Реклама / Ads
3| 4792 |14.09.2009 НОВИНИ

Свекърва и снаха източиха пристанище

.
порт Бургас
Жената и снахата на плевенски играч извършили половината ремонти, пише в днешния си брой вестник Стандарт.
 

Порт Бургас е ужилен с милиони левове с фиктивни ремонти. Това лъсна при одита на пристанището, което е доведено до колапс. Най-малко 1,4 млн. лева са изразходвани без приемно-предавателни протоколи за свършената работа. Частните фирми, които са извършвали ремонта, са издавали фактури за двойно повече материали, отколкото записаните по договорите. Отделно шефовете на пристанището нарочно разделяли обектите на части, за да могат да паднат под задължителните минимални прагове на обществените поръчки. Така заобикаляли Закона за обществени поръчки и не насрочвали конкурси.

Много странно, но наетите изпълнители на ремонти на обект от национално значение, като пристанище Бургас, се оказват дребни фирми от Левски и Плевен, еднолични търговци от Бургас и Варна. Заради аферите и лошото финансово състояние на порта шефовете му начело с изпълнителния директор Аргир Бояджиев бяха сменени.
Само нарочна финансово-счетоводна експертиза на вещи лица ще може да каже какви са нанесените щети на порта.

Свързани помежду си фирми фантоми от град Левски и Плевен са изпълнили близо половината от ремонтите в пристанище Бургас. Зад тях обаче стои един и същ играч, разкри разследване на "Стандарт". Регистрираната в Левски "Мантекс" е работила през 2007 г., а на следващата година е наследена от плевенската "Росиимпекс". След като са изпълнили поръчката да усвоят държавните пари в пристанище Бургас, двете дружества са продадени скоропостижно.

Зад двете фирми стои плевенчанинът Върбан Маринов. "Мантекс" е регистрирана през 2006 г. на името на съпругата му Станка Маринова и с предмет на дейност "строителство на покриви и хидроизолации". Тя работи в Бургас до края на 2007 г. и когато трябва да приключи годишния си отчет, през февруари 2008 г. е продадена на софиянката Иванина Ангелова от столичния жк "Дружба-2". На нейно място в пристанището идва "Росиимпекс". Тя е регистрирана през септември 2007 г. на името на Росица Климентова Златанова. Фактурите и на двете фирми са с почерка на Върбан Маринов, установява графологична проверка. Счетоводните документи също са с еднакъв графичен вид и си личи, че са излизали от един и същ принтер.

Отчетите за свършената работа, доколкото ги има, бъкат от несъответствия. По договор "Росиимпекс" трябва да прави ремонт на 5-о и 6-о корабно място, но в отчета е записано 3-то и 4-то.
Представените протоколи за извършените строително-монтажни работи не са подписани нито от членовете на приемателна комисия, нито от изпълнителя. Фактурите пък са приложени едва 2 месеца след протокола за приемане на обекта.
"И "Мантекс", и "Росиимпекс" са мои фирми", призна вчера пред "Стандарт" Върбан Маринов. Според него те отделно участвали в търгове, които спечелили. "Росиимпекс" е на снаха ми, но след това се скарахме с нея и продадохме фирмата", казва Маринов. При въпрос колко е спечелил от ремонтите в пристанището той затваря телефона. Изборът на Върбан Маринов като изпълнител на ремонти в порт Бургас не е случаен. В града също му се носи славата на спонсор на БСП, твърдят в Плевен.

Маринов обаче е само симптоматичен пример за модела на извършваните ремонти в пристанището. Същото се случва и с друга фирма - бургаската "Панда комерс-Нина Ваташка" ЕТ. На нейно име са фактурирани дейности за едва 13 000 лв., но са представени материали за 46 976 лв.
Бургаската "Пи Ем Джи Паскалеви" и варненската "Стройтрейдпродукт" също приложили фактури за вложени материали два пъти над извършената работа. Бургазлиите вадят документи за материали за 380 572 лв. при свършена работа за 194 181 лв. Варненците пък искат да им бъдат признати материали за 289 712 лв. при свършена работа за 199 210 лв. Най-вероятно с осчетоводените фактури частниците са теглили ДДС от държавата подозират проверяващите.
Документите са описани в общо 19 папки, които са представени от шефовете на пристанището в Бургас. Те са на стойност едва 1 170 424 млн. Отчетените разходи на порта обаче са за 1,4 млн. лв. Няма никакви документи за разликата от около 230 000 лв., казват от Министерството на транспорта.

Шефовете на порта се сещат, че ще имат проблем с отчетите, едва седмица преди изборите на 5 юли 2009 г. Тогава, чак година след ремонтите, представителят на транспортното ведомство в борда Нели Бонева пише сигнал до Петър Мутафчиев за далаверите. В това време загубите на порт Бургас растат главоломно до 17 млн. лв, а пристанището се декапитализира и достига едва една трета от регистрирания капитал. (Стандарт)
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 5746 |13.08.2009 Пуснаха Росен Маринов, ще дава Михаил Миков на прокурорите . 1| 5146 |08.08.2009 Шегаджии пуснаха бомба в ДАНС . 2| 4905 |07.06.2009 Костов гласува първи, от ГЕРБ първи пуснаха жалби . 0| 5453 |28.04.2009 Пуснаха двама от „групата” на Баретата

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads