Радан Кънев: Горанов потайно подписал изявление за данъчно облагане на полетите
Без да оспорвам необходимостта от намаляване на СО2 емисиите от авиационен транспорт, съм убеден, че мястото на България не е в тази “коалиция” и интересът на българските граждани е обратен на предлаганите политики по множество сериозни съображения:
- България няма развита ЖП мрежа и ЖП свързаност с другите страни-членки на ЕС;
- Разстоянието, което икономически активните български граждани трябва да преминат, за да стигнат до икономически активните региони на ЕС, е непосилно с друг вид транспорт, освен авиационния;
- Същото се отнася за достъпа на чуждестранни туристи до България.
За българите (за разлика от холандците и белгийците например) авиационният превоз не е неоправдан лукс, а необходимост и единствена гаранция за свободата на движение, гарантирана от Договорите на ЕС.
Въвеждането на “данък мобилност” директно ще засегне правото на свободно придвижване, и в немалка степен - правото на труд на българските граждани в други страни от ЕС. Най-засегнати ще бъдат икономически активните млади хора, студентите и хората, които полагат сезонен труд, т.е. - и най-бедните българи.
Като представител в ЕП, категорично ще се боря за намаляването на СО2 емисиите от авиационен транспорт да не става за сметка на правата и интересите на българските граждани.
Съществуват много възможности да бъдат насърчени други форми на придвижване, и то само тогава, когато има разумна алтернатива на полетите със самолет. (Например - облагане само на кратки полети, до 90 минути, когато могат лесно да се заменят с придвижване с железница. А приходите от такъв данък да бъдат целево инвестирани в железопътна инфраструктура).
Но най-голям напредък в намаляване на СО2 емисиите може да се постигне не с данъчна репресия. Далеч по-важно е да се приложат ефективно плановете на ЕС за единно въздушно и железопътно пространство. Планове, спирани именно от правителствата, с които Горанов ни “коалира” по този необясним начин.
Моля, подкрепете ни.