15|
8138
|10.03.2011
НОВИНИ
БДЖ обяви стачка "до дупка"
Десетки влакове спряха работа в четвъртък за един час между 10 и 11 часа в предупредителна стачка на железничарите.
Над 100 служители на БДЖ и Националната компания “Железопътна инфраструктура“ се събраха на столичната Централна гара и не допуснаха тръгването на четири влака по различни направления в страната. Композициите за Варна, Бургас, Червен бряг и Кюстендил останаха на коловозите.
Протестиращи срещу предвидените заради заема от Световната банка съкращения железничари се събраха и на гарите във Варна, Бургас, Шумен, Карнобат и други градове.
По данни на железничарските синдикати стачката им е спряла общо около 60 влака в цялата страна.
Протестите бяха подкрепени от потърпевшите пътници от спирането на влаковете в София. Според тях и без това железопътният транспорт е непредсказуем и закъснява, така че час закъснение не е проблем за тях, но отрасълът трябва да се реформира и да предлага наистина качествени услуги и сигурност.
Не всички железничари са се включили в протестните действия, на места са работили и касите. Според стачници началници са привиквали хората да ги убеждават да не участват в спирането на влаковете.
В ранния следобед предстоят нови срещи на профсъюзите с ръководствата на БДЖ и НКЖИ в опит да се предотврати следващата стъпка на протестиращите – преминаване към безсрочна стачка и спиране на влаковете от 8 до 16 часа всеки ден от петък нататък.
Според ръководството на БДЖ, ако се стигне до такива действия на железничарите това ще е краят на БДЖ, чиито услуги и без това се ползват все по-рядко от гражданите, а товародателите намаляват с навличането на частните конкурентни компании.
Причината за недоволството на служителите на БДЖ са планираните съкращения в сектора и липсата на ясна инвестиционна програма. Синдикатите са против съкращенията, предвидени от кабинета по искане на Световната банка. За 7 години - до 2009-та г. от БДЖ са си тръгнали около 13 600 души. Сега в НКЖИ работят 14 хил души. На работниците там се предлага да напуснат по чл. 331 – чрез споразумение за доброволно напускане с обезщетение. Има такова предложение и към член на стачния комитет.
Шефът на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев заяви, че няма да отстъпят от исканията си. Профсъюзите държат на своето дори това да означава затварянето на държавната железопътна компания.
Железничарите искат също така да им се гарантира изплащането на социалните суми и ваучерите, както и подобряване на условията на труд.
Протестиращите посочват, че в момента липсва всякаква нормална техника за обслужване на релсовия път, нито пък има нормални локомотиви. Над 1 милион траверси имат нужда от смяна, железничарите се оплакват и от условията им на труд.
Синдикалистите помолиха гражданите да ги извинят за неудобствата, които ще им причинят в следващите дни, но обясниха, че нямат избор.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads