Реклама / Ads
25| 33392 |09.08.2012 НАРОДЕН ГЛАС

За БТВ, Криско и защо така НЕ Е честно

.
Започваме делово и по същество – новата кампания на БТВ „Феър плей” с Криско е не само глупава, тъпа, зле направена и предизвикваща обратна на желаната реакция у публиката, но и опасна и нарушаваща законите в тази държава.
 

Да започнем отзад напред.
Какви закони нарушава?

Клипът, в който лицето Криско – широко неизвестно на средния българин – краде кола на млада жена, показва точно това, което виждате: кражба на кола. Разликата е в това, че не само въпросният Криско плещи някакви неземни идиотщини като оправдание, но и гласът на диктора ни убеждава: „Така е честно!”.

Не е необходимо да си идиот, за да направиш извода, че според БТВ кражбата на кола е нещо честно и телевизията даже я рекламира и пропагандира като отговор на… например на тегленето на музика на същия този Криско.

Каквото и да ви казва БТВ, Наказателният кодекс на РБ казва съвсем друго.

Първо, тегленето на музика и филми (и не само на тях) за собствена употреба и с нетърговска цел не е престъпление и е изрично разрешено. Не в НК, а в Закона за авторското право и сродните му права (виж чл.25, ал.2).

Второ, кражбата (включително на кола) е престъпление по НК (чл. 194, ал. 1) и се наказва с лишаване от свобода до 8 години.

Трето, Криско всъщност се оправдава, че няма намерение да открадне колата на жената, а само да се повози на нея. На полицейски език това се нарича „противозаконно отнемане на МПС”. И също е престъпление по НК (чл.346). Наказанието и там е затвор до 8 години, но според конкретния случай може да стигне и до 12 години плюс конфискация на имущество.

Четвърто, внушението на БТВ и клипа, че краденето на коли (или противозаконното им отнемане) „е честно”, тоест нормално, законно и приемливо, може да бъде разглеждано като подбудителство. Което също е престъпление по НК (чл. 20, ал.3). Ако имате съмнения, че въпросната алинея може да се приложи към действията на БТВ, вижте тук (целият текст, но по-специално раздела „Подбудителство” и особено последния му абзац).

Защо клипът с Криско е опасен?

Защото въвежда публиката в заблуждение. Освен че склонява към престъпление, клипът се опитва да постави знак за равенство между две коренно различни неща. Едното е престъпление (кражба), другото (теглене на музика/филми) не е.

Всеки, който ви казва, че тегленето на нелицензирана музика, филми, сериали и прочее, е кражба, ви лъже напълно съзнателно. При кражбата имаме отнемане на собственост, която владелецът повече не може да ползва, при тегленето – не. Поради което тегленето не може да се квалифицира юридически като кражба – и не се смята за такава от никой закон.

Освен това, при кражбата имаме действия спрямо физическа собственост, а при тегленето – спрямо интелектуална собственост. Това са две съвсем различни неща, които имат напълно различен правен режим и за които важат съвсем различни закони.

Всъщност, кражбата е престъпление, а тегленето – по смисъла на закона – е закононарушение. Разликата между двете е като да убиете човек (за което ще влезете в затвора) и като да пресечете неправилно улицата (за което най-много полицай да ви напише акт за 50 лв.).

Нещо повече – тегленето е закононарушение (по същество), но понеже е хем с ниска обществена опасност, хем широко разпространено, законът (ЗАПСП, чл. 25) предвижда специални компенсации по специален ред (това е вече в други членове) за ощетените творци и продуценти. С което напълно легализира (узаконява) тегленето за лична употреба и без търговска цел.

С други думи, законът изрично се е погрижил да регламентира правото ви на свободен достъп до информация, но БТВ се опитват да ви убедят, че това не е така и вие всъщност сте престъпник!  Това се нарича промиване на мозъци – и освен незаконно, е и опасно.

Опасно е и защото ако клипът с Блатечки внушаваше, че е честно някой да ти влезе в къщи и да ти обере хладилника (което е кокошкарска история, стига да не броите противозаконното проникване в дома), то клипът с Криско вече промотира сериозно престъпление.
Обратната реакция

По принцип кампанията на БТВ „Феър плей” не е социална кампания, защитаваща някакви (дори и съмнителни) ценности – освен ако не смятате кражбата на коли и тършуването по чужди хладилници за социална ценност. Както казахме, тя се опитва да ви излъже и забрани нещо, което законът изрично ви е разрешил – а това също не е нито социална ценност, нито проява на социална отговорност, тъкмо обратното.

Тя е просто убога „реклама” на платения онлайн портал на БТВ „Войо”. Пускането на самия портал можем само да приветстваме – това е една възможност повече за зрителя, кой би бил против това? Ценовата политика и съдържанието на портала също не ни интересуват особено – на който не му харесват, не е длъжен нито да го ползва, нито да плаща.

Кой точно е решил, че подобна „реклама” може да промотира успешно портала, също си е проблем на БТВ. Но „Феър плей” кампанията е гигантски PR гаф. Вместо да убеждава зрителите да ползват новата онлайн платформа, тя ги нарича престъпници и ги плаши, че ще им оберат хладилника или ще им вземат колата и „така е честно”. Центърът на посланието е напълно изместен.

И затова реакцията на зрителите беше толкова гневна, остра – и напълно обратна на желаното от БТВ. Промотирането на някакви платени услуги от някаква медия, била тя и национална, е едно. Да заплашваш обаче хората и да им вменяваш чувство за вина, да ги лъжеш и открито да промотираш престъпна дейност с мотото „Така е честно!” – това вече е обществен проблем. Защото е тежка злоупотреба с положението ти в същото това общество и отговорностите ти към него.
Глупава, тъпа и зле направена реклама

Това е маловажно на фона на всичко друго казано дотук. Но след като ни наричат престъпници, нека го кажем.

Асен Блатечки е сигурно най-експлоатираният и сниман в българското кино и телевизия актьор през последните няколко години. Той е логичен избор за лице на кампанията. И все пак първият клип от „Феър плей” серията показа, че има много хора, които не го познават. И въпреки, че останалите (които са мнозинство) го познават и за тях той би трябвало да е някакъв авторитет, посланието му срещна мощен негативен отзвук.

Криско обаче, простете, е лице дълбоко непознато извън някаква тясна група мазохисти, слушащи съвременен БГ поп и рап. Кой е той и какъв обществен авторитет е, че да обяснява на хората кое е правилно, кое е честно и кое не е?  Извинете, външният вид не описва човека, но в клиповете той е мега важен – а Криско изглежда и се държи като квартална мутра!

Ето това е глупаво. Страхотен кастинг, поздравления!

Въпросният Криско размахва някакъв компакт диск пред собственичката на автомобила и пред зрителите, за който иска 20 лева. Обаче това е… някаква самоделка, записана на компютър. Понеже, виждате ли, Криско всъщност няма издаден диск!

Лесно е да се сетите защо няма – защото трудно биха се намерили дори няколкстотин човека, които биха си го купили. За сравнение, броят на освидетелстваните идиоти в България сигурно е около 100 пъти по-голям – но дори и те очевидно не биха дали 20 лева за диск с музиката на Криско.

В съпътстващи кампанията интервюта Криско говори и за iTunes, но изненада – той няма никакви парчета там. Няма такива и никъде другаде, където би могъл да си ги купиш!

Но и това не е всичко – Криско не можеш да си свалиш дори и от торент тракерите, защото той, да повторим, няма никакъв диск, който да бъде качен там!

Ето това е наистина тежко ощетен творец – той не е издал нищо, но вече краде коли! Някак си мястото на такива герои сякаш не е в праймтайма на национална телевизия, а в затвора…

Ето това – изборът на Криско – вече е не просто глупаво, а направо тъпо.

Лесно е да махнем с ръка – БТВ да си трошат главата. Каквото посели – такова ще пожънат.

Обаче става дума за голяма национална медия с голямо обществено присъствие и значение. И съответно с голяма отговорност.

Само преди седмица Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС) обяви, че рекламната кампания на детската млечна напитка “Данон за пиене” (ДЗП) подтиква децата към употреба на алкохол и агресия и нарушава етичните правила за реклама и търговска комуникация в България. Същото се отнася и за рекламата на сладоледа „Магнум Чи Чи” на „Нестле България”. Поради което двете реклами бяха спрени.

Интересно какво би казала тогава комисията за кампанията на БТВ „Феър плей”?

Защото тази нескопосна глупост отвсякъде плаче и за намеса на прокуратурата с пропагандирането си на престъпни действия и саморазправа. Понеже БТВ волно или не, но съвсем отчетливо подтиква творците към такава.

Впрочем, жалба до НСС срещу клипа с Асен Блатечки от няколко дни вече има. В такъв случай още по-основателно става и подаването на такава срещу клипа с Криско, който определено е по-драстичен.

Иначе третият клип от кампанията – както е тръгнало – вероятно ще показва изнасилване или убийство на зрител от „творец”: заради това, че някой нещо е теглил от интернет. И под мотото „Така е честно!”.

Е, не – така не е честно, БТВ. Напротив – незаконно е!

bgtatko.bg
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 75| 28506 |08.05.2012 Защо няма да чистя България за един ден . 50| 18556 |09.04.2012 Защо българите са сред най-нещастните народи в света . 11| 12547 |09.12.2010 Двойни такси за „синя зона” в София – защо, за кого и дали? . 24| 8747 |02.08.2008 Защо някои лекари са пълни бездарници

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads