Българите търсят по-голямо финансиране за покупка на имот, но купуват по-малки жилища

Нараства процентът на хората, които искат да теглят кредит; през 2015, само 5% споделят, че не биха изтеглили заем за покупка на жилище, докато през 2013 делът им е 28%. Увеличава се и сумата, която българите смятат да изтеглят от банка за своето ново жилище – 49% биха изтеглили между 20 000 и 40 000 евро, което е с 22% повече спрямо 2013 г. В момента, 27% от анкетираните биха изтеглили до 20 000 евро, 6% ще изтеглят между 40 000 и 50 000 евро, а за 12% сумата надхвърля 50 000 евро.
Планиращите да изтеглят заем за жилище смятат да го изплащат между 10 и 15 години (33%) или между 15 и 20 години (32%). Другите възможности, които запитаните обмислят, са между 5 и 10 години (14%) и между 20 и 30 години (13%). Само 7% от българските граждани нямат ясна представа за срока на погасяване.
„Освен количествените тенденции за пазара, проучването ни очертава ясно и повишаващите се очаквания на българите към банките. Те гледат на тях не само като на финансираща институция, но и като консултант относно специфики в процеса за покупка на жилище, а всеки трети очаква помощ в търсенето на имот. Всичко това е важна предпоставка за бъдещото развитие на финансовите институции в България и за иновации в отношенията им с потребителите“, сподели Радой Стоянов – Ръководител отдел „Маркетинг и дигитално банкиране” в Сосиете Женерал Експресбанк.
Според вида си, набелязаните имоти от българските граждани са двустайни (38%), тристайни (34%), едностайни (8%), а едва 3% искат многостаен апартамент. Къщите са търсени от 16% от планиращите да закупят имот в следващата година, което е най-драстичният спад в сравнение с 2013 г. – почти двойно, когато 29,1% от запитаните са търсели къщи.
Водещите фактори при избор на жилище са локацията (84%), цената (80%), качественото строителство (54%) и лесния достъп и удобния транспорт (42%). Видът на строителството има значение за 38% от анкетираните, етажът и гледката са важни за съответно 32% и 26%, а за 13% от участвалите в проучването има значение и централното отопление.
Запитани за причините да купят имот, планиращите да го направят в следващата година посочват на първо място за живот (80%), следвана от покупка за дом на децата (12%), за отдаване под наем (4%), като инвестиция (2%) и ваканционен имот (1%).
Моля, подкрепете ни.





