Иван Хаджов, Mastercard: Дигиталните разплащания тепърва ще еволюират
Това заяви Иван Хаджов, мениджър бизнес развитие в Mastercard, който взе участие във второто издание на технологичния форум Digital Trends, цитиран от profit.bg.
По думите му дигиталната трансформация във финансовия сектор се ускорява, но процесът безспорно не е свършил: „Напротив - очакваме още много иновации в сферата. През последните 12 месеца за това повлияха много фактори. От една страна, това беше COVID-19, а от друга - конкуренцията, технологиите и очакването на крайния потребител да има възможността да ползва финансови услуги лесно, моментално и, ако може, безплатно. Това мотивира и миграцията към мобилното банкиране с много различни функции с добавена стойност“, обясни той.
По думите му някои банки все още не са приели напълно дигиталния модел, а именно възможността да си отвориш банкова сметка дистанционно и всички взаимоотношения с банката да бъдат напълно дигитални.
„Виждаме потенциал и в навлизането на технологиите, свързани с изкуствения интелект, тъй като те ще предлагат много по-персонализирано изживяване на клиента. Един потребител, който се интересува от инвестиции, например, не би се интересувал от бързи кредити и обратното. Това е идеята на технологията - да даде точно това, което конкретният човек иска, на база на информацията, която вече съществува“, заяви Хаджов. Той обясни още, че онлайн разплащанията вече са доказали, че хората могат да ги използват както за малки, така и за големи покупки от различни търговци.
„Екосистемата е подплатена с много технологични и административни мерки за сигурност, които дават гаранция както на търговеца, че ще си получи парите навреме, така и на крайния потребител, че няма да бъде измамен. Дори да стане някаква грешка, има начин тя да бъде поправена и елиминирана“, добави специалистът.
Според него всички тези фактори водят до големия ръст, който виждаме на пазара.
По отношение на 5G свързаността и възможностите, които тя открива пред финансовия сектор, Хаджов коментира, че тепърва ще се оценяват ефектите от нея, но със сигурност ще се появят много нови продукти и услуги. Той даде за пример т. нар. „добавена реалност“.
Иван Хаджов говори и по темата за киберсигурността, като припомни, че по време на пандемията от COVID-19 голяма част от организираната престъпност също се е „дигитализирала“ и е насочила фокуса си към онлайн пространството. По тази причина Mastercard много по-активно използва своите знания и ресурси в подкрепа на своите партньори.
„Имаме над 50-годишен опит в киберсигурността, в нашата мрежа постоянно има опити за атаки, които, за щастие, си остават неуспешни. Става въпрос за няколко хиляди подобни на ден. Ние успяваме да ги спрем с нашата експертиза, която споделяме и с нашите партньори“, коментира още той.
Конкретно в сферата на електронната търговия, той даде за пример целия процес - от идентификацията до оценката на риска за всяка една трансакция. По думите му банките подхождат много консервативно при одобрението на всеки превод и целта на Mastercard е да им помогне да филтрират „фалшивите“ сигнали, така че да не се стига до отказани трансакции, които всъщност е трябвало да бъдат приети, защото това разваля потребителското изживяване.
Що се отнася до идентификацията, той посочи, че биометрията вече се е превърнала в ежедневие за голяма част от хората: „Смартфоните се използват от години и тези технологии присъстват от дълго време. Съвсем естествено е те да се прилагат и при електронните разплащания. Практиката показва, че биометрията е най-лесният, най-сигурният и най-удобният начин за потвърждаване на самоличността“.
По думите на Хаджов Mastercard отдавна не е просто картова компания, а е по-скоро технологична и генерира много нови и интересни продукти в различни сфери. Те адресират нуждите не само на традиционните ѝ клиенти в лицето на банките, издателите на картите и приемащите институции, но и на правителства, големи търговци, телекомуникационни и финтех компании, които искат да навлязат на този пазар.
На въпрос за дългосрочните прогнози на компанията, той посочи, че клиентското изживяване тепърва ще еволюира: „И търговците, и банките, и ние, като екосистема, не предлагаме един продукт. Ние предлагаме цяло изживяване, в което се очакват много иновации - от гледна точка на удобство, бързина и сигурност. Те вече са стигнали много високо ниво, но благодарение на новите технологии, като изкуствения интелект и big data, ще има много интересни решения, които ще са насочени конкретно към даден потребител“.
Моля, подкрепете ни.