Реклама / Ads
0| 2493 |03.09.2025 НОВИНИ

Васил Гендов – човекът, който снима бъдещето

.
Васил Гендов в ролята на Антон в кадър от филма "Буря на младостта", 1930 г. Източник: Уикипедия
На 3 септември 1970 г. България губи Васил Гендов – актьор, режисьор и мечтател, останал в историята като баща на българското кино. За широката публика името му се свързва най-вече с „Българан е галант“, първият български игрален филм, прожектиран през 1915 г. Но животът на Гендов далеч не се изчерпва с този символичен старт – той е низ от битки, в които киното се превръща едновременно в лична мисия, обществено оръжие и свидетелство за една епоха.
 

Пътят към киното


Роден през 1891 г. в Сливен, Гендов израства във време, когато театърът е главната сцена за артистичното изразяване. Той започва именно там, като актьор, но бързо осъзнава, че новото изкуство – киното – е способно да разкаже повече, да достигне до повече хора и да остане във времето.

 

Проблемът е, че в България по онова време почти няма киноинфраструктура. Няма студия, няма техника, няма подготвени оператори. Но Гендов не се отказва – със собствени средства, с подръчни материали и с помощта на приятели прави „Българан е галант“. Филмът не се запазва до наши дни, но историците го описват като комедия с елементи на сатира върху тогавашното софийско общество.

 

Киното като борба


След успеха на първата прожекция, трудностите за Гендов тепърва започват. В следващите десетилетия той се опитва да прави кино в държава, където властта често гледа на него с подозрение. „Бунтът на робите“ (1933) – един от най-значимите му филми – разказва за борбата на българите срещу османското владичество. Но зад патриотичната рамка прозира и актуален подтекст – критика към социалната несправедливост и апел за свобода, който властта не винаги е склонна да чуе.

 

Цензурата и липсата на средства непрекъснато спъват работата му. Филмите му често се снимат с минимални бюджети, без професионални условия и при постоянна несигурност дали изобщо ще видят бял свят. Въпреки това Гендов вярва, че киното трябва да говори за големите обществени теми – и не се задоволява с „безопасни“ истории.

 

Човек срещу властта


Васил Гендов влиза в конфликт не само с цензурните органи, но и с институциите, които би трябвало да подкрепят българското кино. Борбата му за създаването на национално филмово студио и за по-голяма държавна подкрепа често остава глас в пустиня. Понякога властта го игнорира, друг път открито му пречи. Но той продължава да настоява, че киното не е лукс, а необходимост за една нация, която иска да се разказва пред света.

 

Наследството днес


В края на живота си Гендов е изолиран и до голяма степен забравен. Умира на 3 септември 1970 г., без да види истинския разцвет на българското кино през следващото десетилетие. Но наследството му остава – не само като исторически факт, че именно той е заснел първия игрален филм, а като символ на упоритостта и вярата, че културата може да бъде акт на съпротива.

 

Днес името му стои в основата на българската киноистория. Съюзът на българските филмови дейци носи неговото име години наред, а 13 януари – денят на премиерата на „Българан е галант“ – е обявен за професионален празник на българското кино.

 

Човекът, който снима бъдещето


Васил Гендов не снима само филми. Той снима бъдеще – за зрителите, за киното, за България. Бъдеще, което тогава изглежда почти невъзможно, но днес е част от културната ни идентичност. И може би затова датата 3 септември не е просто ден на загуба, а повод да си припомним, че зад всяка културна традиция стои човек, който е дръзнал да започне от нулата.




Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 1| 2277 |03.09.2025 Тайванският президент: Тайван не чества мира с дула на оръжия . 3| 2242 |03.09.2025 Австрия депортира сомалийски мигранти . 2| 2236 |03.09.2025 Интегриран изпит вместо формули: Седмокласниците ще решават задачи от реалния живот . 23| 14453 |03.09.2025 Как Китай използва мащабния военен парад, за да пренапише Втората световна война

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads