Депутат: Без обществена поръчка няколко фирми взимат проекти за близо 4 млрд. лв.
През последните две години на държавното дружество "Автомагистрали" са възложени поръчки за между 3 и 4 млрд. лева, а то от своя страна ги е възлагало на подизпълнители, което е заобикаляне на българското законодателство, стана ясно на брифинг на БСП. Левицата поиска одит на дружеството, за да бъде осветлена дейността му.
„Това дружество показа как по най-безочлив начин може да се заобикаля българското законодателство, в случая Закона за обществените поръчки“, категоричен е Георги Свиленски, зам.-председателя на Парламентарната група на „БСП за България.
Свиленски зададе въпроси към регионалния министър:
С колко фирми работи държавното дружество?
Превъзлага ли на подизпълнители своите обекти?
Каква техника, какъв капацитет, хора, ресурси и потенциал има това дружество да изпълнява тези поръчки?
Народният представител напомни, че министър Петя Аврамова твърди по отношение на това дружество, че Закона за обществените поръчки се изпълнява. Но в същото време на практика се случва друго, посочи той и поясни: "Автомагистрали" възлага на подизпълнители и истината е една - пряко договаряне. Канят се конкретни фирми, не повече от 10. 90% се изпълняват от десетина фирми, които ограбват българските граждани и които пълнят чекмеджетата на нечии спални. За тези 400 фирми, които говори г-жа Аврамова, че имат договор с фирмата „Автомагистрали" са за съвсем други дейности или по-скоро за 10% от общата сума“.
По данни дружеството разполага общо с 3 багера, 1 булдозер и 3 други машини, както и 2 безпилотни дрона, според Свиленски.
„Най-голямата държавна инженерна пътно-строителна фирма разполага с 9 инженери, 11 геодезиста, 1 геолог и 20 счетоводители. Това счетоводна или строителна фирма е? Сега си обясняваме защо има 20 счетоводители – защото 4 млрд. лв. трябва да се осчетоводят между 10 фирми, а не да се свърши работа с тях.“, констатира депутатът от левицата и уточни още: „Тези, които трябва да свършат работа - работници, строителство и поддръжка на пътища – са 41 човека. Това са хората, на които България и българското общество очакват да построят 225 километра магистрала Хемус. Тези 41 човека трябва да усвоят между 3 и 4 милиарда“.
Отговорите на всички тези въпроси от левицата искат да бъдат даени от институциите, затова парламентарната група на “БСП за България“ предприема няколко действия. БСП внася проект за решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит на държавните дружества “Автомагистрали“ за периода 01.01.2016 – 31.12.2020 година.
Левицата прави предложение, свързано с промяна в Закона за обществените поръчки, което бъде гледано и от Правната комисия на Народното събрание.
„От БСП предлагаме да може да се възлага поръчка на държавни и каквито и да е било фирми, само когато могат да извършат 90% от дейността си, когато имат капацитета, имат хората, имат потенциала и инженерите.“, обясни Свиленски. По думите му за останалите 10% могат да се наемат допълнително подизпълнители.
„Тези две предложение ще дадат светлина как работят автомагистрали, как се възлагат поръчките, как се изпълняват и а какво е качеството на изпълнение“, обобщи той. Социалистът е категоричен, че по този начин ще се даде отговор как се пълнят нечии чекмеджетата на управляващ.
Моля, подкрепете ни.