1|
5658
|30.03.2011
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
Браншовици: Оптимизмът си отива...
Оптимизмът ни от края на миналата година, че машиностроенето ще излезе от кризата през първото полугодие на 2011 г. е явно преждевременен. Очертава се да бъде тежка цялата година. Това каза председателят на Браншова камара по машиностроене инж. Илия Келешев, цитиран от БЛИЦ.
Анализирайки данните от началото на годината, той сочи, че кризата увеличава проявленията на сивата икономика повсеместно в сектора.
Редица малки и средни фирми са преустановили дейността си, а други са намалили персонала си до минимум, отчитат от браншовата камара. В стремежа си да оцелеят ръководствата започват да си затварят очите и да затъват в сивата икономика.
Половината от продукцията на машиностроенето е предназначена за износ. Експортно ориентираните фирми, които първи почувстваха кризата, първи започнаха и да излизат от нея. Ръстът в износа е висок през цялата 2010 г. и в края й са достигнати 95% от нивата през 2008 г. Растежът продължава и от началото на 2011 г.
Неспасяемо е обаче положението във фирмите, работещи за вътрешния пазар. При тях големият срив в производството е не през 2009 г., която е приета за кризисна, а през миналата 2010 г., сочи Илия Келешев. Не са добри резултатите и през януари 2011 г.
Част от персонала е съкратен и е на борсата. При появата на отделни поръчки някои от работниците се връщат на работа, но временно, и то без договор. От този начин на плащане в момента са заинтересовани и работниците, и работодателите. Но това закононарушение крие сериозни опасности и за двете страни, особено при евентуална трудова злополука, предупреждават от камарата.
В сивата икономика попадат малките леярни, на които фирмите, доставящи скрап, не желаят да издават фактури за дребни доставки. Там са и фирмите, извършващи услуги с хладилна и климатична техника и др.
Те най-често привличат временно на работа пенсионирани работници.
Според проучване на Асоциацията на индустриалния капитал за превенция на неформалната икономика проявления на сива икономика има в около 10% от фирмите от машиностроенето. Нарастването до този процент е главно в резултат на кризата.
Фирмите от сектора са потърпевши от сивата икономика в другите подсектори. Квалифицирани работници напускат фирмите си и отиват на работа в други, официално на по-ниски заплати, но реално получаващи повече, понеже им се доплаща на ръка.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads