Диляна Георгиева: „Хилд” развива дейност със социална значимост
- Г-жо Георгиева, разкажете ни за компанията „Хилд”, която вие управлявате на българския пазар?
- Преди една година компания “Хилд” стартира официално своята дейност в България. Ние сме първата компания у нас, която предлага на хората над 65 години алтернативни решения за осигуряване на финансови средства срещу собствено жилище. Това е нов продукт на българския пазар и интересът към него е много голям. Всъщност, дейността на Групата компании „Хилд” започва преди няколко години в Унгария и до момента този уникален бизнес модел там се развива изключително успешно. И в България започнахме с основния продукт на „Хилд”, при който хората над 65 години срещу прехвърляне собствеността на имота си получават първоначална сума при подписване на договора и след това гарантиран пожизнен месечен доход. Нашите клиенти запазват пожизнено правото да ползват жилището, а компанията заплаща разходите за местните данъци и такси, смет, застраховка, както и разходите, свързани с поддръжката на общите части на имота.
снимки Вяра Йовева
- Какво се случи с „Хилд”, забранена ли беше дейността на компанията?
- Дейността на „Хилд” никога не е била забранявана, беше променено законодателството по отношение на предлагания от нас договор. През месец ноември миналата година Комисията за финансов надзор инициира поправка в Кодекса за застраховане. Според комисията дейността, извършвана от „Хилд”, и договорите, които предлагаме, се третират като животозастрахователни. Искам да подчертая отново, че още при стартиране на дейността си на българския пазар, компания “Хилд” декларира и следва политика на пълна прозрачност, откритост и абсолютно съобразяване с действащото у нас законодателство. Затова след гласуваната от Народното събрание законова промяна ние прекратихме подписването на договори, които гарантират пожизнен месечен доход. В тази връзка искам да кажа, че България е единствената държава в Европейския съюз, в която животозастрахователният договор и договорът, предлагащ пожизнени месечни доходи, са приравнени. Във всички други страни договорът, който се сключва при прехвърляне на имот срещу изплащане на пожизнени месечни вноски, е обект на общото облигационно право, а не на застрахователното. Компания „Хилд” в Унгария е дискутирала предлаганите от нея продукти със съответния регулаторен орган и с финансовото министерство. Заключението на унгарските експерти е, че тази дейност не е животозастрахователна. Докато след промените в Кодекса за застраховане у нас, България се превърна в прецедент в това отношение и вече месеци наред наши и чужди юристи работят по този казус.
- Смятате ли, че отново ще можете да предлагате договори с пожизнени месечни суми?
- Много пъти съм казвала, че експертизата на наши и международни експерти-юристи категорично показва, че първият договор, който предлагахме, съществено се различава от животозастрахователния. Това огласихме пред българските институции и медиите след гласуваните през ноември 2007г. от Народното събрание промени в Кодекса за застраховане. Преди повече от два месеца изпратихме отново до българските институции и до Представителството на Европейската комисия в София аргументирано становище на експерти по европейско и българско право. От европейското Представителство реагираха много бързо и отговорно. Повдигнатият от нас въпрос подлежи на разглеждане от отдел „Вътрешни пазари и услуги” на Европейската комисия в Брюксел. Вече изпратихме исканите от тях допълнителни материали за съществуващите различия между животозастрахователния договор и този, предлаган от компания „Хилд”. А по отношение реакцията на българските институции, към момента сме имали среща само с Главна прокуратура и за тях също подготвяме становище.
- Как се развива „Хилд” в момента на българския пазар, какво ново могат да очакват възрастните хора?
- Отскоро предлагаме на пазара нов тип договор, който е един от продуктите в портфолиото на нашите унгарски колеги. В Унгария “Хилд” предлага няколко вида финансови решения срещу собствено жилище. Новият продукт на „Хилд” в България по същество е покупко-продажба на недвижим имот, при който клиентът прехвърля собствеността на имота на компанията и получава еднократно сума, базирана на пазарната стойност на жилището. Както при първия продукт, клиентът запазва пожизнено правото си на ползване на жилището, а компанията поема разходите, свързани с поддръжката на имота. Нашият клиент придобива членство и в Клуб „Хилд”.
- Какво представлява този клуб и какви предимства дава това право на клиентите ви?
- Клуб „Хилд” е част от политиката на компанията, която освен финансови задължения изпълнява и определени социални ангажименти към своите клиенти. Проблемите на хората над 65 години са почти едни и същи в България, Унгария, Румъния и Чехия. От една страна, те разполагат със значително по-малки доходи в сравнение с времето на трудовата им активност и от друга- попадат в социална изолация. Така че „Хилд” предлага финансова алтернатива за по-сигурен и по-спокоен живот на пенсионерите и възможност за социално активен живот. Членовете на Клуб „Хилд” са една общност, те са част от нашето семейство и участват с удоволствие в разнообразните инициативи, включени в програмата на клуба. Ние редовно организираме за тях различни мероприятия, екскурзии, здравни беседи, танцови забави, посещения на театрални и оперни постановки, концерти. Както споделят самите клиенти, в Клуб „Хилд” те намират нови приятели, нови интереси, по един много интересен и нов начин прекарват времето си.
- Как успяхте да запазите позициите си след негативната кампания срещу „Хилд”?
- Благодарение на подкрепата и доверието, разбирането и търпението на нашите клиенти, за което сме им много благодарни. Когато обявихме, че отново предлагаме договори, съобразени с новите изисквания на закона, те бяха изключително активни. Тези, които вече бяха подписали договори, имаха голямо желание да споделят с всички свои връстници и с потенциалните бъдещи клиенти на „Хилд” как се чувстват, след като вече са част от семейството на „Хилд”, макар да е минала по-малко от година след подписване на договорите. Те сами изявиха желание да участват в новите телевизионни клипове на компанията и да разкажат как се е променил животът им. Това са истински съдби и разкази на хора с изцяло променен начин на живот.
- Какво предстои пред компанията, какви са бъдещите планове в България?
- Продължаваме своята активна дейност в отговор на много големия интерес от страна на хората над 65 години. Ежедневно получаваме обаждания на безплатната ни телефонна линия. А много хора идват направо в Къщата на „Хилд” с конкретни въпроси по договора. Ние работим с всеки клиент индивидуално и съобразно неговите нужди, като търсим най-доброто решение, което „Хилд” може да му предложи. На този етап работим на територията на София и околностите, но до края на годината се надявам да можем да предложим същите алтернативи и на хората над 65 години от други градове на страната. А за членовете на Клуб „Хилд” съвсем скоро ще предложим преференциални условия за ползване на социални, медицински и финансови услуги, пазаруване с отстъпка в определени търговски обекти и др. Всичко това осигуряваме чрез наши партньори, които имат голям опит и добра репутация.
- Къде има представителства компанията по света?
- Групата компании “Хилд” развива дейност на територията на страни-членки на Европейския съюз. Освен в Унгария и България, където вече действаме активно, предстои подписването на първите договори в Румъния. “Хилд” вече има работещи офиси в Полша и в Чехия.
Интервюто взе Даниела Георгиева
Как се промени живота ми с "Хилд" !
Моля, подкрепете ни.