11|
12547
|09.12.2010
НАРОДЕН ГЛАС
Двойни такси за „синя зона” в София – защо, за кого и дали?
"Зелена зона” на „синята зона” в София или приказка за сливата.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова обяви намерението на общината, предколедно и предновогодишно, да увеличи 2 пъти таксата за ползване на 60 минутен престой в т.нар. „зелена зона” на „синята зона” в София. Това напомня и за един стар виц, в който се разказваше една подобна история:
„-Тате, тате, защо тези сливи са жълти?
- Това, тате, не са жълти, а сини сливи, а сега са червени защото са още зелени.”
В обществото съществува едно огромно неразбиране какви функции изпълнява в София т.нар. „синя зона”: Най-големите „фенове” на този режим справедливо ще кажат вероятно, че това премахна колите от тротоарите и улиците станаха по-проходими. По-заинтересованите служители от общината обикновено сърцераздирателно разказват историята за благодарните жители на отделни столични райони, които с въвеждането на „синята зона” ежедневно им благодарят за постигнатото еко-равновесие или нещо такова…
Живеещите в центъра наивно задават въпроса защо трябва да плащат, за да си паркират колите пред дома си, за което обикновено от общината ги успокояват, че тази несправедливост ще бъде премахната в най-скоро време, като постепенно се разшири „зоната” в целия град. На въпросите на живеещите в кварталите на София как да се придвижват в града при толкова нередовен, нечист и неориентиран градски транспорт, обикновено им се отговаря да ползват метрото. Ама това, че метрото обслужва една сравнително малка част от жителите не е страшно, защото някога ще бъде пуснат и нов лъч на метрото, който впрочем обслужва една още по-малка част от жителите и посетителите на града.
Когато се говори за увеличение на таксите за паркиране, има и една порода неблагодарни граждани, които пък си задават и други, по-еретични въпроси, като например:
1. Какви приходи от дейността ОТЧИТА т.нар. синя зона”? В годишния финансов отчет на дружеството „Център за градска мобилност” ЕООД е посочено, че за цялата 2009 г. са реализирани „Приходи синя зона” в размер на 5 893 000 лв. Не е трудно да пресметне, че за работните 253 дни през 2009 г, това прави по около 23 230 лв. на ден. При официално 10 хил. места за паркиране в „синята зона”, това означава, че от всако едно парко-място е било заето следно по 2 часа на ден?!! Да напомним, че „синята зона” работи неуморно по около 10 часа всеки работен ден.
2. Колко приходи ОТЧИТАТ т.нар „паяци”? Пак на същото място е посочен годишен приход от 135 000 лв., които прави по 533 лв. на ден от всички работещи в София „паяци”. От дружеството твърдят, че в момента се събират по 20 лева от нарушител, което означава, че през 2009 г. в София всички паяци са „репатрирали” общо по 27 автомобила на ден, което се пада по около 3 автомобила на всеки от 10-те „паяк”-а?! Не ви ли се струва малко неизгодно за работа при 8 часов работен ден?
3. Къде отиват приходите от тази дейност? Прави впечатление, че разходите за външни услуги нарастват доста по-бързо (2.6 пъти) в сравнение с нарастването на приходите на дружеството (2.2 пъти) за периода 2009/2008 г. В дружеството „Център за градска мобилност” ЕООД бяха обединени през 2009 г. няколко дейности - обществен градски транспорт, реклама, ремонти, управление, паркинги, синя зона и други. Всичко това означава, че с голяма част от реализираните приходи от синята зона вместо да се инвестира в създаването на паркинги, на практика се субсидират губещи дейности на общината, в т.ч и транспортна дейност..
4. Какви заплати се разпределят в дружеството? Разходите за заплати и осигуровки на персонала през 2009 г. са нараснали двойно в сравнение с 2008 г. и достигат малко повече от 15 млн. лв. , което за заетите 971 души означава едно достойно средномесечно възнаграждение в размер на 1309 лв. Обявената средна брутна месечна работна заплата е в размер на 855 лв. Разбира се, че при средните числа човек не трябва да остава с погрешно впечатление, че това е възнаграждението и на онези неуморни служители на дружеството, които събират по средно 2 такси на ден от всяко парко-място в синята зона.
5. Колко са месечните цени за паркиране в другите столици по света? Според класация на консултантската агенция Colliers International по ДОСЕГАШНАТА месечна цена за паркинг София заема 13-о място в Европа по месечни цени за паркиране и е в топ 50 в света, преди столиците на Испания и Германия и се нарежда след Прага, Атина и Будапеща. Вероятно, ако при тази класация се отчетат и съпоставят цените за паркиране според доходите на населението, със сигурност София ще скочи гордо в 10-ката на света! А след предстоящото двойно скачане на таксата – вероятно ще се борим за тройката, и то в света!
Всичко това задължава и кмета на София, и нейните заместници, и общинските съветници, когато предлагат двойно увеличение на таксите за паркиране в синята зона на София, да намерят приемлив отговор и на следните въпроси:
- заплащат ли тези господа такса за паркиране в „синята зона” когато ходят на работа в общината или си имат „служебен паркинг” и „служебни карти”?
- колко парко-места бяха създадени в центъра и/или широкия център от събраните пари от „синята зона”, в които на една справедлива пазарна цена да можеш да оставиш колата си, когато се опитваш да живееш, посетиш, работиш или инвестираш в икономиката на този град?
- в годината на голямата икономическа криза ли трябва да се вдигат двойно таксите за паркиране в София?
Защото 2011 г. е година на местни избори и всеки гражданин на София, преди да направи своя избор за кого да гласува, ще иска отговор и на тези въпроси. И ако и след това гласува за същия кмет и за същите тези общински съветници, нека да се сърди на себе си за това в какъв град живее, какъв транспорт има в София, съответно и какви цени плаща за паркиране.
Жечко Димитров
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads