Атанас Пеканов: Невярна е информацията, че повишаваме с 50% корпоративния данък
Абсолютно невярна е информацията, че служебното правителство повишава с 50% корпоративния данък в България. Такова твърдение е абсурдно, най-малкото защото не попада в правомощията на служебен кабинет. България гласува да подкрепи инициативата BEPS на ОИСР, която тече от няколко години и предвижда промени, насочени към облагането на най-големите корпорации в света, които и сега не плащат данъци в България.
Според проучване от 2018 г. загубата на приходи в световен мащаб от избягването на данъци от големите корпорации възлиза на 200 милиарда долара годишно. Неведнъж в последните години съм коментирал как именно за тях трябват нови данъчни правила, които да гарантират промени в тази област. Това ще преразпредели някои данъчни приходи от техните държави на произход към пазарите, на които те извършват стопанска дейност и реализират печалби, независимо от това дали фирмите имат физическо присъствие там.
130 държави и юрисдикции, представляващи над 90% от световния БВП, се присъединиха към Позицията за създаване на нова рамка за международна данъчна реформа. Рамката и детайлите по нея, както и планът за нейното изпълнение, ще бъдат финализирани през октомври, и могат да влязат в сила най-рано през 2023 година. Целта на тази нова рамка ще бъде да осъвремени ключови елементи на международната данъчна система, която вече не е подходяща за целите на глобализираната и цифровизирана икономика на 21-ви век.
Пакетът от два стълба - резултат от преговорите, координирани от ОИСР през по-голямата част от последното десетилетие - има за цел да гарантира, че големите мултинационални компании плащат данъци там, където извършват дейността и реализират печалбите си. Когато бъде финализирана, реформата ще има за цел да намали избягването на данъчна тежест от големи международни компании чрез агресивно прехвърляне на печалби в офшорни зони, в които плащат между 0% и 3% върху своите печалби.
Под егидата на ОИСР, т.нар. Клуб на богатите страни, към който и ние се стремим, близо 140 страни от известно време се стремят към данъчна реформа с два стълба: глобален минимален данък и нова форма на данъчно облагане на цифровите услуги. Въвеждането на първото тепърва ще се дискутира и въвежда в бъдещето, а второто има за цел да адаптира данъчните правила към цифровата ера. На световно равнище са необходими справедливи условия, което ще бъде от полза и за местните предприятия – за разлика от текущата ситуация, в която отделни вериги, като например Старбъкс, често плащат в някои страни далеч по-малко данъци от кварталния магазин. В допълнение на това, кoвидкризата засили тези проблеми – по време на пaндeмиятa спечелиха особено силно международните цифрови корпорации.
Вторият стълб на мярката е насочен към големите технологични компании, които в момента почти не плащат данък върху генерираните приходи в България. Големи интернет корпорации, които освен това бяха основни победители по време на кoрoнaкризaтa, са обвинявани, че плащат по-малко данъци, отколкото е необходимо, като умело прехвърлят печалби.
Данъците трябва да се плащат там, където се създава стойност, а не да бъдат прехвърляни до безкрай в данъчни убежища чрез сложни механизми на ръба на закона.
Постоянното намаляване на данъчните ставки не само не е гарант за привличане на нови бизнеси – спадащите държавни приходи директно лишават държавите от средства за важни инвестиции като инфраструктура, образование и усилия за борбата с пандемията например.
Дори в предизборна ситуация, нека по такива важни теми да не търсим партийна изгода, а да опитваме да се базираме на фактите и истината. От години обаче актуалните теми в световен мащаб не биват представяни с нужната прецизност в българското общество. Само когато заставим политическите партии да го правят, можем да се надяваме, че те ще произвеждат икономически и социални политики, които са в полза на обществото.
Атанас Пеканов, Facebook
Моля, подкрепете ни.