2|
4962
|13.04.2010
БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ
Ваньо Танов: Победители в контрабандата няма
Победители в контрабандата няма. И колкото една държава е в по-тежка ситуация, толкова повече се засилва контрабандата в нея. Това призна шефът на агенция "Митници" Ваньо Танов в ефира на bTV.
Според него контрабандата никога не може да бъде сведена до нула, тя зависи от пазара и от условията - когато има търсене на стока и разлика в цените. Затова е сигурен, че все повече и повече контрабандни цигари ще влизат в страната, заради разликата в цената им в България и съдените страни.
По думите на Танов трудно е да се прецени колко лева са вкарали в хазната митниците от пресечената контрабанда за последните 8 месеца, откакто е шеф на агенцията. Но дали мерките, които са предприети, са дали резултат, е трудно да се предцени, предвид факта, че това е една кризисна година.
Според изследвания в ЕС, в държави с високо потребление, при всяко вдигане на акциза на цигарите, на всеки 10 процента има спад от 4% в потреблението. В България при вдигането на акциза, потреблението спада с около 5,1 на сто. Танов не е съгласен с констатацията на Асоциацията на тютюнопроизводителите, че между 50 и 80 на сто от цигарите у нас са контрабандни.
„17,5 млрд. къса цигари са обложени от 2009 до сега, което в сравнение с 2008 година е с около 3 млрд. къса спад. В края на годината възможният акциз, който ще бъде платен, е върху 13,5 млрд., т.е. ще има сериозен спад, тъй като увеличението на цената на цигарите наистина е шоково - над 40%, при някои марки стига до 50 на сто", каза Танов. Той обясни, че разликата се получава поради това, че фирмите-вносители са направили разчети какво могат да продадат и не желаят да се презапасяват с цигари, защото ако не успеят да ги реализират, те ще подлежат на унищожаване.
Шефът на агенция "Митници" беше категоричен, че се води битка срещу контрабандата от всички компетентни органи. През 2008 година са задържани 13 милиона къса цигари, а само от август до декември 2009 година са хванати 76 милиона къса.
„Ние водим битка, въпросът е какъв е резултатът. Т.е. има неща, които са обосновани икономически и няма как да бъдат променени", каза шефът на Митниците. Той уточни, че това, което е постигнато през 2009 година като акциз, е завишено с над 1 млрд. лв. като очаквания. Агенцията е посрещнала годината със задължения от над 300 млн. към вносители и производители на акцизни стоки, които вече са изплатени.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads