1| 4688 |05.01.2023 НАРОДЕН ГЛАС

Само във Фрог! Астрофизикът Тихомир Димитров разкри каква ще е Космическата 2023-та!

Източник: личен архив
2022 г. се оказа една изобилстваща от събития година за изследване на Космоса, която се увенча с много успехи, включително завършването на мисията Artemis 1 на НАСА, откриването на космическия телескоп James Webb и завършването на китайската космическа станция Tiangong.

А 2023 г. ще бъде още по-натоварена и изобилстваща от звездни космически събития година!

Астрофизикът Тихомир Димитров разкри кои ще са най-важните мисии, които имат за цел да изучават космоса през 2023 г.

През тази година ще продължи 10-годишната мисия на марсохода Curiosity на повърхността на Марс, обясни създателят на Space Academy пред ФрогНюз.

Мисията Марс Сайънс Лаборътори има няколко основни научни цели, сред които определяне на пригодността за живот около участъка на кацане, включително наличието на вода, изучаване на климата и геологията на Марс. Освен това мисията е полезна подготовка за пилотируем полет до Марс.

За да достигне целите си, МСЛ има няколко основни научни задачи като определяне и описване на наличните органични съединения, търсене на градивните елементи на живота (въглер, водород, азот, кислород, фосфор и сяра), идентифициране на следи, които могат да предполагат ефекти от биологични процеси (биоследи), оценяване на дългосрочните еволюционни процеси в марсианската атмосфера.

Като част от изследванията се включва и излагането на радиация на вътрешността на космическия апарат по време на пътуването до Марс и продължението на радиационните измервания по време на придвижването на марсохода по марсианската повърхност. Тази информация е важна за бъдещ пилотируем полет.

Тази година марсоходът Curiosity  ще продължи да се катери по Mount Sharp с цел да "сглоби пъзела" на марсианското минало, а именно да установи какъв е бил Марс преди 3.5 млрд. г. - вече знаем, че планетата в началото на своя живот е била влажна и топла, но днес е суха и студена, обясни астрофизикът.

През тази година ще продължи и мисията Perseverance, която отново работи с марсоход и е сходна с Curiosity, но работи с различни научни уреди.

Мисията си е поставила четири основни цели. Откриване на останки от извънземен марсиански живот, който е живял преди 4 млрд. г. на повърхността на Марс, тук не говорим за извънземни същества, а за микроби, отбеляза Димитров. Откриването на такива останки би било най-великото откритие на човека, допълни той.

Ще се наблегне на производство на кислород от CO2, за да се покаже, че може от местни ресурси, дадености на Марс, да се произвеждат продукти, полезни за човека - кислород, вода, въздух за дишане, гориво за ракети.

Друга основна задача е изпращането на 40 марсиански проби обратно към Земята за изследване. Пробите се пускат от Perseverance на различни места в кратера Jezero на Марс и следващ марсоход, след 3-5 г. ще ги събере, ще ги занесе до кораб-майка, с който ще е кацнал.

Пробите ще бъдат изстреляни с малка ракета до марсианска орбита, след което космически кораб ще ги върне обратно на Земята, за да се изследват в земни лаборатории. Цялата тази сложна маневра се прави, тъй като уредите, с които разполагаме на Земята са много по-способни от това, което сме пратили с марсоходите на повърхността на Марс, отбеляза Тихомир Димитров.

Друго важно космическо събитие, което няма как да пропуснем е Starship на SpaceX. Това ще бъде най-големия космически кораб и най-голямата ракета (Super Heavy), които ще са 100% преизползваеми и по този начин достъпа до Космоса ще е много по-евтин.

През тази година му предстои за пръв път да бъде изстрелян в орбита около Земята и да кацне обратно на Земята. Това ще се случи от най-южната точка на САЩ, в Тексас. SpaceX имат договор с НАСА, да предоставят Starship като "космическо такси" по път на НАСА към Луната през следващите години - 2023 (Артемида 2) и 2024 (Артемида 3 с хора на борда). За път сред тях ще има жена и чернокож или чернокожа.

През 2023-та предстои и разширяване на съзвездитето от сателити на SpaceX - Старлинк, чрез което можем да имаме достъп до интернет от всяка точка на Земята. Starlink беше използван от Украйна във войната на Русия срещу тях, за да могат хората в Украйна да имат интернет, поясни астрофизикът.

Друго историческо събитие в изследването на космоса - НАСА ще провежда Артемида 2, след изстрелването на тестовата Артемида 1 през 11.2022, която ще бъде с хора на борда. Те ще отидат до Луната, ще обиколят и ще се върнат обратно на Земята.

Това не е правено от 1972 г., тоест ще бъде много интересно да видим какво ще се случи.  Целта на НАСА с мисиите Артемида е да имаме постоянно човешко присъствие на повърхността на Луната, за да се научим да живеем за дълго време и независимо от земните ресурси в Космоса, т.е. това е една сериозна подготовка за пътуванията на хора до Марс през 2030-те.

През 2023-та година космическите телескопи TESS и JWST, които търсят екзопланети, ще натрупат много данни за нови кандидат-Земи в дълбокия Космос. По този начин, хората ще придобием по-добра представа дали има други планета като нашата в Космоса и ще можем да сметнем с по-голяма вероятност колко е разпространен живота в Космоса.

Преди 25-30 години по-скоро въпросът беше "Има ли живот някъде там?", докато в момента по-скоро клоним към това не дали го има, а колко точно е разпространен живота в Космоса?.

JWST беше изстрелян преди 1 година от Френска Гвиана от Европейска ракета. Ракети е хубаво да се изстрелват възможно най-близо до екватора, за да се възползваме от въртенето на Земята, която дава начална скорост на ракетите и по този начин се пести гориво, а спестените килограми могат да се използват, за да се изобрети по-мощен космически апарат, който да върши повече полезна работа. обясни основателят на Space Academy.

Констанца Илиева