7 факта за болидите от Формула 1, които всеки фен трябва да знае
Знаете ли, че?
Автомобилите от F1 генерират до 6G по време на завой
Едва ли, докато гледате Формула 1 на живо през уебсайтове като този тук, удобно настанили се на дивана в дома си ви е минавало през ума на какво са подложени пилотите по време на състезания.
А истината е, че натоварването върху тях е изключително голямо, тъй като състезателните автомобили генерират натоварване от 5 G при спиране, 2 G при ускорение и 6 G по време на завой.
Това означава, че пилотите при завой усещат сила, шест пъти по-голяма от собственото им тегло и ако не са добре тренирани е напълно възможно да изпадат в безсъзнание.
Оборотите им са три пъти по-високи от тези на стандартните автомобили
Стандартните автомобилни двигатели развиват между 6000 и 7000 об/мин. Има разбира се и високооборотни двигатели, които достигат до 12 000 об/мин.
Тези обороти изглеждат добре, само дето дори не се доближават до оборотите, които развиват състезателните автомобили от F1.
Двигателите, които използват болидите са проектирани за обороти над 20 000 об/мин.
Отборите имат право да използват до три двигателя на сезон.
Един двигател на болид може да се използва за седем старта от Формула 1. Затова на отборите е разрешено да сменят до три двигателя на сезон, две управляващи електроники и три турбокомпресора.
Ако някой от отборите смени повече от три двигателя подлежи на санкции и падане надолу в класациите.
Гумите, с които карат болидите са само на Pirelli
За да прекратят “войната” между компаниите, производители на гуми, през 2010 година от ФИА (организация на моторните спортове) сключват договор с Pirelli за доставка на гуми.
Така, по време на състезания и тренировки състезателните автомобили на всички отбори са оборудвани с еднакви гуми.
Договорът на Pirelli с ФИА е до 2024 година, като след това има вероятност той да продължен.
Има минимално комбинирано тегло за болид и пилот
За да бъдат стабилни и безопасни при високите скорости, които развиват на пистата има специални изисквания за допустимото общо тегло на автомобил + пилот.
То трябва да е най-малко 1759 паунда или 797,869 килограма. В случай, че пилотът е прекалено лек, в болида се поставят допълнителни тежести.
По време на състезание и болидът, и пилотът губят от теглото си
Тъй като се развиват много високи скорости, гумите, с които са оборудваните състезателните автомобили се износват много бързо и всяка гума губи до 1 килограм от теглото си.
Ето защо по време на обиколките пилотите и техния екип правят от две до четири смени на комплект гуми.
Колкото до пилотите, по време на състезанието те губят от 4 до 6 килограма от теглото си заради обезводняване, тъй като в болида става изключително горещо, особено, когато натискат спирачки, за да навлязат в завоите.
Източник на изображение: unsplash.com
Цената на един съвременен болид надхвърля 20 000 000 долара
Общите разходи за автомобил от F1 варират в зависимост от разпоредбите при всеки нов сезон, като днес цената на един болид отдавна е надхвърлила 20 милиона долара.
Двигателят е най-скъп, като цената му достига до 18 милиона долара, шасито струва приблизително 700 хиляди, скоростната кутия около 350 хиляди, а воланът - 50 000 долара.
Ето защо техническите екипи в бокса не изглеждат никак доволни, ако по време на някоя от обиколките възникне инцидент или няколко автомобила се сблъскат.
Моля, подкрепете ни.