Нападенията на хутите в Червено море нарушават световната търговия. Очакват ли се поскъпвания?
Германската Hapag-Lloyd и хонконгската OOCL заявиха в четвъртък, че ще избягват Червено море - последните компании за морски транспорт, които направиха това, след като нападенията на хутите срещу плавателни съдове нарушиха световната търговия и предизвикаха създаването на военноморска оперативна група, пише "Ройтерс" в свой анализ, преведен от ФрогНюз.
Бойните действия задушиха преминаването на кораби през Суецкия канал, който обслужва около 12% от световната търговия. Суецкият канал е от най-голямо значение за движението на стоки между Азия и Европа, но ръководителите на световната логистика предупредиха, че изпращането на кораби по алтернативни маршрути може да разстрои световните вериги за доставки, като предизвика задръжки в пристанищата и недостиг на плавателни съдове, контейнери и оборудване, които внезапно се оказват на неподходящо място.
"Ситуацията остава променлива, нещата могат да се променят бързо, ето защо плановете за непредвидени ситуации, които включват план А, Б и В, са от решаващо значение за поддържане на веригите за доставки в движение", каза Матю Бърджес, вицепрезидент на глобалните океански услуги в C.H. Robinson Worldwide (CHRW.O).
Hapag-Lloyd заяви, че до края на годината ще пренасочи 25 кораба от ключовия воден път, тъй като цените на превозите и запасите от кораби са се увеличили поради прекъсването. Избягването на Червено море и Суецкия канал означава да се следва много по-дълъг маршрут около Африка.
Подкрепяните от Иран хути, които контролират голяма част от Йемен, от седмици нападат кораби, преминаващи през пролива Баб ал-Мандаб в южната част на Червено море, което според тях е отговор на войната на Израел в Газа.
Междувременно търговците се опитват да намерят заобиколни пътища, включително самолетни полети, за да доставят потребителски стоки до търговците на дребно, като пътуванията около Африка се удължават с около 10-14 дни.
"До този момент сме насочвали управляваните от OOCL плавателни съдове или да променят маршрута, или да преустановят плаването до Червено море", заяви в четвъртък в изявление за "Ройтерс" контейнерната група OOCL със седалище в Хонконг, която за първи път потвърди спирането на плаванията.
К
риза в една точка от веригата за доставки може да доведе до струпване на кораби, което да наруши графиците за пристигане и заминаване в морските пристанища и да доведе до каскадни закъснения в цялата система, каза Кристиан Сур, изпълнителен вицепрезидент на отдела за океански товари в Unique Logistics.
Цената на превоза на контейнер от Китай до Средиземно море се е повишила с 44% само през декември и е достигнала 2413 долара поради прекъсванията в Червено море, съобщи Freightos (CRGO.O) по-рано тази седмица.
Ако конфликтът продължи или се засили, тези така наречени "спот" цени за товари, които не са предмет на договор, "могат да се удвоят или утроят спрямо сегашните нива", каза Сур.
Световният търговец на мебели IKEA е сред превозвачите, които предупреждават за потенциални забавяния на товари и недостиг на продукти. На други места финландският производител на асансьори Kone (KNEBV.HE) изчисли, че някои пратки може да се забавят с две до три седмици.
Макар че стоките, които пътуват с контейнери, включително облекло, играчки и храни, са най-застрашени - засегнати са и други продукти.
Износителите на соя от САЩ, които вече пренасочиха пратките си от засегнатия от сушата Панамски канал към Суецкия канал, обмислят дали да не започнат да качват реколтата на влакове до Западното крайбрежие, за да получат достъп до кораби, които отиват директно в Китай и други азиатски пазари, за да избегнат значително по-дългите алтернативни пътувания около Южна Америка или Африка.
"Имате на разположение всички тези несъвършени варианти", казва Майк Стеенхук, изпълнителен директор на Коалицията за транспортиране на соя.
Анализаторите предупредиха, че някои търговци на дребно може да започнат да изпитват недостиг на някои стоки до февруари, въпреки че след пандемията COVID-19 все повече компании търсят устойчивост на веригите за доставки, като купуват от износители в различни региони.
"Ние сме по-опитни, след като преминахме през COVID", каза Сур, чиято фирма причислява търговците на дребно към своите клиенти.
КОАЛИЦИЯ
В четвъртък Гърция заяви, че ще изпрати военноморска фрегата в района, за да подпомогне защитата на корабоплаването като част от многонационалната коалиция, обявена от САЩ, за да се осигури безопасно преминаване през водния път.
Гръцките корабособственици контролират около 20% от търговските плавателни съдове в света по отношение на товароподемността им.
Няколко държави, за които Съединените щати заявиха, че ще се присъединят към коалицията, обаче сигнализираха, че не очакват да изпратят голяма военноморска мощ в региона, а Саудитска Арабия, която граничи с Червено море, не беше включена в списъка на участващите държави.
Междувременно лидерът на хутите заплаши, че ще увеличи нападенията, като включи в тях и американските военни кораби, което увеличава перспективата за по-широк конфликт около пролива Баб ал-Мандаб.
Говорител на Hapag-Lloyd заяви, че един от корабите на компанията, Al Jasrah, е бил нападнат близо до Йемен на 15 декември на път за Сингапур и компанията ще вземе повече решения за маршрутите до края на годината.
Говорителят заяви, че компанията не е получила подробна информация за водената от САЩ военноморска коалиция, целяща да защити корабоплаването в Червено море.
Стабилизирането на критичните водни пътища ще бъде от жизненоважно значение, за да се гарантира, че корабният трафик може да бъде напълно възобновен, заявиха ръководителите на океанския транспорт.
Последиците се усещат пряко и в Израел. В събота OCCL заяви, че "поради оперативни проблеми" ще спре да приема товари от и за Израел до второ нареждане.
В най-южното израелско пристанище Ейлат активността е намаляла с 85 %, откакто нападенията на хутите се засилиха, заяви в четвъртък главният изпълнителен директор на пристанището.
ФрогНюз
Моля, подкрепете ни.