19|
8325
|13.04.2011
ЪNDERGROUND
Наливат в изборите 200 млн. лв. черни пари
Президентската кампания ще глътне до 80 млн. лв.25 хил. долара за БСП били жълти стотинки. Партиите кихат най-дебело под масата за медии, купуване на гласове и цели секционни комисии.
200 000 000 лева черни пари ще налее мафията през есента в президентските и общинските избори. Това сочат прогнозите на политици и експерти. Грубо пресметнато с тези средства окончателно може да се завърши магистрала „Тракия”. Познавачите на изборджийските тънкости са категорични, че предстои най-скъпият вот от началото на демокрацията у нас. Залогът ще е голям, защото много стари играчи могат да отпаднат тотално, а за местата им точат зъби нови акули с дебели джобове.
Политици обясняват, че след идването на Симеон Сакскобургготски и ерата на залязлото НДСВ масово се е утвърдила практиката нелегални пари от бизнеса и мафията да се изсипват в касите на партии и коалиции. Тенденцията от 2001 г. показва, че мизата се вдига с 10-15% за всеки нов вот.
Безспорен ударник по събиране на пари в годините на прехода остава пратията майка – БСП. Наскоро в телевизионно предаване олигархът и бивсш издател на в. „Дума” Петър Манджуков призна, че след една апетитна сделка, май че дал на червените някакви си 25 хил. долара. Но за тази партия това били просто жълти стотинки. Политолози обаче съзират, че случайно изпуснатият коментар бил потвърждение, че в касите на „Позитано” 20 са наляти по такива схеми милиарди.
Донорите
За президентските кампании тайните авоари идват предимно от родни олигарси, големите корпорации и босове от ъдърграунда с изпран имидж. Размерите им надхвърлят няколко пъти официално обявяваните от „Дондуков” 2 суми. В политическите среди още витае слухът, че за втория мандат на настоящия президент, наш олигарх, със силни позиции в Русия е дал лична лепта от 20 млн. лв. Сигурно така са платени 50-те концерта на Николина Чакардъкова. Слуховете в бранша са, че за спектакъл певицата и екипът й прибирали по 50 бона. А за да се играе за балотаж мераклиите били наясно, че отиват около 50 млн. лв. Тази есен вероятно цената ще да бъде завишена поне с 30-40%.
За общинската надпревара най-активни са местните феодали, концесионерите на фирмите за чистота, но по принцип се сурвакат всички бизнесмени, независимо от ранга им. Сдружения, играещи за кметски пост и общински съветници получават крупни суми и от офшорни зони. Проверка установи, че в Дупница преди 4 години са пристигали пари от Сейшелските острови, вероятно от сметките на небезизвестните братя Галеви. За големите общини Пловдив, Варна и Бургас ще се налеят по 10 млн. лв. за кметските кампании, а за столицата обемът на черните пари за креслото на „Московска”4 може да набъбне до 50 млн. лв. Общинари от големите градове коментират, че битките си заслужават парите, защото се очаква през следващите 4 години в морската столица новият градоначалник да харчи и рзапределя около 1 млрд. лв., в Бургас към 1,2 млрд., а в града под тепетата – малко под един млрд. лв. София пък през следващите 4 години ще разполага с бюджет от около 5 млрд. лева. За сравнение Стефан Софиянски се е разпореждал с около 1,6 млрд. лв. за мандат. За столицата нелегалното финансиране се свързва с кръга на „Котараците”, които контролирали и основните обществени поръчки.
За какво се харчи най-много
Скритите от НАП и дънъци пари отиват основно за покриването на три огромни пера – медии, купуване на гласове и цели секционни комисии. 70% от черните пари се заделяли за тези направления, като медиите гълтат най-много от тях. Опитни изборджии твърдят, че около 80% от сумите за политическа реклама се дават без насрещна фактура. Най-много прилапвали телевизиите и електронните медии. БНТ и БНР оставали досега като бели врани – там не можело и стотинка да се вкара на черно. Иначе другите TV играчи съдирали кожи, жалят се лидери. Твърди се, че през 2005 г. един министър взел пари от чужбина от централата на действащ у нас мобилен оператор в размер на 2 млн. евро. От тях 1,5 са отишли за две големи телевизии, а половин са останали за него или за централата. Имало и документални следи за това, но играчът все още бил фактор и никой от съдебната система нямало да го закача. Десен политик, участвал във всички изборни кампании през последтните 20 години, разказва пред „Торнадо”, че дадените под маса пари лесно може да се установят. Примерно, по предварителни договори се плаща за 10 вестникарски карета с определена площ, но след като се провери по-късно, се вижда, че всъщност са пуснати доста повече в конкретното печатно издание. Отделно по време на кампания неписано правило е за кандадат на партия или за проява, свързана с него, да ги отразяват само ако за това е платено. Примерно, за три рекламни интервюта в голяма печатна медия се цакат 15 бона на ръка. Основно това става чрез пиари и агенции, близки до главните редактори или до собствениците. За телевизите пък се говори, че за изборен пиар в сутрешен блок са кихани по 10 хилядарки на известен водещ. Из партийните централи усилено се коментира, че за последния парламентарен вот през 2009 г. червените са платили на известна пиар агенция 500 хил. евро. Сумите не са отразени никъде, защото верните фирми на столетницата са дарявали хилядарките на ръка.
Купуване на избори
Сумите по това перо не отстъпват на златния дъжд, който се излива в медиите. Отдавна не е тайна, че в определени секции на страната няма нито една емоционално пусната бюлетина, а само платени и подкупени хора в тъмната стаичка. Освен традиционното наддаване за гласове в ромски махали, села и предприятия, през последните три петилетки се утвърди и спазаряването на цели секционни комисии. Така желаният резултат бил в кърпа вързан. За пионери се сочат екипите на Стефан Софиянски. В заверата се хващат председателят на комисията, секретарите и минимум двама от членовете в избирателната комисия. Те забравяли боите си и се превръщали в твърди сподвижници на партията на шумолящите пари. След това истинският протокол се заменял с предварително подготвен, и така ментето ставало официален документ. За една такава операция мизата стигала до 50 хил. лв. 5 бона пък се плащали на ръка на членове на секционна комисия, за да слага знаци и да драска по бюлетини на определена партия. С това всъщност се увеличавал недействителният вот. По тази схема на последните кметски избори в София работели и герберите, винят ги политическите им противници.
За предстоящия вот през есента се очаква да дойдат и около 1 млн. лв. чрез фондациите „Фридрих Еберт”, „Кондрад Аденауер”, „Ханс Зайдел” и др. Финансирането чрез тях уж ставало официално, а парите се наливали основно за семинари. Политици обаче признават, че и от тези средства се заделят не малки суми за неофициално покриване на други харчове. В схемата препирането ставало чрез надути хонорари, фиктивни лектори, ползване на зали за два дни вместо за два часа и т.н. Към парите, идващи отвън, познавачите на изборните технологии отчитат и сумите за ДПС от Труция. Там обаче било почти невъзможно да се хванат спатиите на нелегалните финансови траншове. През първите години на демокрацията от южната ни съседка към нас са се преливали около 1 млн. долара, но сега изселниците давали реално доста по-малко.
Въпреки митовете, които от години се носят за черното финансиране на изборите, досега МВР и прокуратурата не са успели да разкрият подобен канал, нито да уличат крупни организатори и спонсори. Вместо това на всеки вот епизодично горят дребни бушони с условни присъди. След последните парламентарни избори Сметната палата подгони РЗС за свръх харчове за билбордове. Приключилата обаче проверка не успя да уличи партията на Яне Янев.
Големите влекачи на пари
Партийните отличници за събиране на черни пари за изобрите са много, но в политическия фолклор с най-здрави позиции в столетницата се славят Румен Петков, Румен Овчаров, Михаил Миков, Росен Карадимов и Димитър Дъбов. Според червените имало неписано правило, че който събира парите, после става МВР шеф. Сега сили в тази игра трупал и младият вълк Кирил Добрев, коментират съотборниците му. От годините на синята идея още се носят имената на Христо Бисеров, който държал минтиците, както и на Кольо Николов, който е един от основните играчи в алкохолния бранш. След влекачите се въртят още имената на Камен Костадинов, Касим Дал, Осман Октай, националиста Слави Бинев и Яне Янев. За ГЕРБ първенците били Цветан Цветанов, Искра Фидосова и председателят на столичния общински съвет Андрей Иванов.
Проф. Михаил Константинов: Честни избори – по света няма такова нещо
Нашите мутри не са идиоти, дават пари там, откъдето ще им се върнат бързо, казва спецът от ЦИК
- Какви пари ще се налеят нелегално в партиите за изборите през есента?
- Според Изборния кодекс коалициите могат да харчат 4 млн. лв. за кампания. Големите политически сили обаче ще изразходват между 10 и 20 млн. лв., но минимумът ще е 10 млн. По принцип това са сумите, които партиите харчат за една кампания. Но тъй като сега ще бъдат съчетани – президентски и общински, парите ще бъдат доста повече. Отделно и инфлацията ще надуе сметките заради по-скъпите горива, например.
- За какво се харчат най-много тези черни пари?
- Големите пера са за купуване на гласове и плащане на медии, но крупни суми се отделят и за някои поръчкови социологически агенции. Затова по време на избори виждаме толкова абсурдни резултати от проучвания, но те са поръчани и купени.
- От къде, според вас, идват черните пари?
- След като политиците се готвят да изхарчат три или четери пъти повече от позволените от закона суми, значи парите ще идват с куфарчета. То винаги е било така. Тези суми, дошли под масата, ще бъдат изразходвани безотчетно. Ако отвън се появят средства, ще са си пак български, но ще изтичат чрез офшорки.
- Това означава, че надеждите за честни избори са фикс?
- По света никъде няма такова нещо – честни избори. Ситуацията в България трябва да се разглежда в контекста на световните тенденции. Да си спомним как е избран президентът Кенеди през 1960 г. Правени са такива крупни машинации, че оставаме без думи. Още като избираха симпатичния президент Обама, едно негърче се хвалеше, че е гласувало 76 пъти. Българският рекорд, все пак да отбележим, е само 20 пъти от бургазлии.
- Къде ще се налеят най-много пари?
- Там където ще има бърза и лесна възвръщаемост – просто и ясно. Нашите мутри може да са всякакви, но не са идиоти. Предпазливи са, веднъж се опариха, като наляха парите си в бетоните, но сега са много внимателни. Курортните центрове са също притегателни центрове за интереси и финансиране на кампании.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads