиперлинкове допълнително разшириха тяхното онлайн присъствие.


Една от централните задачи на фабриката за тролове беше да се насочва към врагове като САЩ, които обвиниха Пригожин в намеса в изборите през 2016 г., при които Доналд Тръмп спечели. Армията на "готвача на Путин" беше насочена и към опозиционерът Алексей Навални. През 2019 г., скоро след като опозиционният ветеран политик Борис Вишневски обяви намерението си да се кандидатира за губернатор на Санкт Петербург, медиите на Пригожин, част от които бяха обединени в медийния холдинг "Патриот“, започнаха да го наричат ​​"педофил“ и "секс терорист“.


Войната срещу Украйна обаче промени ситуацията.


Към момента на пълномащабното нахлуване на Русия многостранният бизнес на Пригожин обхващаше десетки медийни уебсайтове, блогове, социалната медийна платформа "ЯРус“ (на руски "Аз съм руснак“) и армия от акаунти в социалните мрежи. Някои специално се фокусираха върхо разпространението на руския наратив за войната. В Telegram десетки канали разказваха всеки ход на Пригожин и "Вагнер" на бойното поле. Уж независими военни коментатори и кореспонденти са получавали плащания за положително отразяване лично на частната армия според разследване, публикувано от "Център досие" на Михаил Ходорковски.


Този февруари Пригожин най-накрая излезе от сенките като призна, че именно той е създател. Малко по-малко от шест месеца след това признание обаче Пригожин направи нещо, което изглежда като грешна стъпка - опитът за бунт. В медийното пространство настана хаос - без ясни насоки за наратива ситуацията се отразяваше предимно фактологично. Други издания мълчаха. 


Служители започнаха масово да напускат, докато други се притесняваха за работните си места. Точно тогава беше извършен обиск в Центъра на Вагнер и централата на "Патриот" в Санкт Петербург. Конфискувани бяха сървари и друго оборудване. Ръководството каза на служителите да продължат да работят от вкъщи. Но седмица след като Пригожин обяви своя "марш за справедливост“, правителственият интернет регулатор блокира най-важните им сайтове. 


Според Bell, независимо издание, същата вечер Пригожин свикал среща в Санкт Петербург и казал на топ мениджърите си да прекратят дейността си. Новините бързо тръгват надолу по йерархията. 


Има признаци обаче, че смъртта на империята на Пригожин може да е краткотрайна. Редица видни фигури от прокремълската журналистическа сцена публично призоваха колегите си да наемат наскоро останали без работа журналисти на Пригожин.


"Трябва да ги подкрепим. Те нямат нищо общо с това“, написа в Telegram главният редактор на RT Маргарита Симонян, без да споменава нито Пригожин, нито бунта. 


Няколко от списанията на Пригожин вече обмислят завръщане. "Невские новости", които отразяват политиката в Санкт Петербург, казаха, че може да започнат кампания за набиране на средства, както обичайно правят независимите медии.  Оразследващото издание Agentstvo групи, които наблюдават ботове, свързани с мрежата, отчитат, че общата активност не е намаляла. 


Падането на Пригожин, смятат анализатори, предлага на Кремъл възможност да рационализира фермата за тролове и да я адаптира към настоящите нужди. Според The ​​Bell един от кандидатите за потенциално придобиване е National Media Group (NMG), собственост на банкера Юрий Ковалчук, един от най-близките съюзници на Путин.

 

превод и редакция: Джесика Вълчева

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 13| 6985 |21.06.2023 Гешев и Радев паднаха като пречки за членството ни в Шенген. Ставаме членове но 1 януари догодина? . 8| 5674 |12.06.2023 Адв. Михаил Екимджиев: Днес Гешев не остава без работа, ще се чака указ на президента . 21| 52998 |07.06.2023 Проф. Станчев: Руснаците са полудели, Южна Украйна остава без земеделие за десетилетия напред . 14| 10492 |19.05.2023 Куклата на конци не става кукловод: Защо крият с кого е пътувал Гешев? Случка в ”Осемте джуджета”

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads