Не се поддавайте на заблуди! Скритата истина зад маркетинга на "натуралната" козметика
Привлекателните изображения не означават непременно истинска ангажираност към екологията, а може просто да играят на асоциации, за да насочат продукта към вашата пазарска кошница.
"Много е популярно да се рекламират опаковки на козметика с изображения на растения и листа, цветя и плодове", казва Керстин Еферс, служител по опазване на околната среда и здравето в консултантския център за потребителите в германския град Дюселдорф.
Според Еферс трябва да се вгледате по-внимателно, ако на опаковката на даден продукт е посочено, че той съдържа определен дял естествени съставки, които изглеждат твърде добри, за да са истина, например 98%. Това е така, защото съгласно разпоредбите на ЕС в тази информация може да бъде включено и съдържанието на вода в продукта.
"Ако си купите шампоан или душ гел например, той лесно може да се състои от 80% вода, след което наистина бързо ще достигнете до посочените 98%", казва защитникът на потребителите. "Ако обаче го изчислите без водата, не само 2 %, но и 10 % няма да са с естествен произход".
Дори ако производителят твърди, че продуктът "не съдържа" определена съставка, това не ви казва нищо за останалата част от състава му. Твърдението "без микропластмаси" не изключва възможността да са използвани други слабо разградими разтворими пластмаси.
И ако се рекламират определени съставки, трябва поне да погледнете позицията им в списъка на съставките.
"Често се случва козметичните продукти да се рекламират като съдържащи съставки на растителна основа, които често присъстват само в много малки количества, докато основните съставки са синтетични химически съставки", казва Еферс.
За разлика от хранителните продукти, не е задължително да се посочва процентното съдържание на дадена съставка, обявена в заглавието на козметичния продукт. Съставките обаче трябва да бъдат изброени в низходящ ред по отношение на количеството.
"И тогава може да се окаже, че купувате крем с алое вера, например, и алое вера все още е посочено след консерванта в съставките", казва Еферс.
Добре е също така да знаете, че ако ключовата дума "upcycling" се използва за продукт за красота или грижа за кожата, това може да означава, че за продукта са използвани части от растения, които иначе не биха били използвани, като ядки или плодови черупки. Въпреки това няма законови изисквания за използването на този термин в продукти, продавани в ЕС.
Въпреки това, съгласно законодателството, прието през януари, производителите с течение на времето няма да могат да украсяват етикетите с обещанието за " екологично чисти", "неутрални по отношение на климата" или "биоразградими" без солидни доказателства за това.
Държавите - членки на ЕС, все още трябва да одобрят закона, приет от Европейския парламент, и след това ще разполагат с две години, за да транспонират директивата в националните си законодателства.
Моля, подкрепете ни.