2|
5997
|17.10.2014
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
Българският туризъм - „изгубен в цифрите“
Противоречиви данни за туризма изкривяват реалната картина за приноса на сектора за икономиката на страната. От години официалните данни на Министерството на икономиката сочат, че приходите от туризъм на България възлизат на около 3 млрд. евро годишно, а броят на туристите се движи около 9 милиона.
Министерството на икономиката и браншовите организации от сектора обаче представят противоречиви данни.
На практика към момента в страната няма яснота нито за реалните приходи от туризъм, нито за броя на посещенията, направени в с цел туризъм.
Причината е, че от икономическото министерство базират изводите си за туризма въз основата на статистиката на НСИ и БНБ, а от бранша съобщават, че тези данни са изкривени. Според Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти данните за туризма на НСИ са „натоварени“ със сериозна грешка, тъй като отчитат общо броя на посетителите в страната с цел бизнес, гостувания и туристическа цел, а не само с цел отдих.
Според асоциацията и данните за приходите от туризъм са манипулирани, тъй като статистиката на централната банка изчислява приходите на база обменена валута, в която сума обаче влизат и парите, пращани от българите, работещи в чужбина.
Така реално цифрите се разминават.
Анализ на Института по маркетинг на България, изготвен за Министерство на икономиката и енергетиката (МИЕ), показва, че за първите осем месеца на годината страната бележи ръст и в приходите, и в броя на туристите. Според данните за периода от януари до август 2014 година чужденците, посетили България, са с 6% повече в сравнение със същия период на 2013 година.
В същото време приходите от международен туризъм в текущата сметка на платежния баланс по данни на Българската народна банка за първите седем месеца (от януари до юли 2014 г.) възлизат на 1,7 милиарда евро, което е ръст от 3,6% в сравнение със същия период на 2013 година.
Според Асоциацията на туроператорите обаче всъщност няма ръст, а спад, и то сериозен, особено от европейските пазари. По техни данни общият спад в туризма (макар и за първите осем, а не седем месеца, б. ред.) е от 5,7 на сто, а спадът от пазарите от Европейския съюз – от 15,5 на сто. Налице е устойчива тенденция на спад от ключови пазари - от Германия - с 10,4%, от Румъния – 17,8%, от Великобритания – 24,4%, Гърция – 25,9%. Осезаем спад за осемте месеца има и от скандинавските пазари – Дания – с 36,8%, Швеция – 36,9%, Нидерландия – 20,9%, Унгария – 35%, сочат данните на асоциацията.
Нещо повече - от бранша съобщават, че не разполагаме с точна методика за изчисляването на приходите от туризъм и питат как точно от МИЕ стига до извода, че приходите са 3 милиарда евро, след като националната статистика отчита разходите на всички посетители в страната, а не само на туристите.
Реални данни за приходите от туризъм могат да бъдат получени чрез различни методики, които се прилагат в други държави по света, твърдят от бранша. Един от вариантите е да се правят анкети на посетителите, влизащи през граничните пунктове и летищата. Практика в други страни е анкети, които съдържат въпроси за целта на посещението и броя на нощувките, да се правят на летищата или от хотелиерите, обясняват експерти.
Ако НСИ разполага с такива данни, ще може да създава адекватна статистика за броя на туристите, за разходите им по време на престоя в страната и др. Тогава ще могат да излязат на светло и приходите от ДДС в туризма, приходите от курортните такси, събирани от хотелиерите и други, които към момента не са напълно прозрачни, твърдят още представители на туристическата индустрия.
Aвтор Евгения Европейска, редактор Бойчо Попов
investor.bg
На практика към момента в страната няма яснота нито за реалните приходи от туризъм, нито за броя на посещенията, направени в с цел туризъм.
Причината е, че от икономическото министерство базират изводите си за туризма въз основата на статистиката на НСИ и БНБ, а от бранша съобщават, че тези данни са изкривени. Според Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти данните за туризма на НСИ са „натоварени“ със сериозна грешка, тъй като отчитат общо броя на посетителите в страната с цел бизнес, гостувания и туристическа цел, а не само с цел отдих.
Според асоциацията и данните за приходите от туризъм са манипулирани, тъй като статистиката на централната банка изчислява приходите на база обменена валута, в която сума обаче влизат и парите, пращани от българите, работещи в чужбина.
Така реално цифрите се разминават.
Анализ на Института по маркетинг на България, изготвен за Министерство на икономиката и енергетиката (МИЕ), показва, че за първите осем месеца на годината страната бележи ръст и в приходите, и в броя на туристите. Според данните за периода от януари до август 2014 година чужденците, посетили България, са с 6% повече в сравнение със същия период на 2013 година.
В същото време приходите от международен туризъм в текущата сметка на платежния баланс по данни на Българската народна банка за първите седем месеца (от януари до юли 2014 г.) възлизат на 1,7 милиарда евро, което е ръст от 3,6% в сравнение със същия период на 2013 година.
Според Асоциацията на туроператорите обаче всъщност няма ръст, а спад, и то сериозен, особено от европейските пазари. По техни данни общият спад в туризма (макар и за първите осем, а не седем месеца, б. ред.) е от 5,7 на сто, а спадът от пазарите от Европейския съюз – от 15,5 на сто. Налице е устойчива тенденция на спад от ключови пазари - от Германия - с 10,4%, от Румъния – 17,8%, от Великобритания – 24,4%, Гърция – 25,9%. Осезаем спад за осемте месеца има и от скандинавските пазари – Дания – с 36,8%, Швеция – 36,9%, Нидерландия – 20,9%, Унгария – 35%, сочат данните на асоциацията.
Нещо повече - от бранша съобщават, че не разполагаме с точна методика за изчисляването на приходите от туризъм и питат как точно от МИЕ стига до извода, че приходите са 3 милиарда евро, след като националната статистика отчита разходите на всички посетители в страната, а не само на туристите.
Реални данни за приходите от туризъм могат да бъдат получени чрез различни методики, които се прилагат в други държави по света, твърдят от бранша. Един от вариантите е да се правят анкети на посетителите, влизащи през граничните пунктове и летищата. Практика в други страни е анкети, които съдържат въпроси за целта на посещението и броя на нощувките, да се правят на летищата или от хотелиерите, обясняват експерти.
Ако НСИ разполага с такива данни, ще може да създава адекватна статистика за броя на туристите, за разходите им по време на престоя в страната и др. Тогава ще могат да излязат на светло и приходите от ДДС в туризма, приходите от курортните такси, събирани от хотелиерите и други, които към момента не са напълно прозрачни, твърдят още представители на туристическата индустрия.
Aвтор Евгения Европейска, редактор Бойчо Попов
investor.bg
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads