„Динозавър“ на небето: Само една държава все още лети с тези самолети

T-2 Buckeye, класически американски реактивен тренировъчен самолет , който е излетял за първи път през 1958 г., все още е в експлоатация. Но само в една държава – Гърция, пише Wion.
Повече от 65 години след създаването си, тя продължава да обучава ново поколение пилоти във военновъздушната база Каламата, оставайки единствената действаща флотилия от тези самолети в света.
Самолетът за първи път пристига в Гърция през 1976 г., когато страната закупува 40 T-2E от Съединените щати. По-късно флотилията е допълнена с модифицирани T-2C. Оттогава те служат като основен симулатор за обучение на военни пилоти, дори симулират кацания на самолетоносач – въпреки факта, че Гърция не разполага с такива кораби.
Но времето си е казало думата. Пилотите на Т-2 все още работят в пилотски кабини със стари аналогови инструменти – без цифрови дисплеи, без мерници от Втората световна война. Това пътешествие в миналото е не само вълнуващо, но и повдига въпроси относно безопасността и ефективността.
След катастрофата на самолета през 2023 г. гръцкото командване потвърди, че предстои пълна подмяна на Т-2. Той ще бъде заменен от съвременни италиански учебни самолети M-346 Master, първите от които вече са пристигнали в Гърция. Новият самолет ще бъде част от международен учебен център, който Гърция създава за себе си и своите съюзници.
Въпреки че модернизацията продължава, T-2 Buckeye все още изпълнява мисията си. Неговата стабилност и надеждност му позволяват да остане в експлоатация повече от половин век. За гърците той не е просто самолет – той е символ на поколения летателно училище, което въпреки възрастта си все още се издига в небето.
Моля, подкрепете ни.





