Йонко Иванов за ФрогНюз: Държавен рекет са новите правила за автоизпитите
Това заяви в интервю за ФрогНюз председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. Вижте и цялото интервю:
Г-н Иванов, можете ли да дадете повече яснота относно новите правила при шофьорските изпити? В какво точно се състоят те?
Всъщнсост нашето желание още в началото на годината беше в програмата за обучение на водачи на моторни превозни средства да бъде вкарана възможност в продължение на 23 или 24 часа да се даде познанието относно начина, по който следва да се шофира с навигация. Това нещо е положително - дава се възможност на хората в страната, а и извън нея, да ползват съществуващите навигационните услуги и с тях да стигнат по-лесно от точка "А" до точка "Б".
Впоследствие това наше намерение беше изменено, за да стане възможно по този начин да се провежда самият изпит, което обаче не кореспондира със законодателството в България. За да има нещо, което да се ползва в изпита, то трябва да бъде научено в процеса на подготовка. Няма как кандидатите да бъдат обучени, без да бъде изменена учебната документация.
Първоначалната идея беше да има телефон, с който съответно да се дават командите с GPS навигация. Впоследствие трябваше да има и още два таблета. Тоест - телефон, който да ползва интернет услугите, един таблет, който да е за кандидата и един таблет за изпитващия.
Това също се оказа противозаконно, защото няма как да има телефон, който отвлича вниманието, закачен е за предното стъкло и ограничава видимостта. Все пак това са хора, които се обучават в момента.
Така телефонът отпадна. Отпадна и вторият вариант на таблета. Идеята, която и ние смятахме, че би могла да бъде осъществена, беше да се ползват GPS системите, които съществуват и в момента. Някой много "умен" реши, че трябва да се направят маршрути, по които да се движат по време на изпита кандидат-водачите. Забележете - не с навагация, а посредством маршрути, начертани в една стая от хора, които никога не са обучавали никого, ползват някакви картографски услуги или някакви карти от миналото, които са с изтекъл срок на годност. Започва да се чертае улица вляво, улица вдясно, и да се качва като приложение на този таблет. За навигация въобще не става дума.
Говорим за една маршрутизация, която обаче е направена така нескопосано, че ако имате едно разстояние, на което да продължите посоката вдясно, то ще минете през 5 малки улички или входове на паркинги, които също ви отчита, че трябва да завиете. Дадено е някакво разстояние, което хората не са задължени да спазват, да го знаят като метраж. След това ви дават улици, които в София непрекъснато са разкопани.
Всеки Божи ден се сменя обстановката. Дават се улици, по които е забранено движението, но вие сте длъжни да влезете в тях, защото този, който провежда изпита, след това пише обяснение за всяко едно изменение. Непрекъснато тази система спира да работи, което означава, че като слънцето напече таблета, той спира да дава команди.
Освен това изпитите продължават повече от времетраенето, за което са предназначени. Да речем - изпитът трае 25 минути, но вчера например 20 минути се чакаше краен резултат. 20 минути хората седят на слънцето на 35 градуса и чакат да се включи таблетът. Когато потърсихме някой да даде отговор, този някой го нямаше - като започнем от ниво министър, та стигнем до служителя на "Демакс", който програмира цялата система.
Оказва се, че един изпит продължава час и двайсет минути, а не двайсет и пет минути, както е по регламент.
Само по един начин си обясняваме всички неща, които някой се опитва да стъкми с новите правила за провеждане на шофьорските курсове. Цели се хората да бъдат затормозени. И другата основна цел - държавен рекет - да се явяват повече хора, които плащат след това нови такси, които влизат в държавната хазна.
Системата е направена толкова несръчно, че на всяко едно кръстовище, където вие имате задължителна посока наляво, командата е да обърнете посоката на движение. Например "Ботевградско шосе" - трамвайните линии. Навсякъде, където имаме кръстовище, имаме стрелка за задължително движение наляво. Там ви се дава да направите обратен завой.
Относно товарните автомобили, които ги изпитват около София, ситуацията там е аналогична. Стигаме до Богров, имаме стрелка за ляв завой, дава ви се обратен завой.
Хората попадат в капан - и тези, които биват изпитвани, и тези, които провеждат изпита. Непрекъснато на места, където трябва да се следва тази траектория, има улици, които са разкопани с много дълбоки дупки. Колите падат, защото човекът, който минава оттам по време на изпита, така и този, който изпитва, не е минавал по това място.
Нашето питане е кой даде тази поръчка? Някой я е дал към "Демакс". Защото именно "Демакс" прави тази маршрутизация. Този някой обаче не си е направил труда да мине, да обходи... Тук говорим за цяла България. Забележете, всяка вечер са дадени едни телефони на "Демакс", на които председателите на изпитни комисии трябва да се обаждат и да казват - от този маршрут тази улица да отпадне. Объркването е страхотно.
Няма подчиненост на методиката, която се прави от самия председател на изпитната комисия, защото той трябва да мине през няколко конфликтни точки, някои от тях натоварени. Единственото, което е, че те пускат по "Ботевградско шосе" и булеварди, където шахтите са ситуирани по следния начин - едната стърчи нагоре, другата стърчи надолу. В момента това, което е направено, което трябва да влезе от 4 септември, е един таблет с едно око, в горната лява част на който излиза непрекъснато посоката на движение. Метражите постоянно се сменят. Ползва се някаква карта, незнайно откъде измъкната. При това положение се отклонява вниманието на този човек, който провежда изпита, и се стига до ситуации, в които по време на изпит автомобилите се качват на тротоара.
Ако това нещо действително влезе в сила, в най-скоро време ще се създаде обстановка или предпоставка за ПТП по време на самия изпит.
Да не говорим, че стресът на кандидатите е огромен. Когато ту ти даде наляво, ту ти даде надясно, и този, който трябва да дава команди, не знае какво да даде. Това няма нищо общо с GPS навигацията. Идеята на GPS навигацията е да си следи кандидатът посоките на движение и да реагира на тях. Тук непрекъснато се сменят тези неща.
Навремето, през комунизма, милицията провеждаше изпитите. Някой "умен" милиционер беше решил да направи маршрути. Бяха 15 човека, които провеждаха изпитите. Направени бяха 15 тетрадки с по 5 маршрута. Много бързо обаче тези маршрути отпаднаха. Сега сме изправени пред сходна ситуация - бивши милиционери предложиха това нещо, същото нещо е залегнало, само че не на тетрадка, а на таблет.
Има ли алтернатива на този таблет, който провокира гнева на Вашата гилдия?
Първо, изобщо не е необходимо нещата да се случват по този начин. Няма никъде държава, в която изпитът да се провежда по този начин. Нито германците, нито някой друг е по-глупав от нас. Има часове за обучение, слага се GPS системата, обяснява се на учениците и съответно може това нещо да се случи. Важно е кандидат-шофьорът да се научи как се управлява автомобилът, спазвайки изискванията на GPS системата.
Другото нещо, на което искам да обърна внимание - някой казва, че има корупция. Този някой, който твърди, че има корупция, нека излезе и да я докаже. Когато аз съм твърдял това нещо, съм направил скрити камери и съм показал заедно с колегите журналисти. Показал съм как се купува книжка с автобус, който е без гуми, на трупчета, с лек автомобил и това е снимано и е доказано.
Представете си, че въпросната навигация ви подведе на два пъти и влезнете в място, което не е контролирано както трябва от дадената община. Защото България не е на първо място по брой загинали на един милион жители поради слабата подготовка. България е на първо място поради най-лоши пътища и по най-лоша организация на движението.
Въпреки всичко ние съумяваме в тези условия да научим хората да управляват автомобила що-годе добре. Защото този таблет не отчита дали вие можете да влезете в съответното кръстовище или не. Ако сте с нормална навигация, тя ви дава правилния път къде да продължите. Тези хора от "Автомобилна администрация", понеже там няма нито един човек, който да е научил някой друг на нещо, не намериха за необходимо да се качат в учебен автомобил и да проиграят тези ситуации и да видят за какво става въпрос. Те не установиха коя улица в съответния квартал е пригодна за изпит и коя не. Просто са седнали и чертаят и рисуват. И вечерта чакат някой да им се обади и да каже "Това не става". Просто вие не ставате, господа от "Автомобилна администрация".
От 2 юли чакам среща с министъра на транспорта. Досега секретарките му го крият, да не би някой да го ощипе. Има и заместник-министър, но ние дори не знаем как се казва. От един месец са назначили някакъв човек, който го пенсионираха в милицията и го назначиха тук. Какво ще ни помогне на нас този човек на пределна възраст? Човек на пределна възраст идва да прави реоганизация в "Автомобилна администрация". Тя стана дъщерна фирма. Всичко, което е изгонено от милицията, идва тук. И в същото време, ние искаме да имаме стойностно обучение и хора, които да прокарват европейски линии.
Аз бях преди 2 месеца в Европа, имахме съвещание на 18 държави, обсъждахме шофиране нь17-годишни с придружител на, шофиране на 16 години, придобиване категория "C" на 18 години поради недостиг на шофьори. Обсъждахме и ред други законодателства, които ще влязат октомври или ноември месец като решения на Европейската комисия по транспорт.
В България - нито вопъл, нито стон по тази тема. Отиваме да рекетираме децата. И в момента, в който този таблет направи грешката, ти не можеш нищо да направиш, защото не можеш да го коригираш. Ако председателят на изпитната комисия го коригира, той трябва да пише обяснение - че на това място е паднала бомба или има дупка, или както стана на бул. "Владимир Вазов" онзи ден, асфалтът се отвори и погълна кола. Това са нещата.
Дали Фандъкова е видяла, че няма маркировки, че половината от кръстовищата са със знаци, другата половина са без знаци - не става ясно. Ние учим децата, че този път е главен, поради причината, че по него се движи еди кой си автобус. Всичко в крайна сметка опира до организацията на движението. Когато имаш хубави пътища и добра организация на движението, броят на смъртните случаи намалява. Когато се вкара фазовото обучение, което в Европа беше централна тема на разговор - става дума за обучението от детската градина, през училищата, до завършващия курс и след това продължаващо обучение. Всичко това трябва да стане с парите, които се събират от санкциите и глобите.
517 млн. са събраните глоби за 4 години назад. А 521 млн. струват изборите за тези години. Кой ги плаща? Шофьорите. Значи могат да си правят избори докрай, без да им пука, защото тези пари не идват от нас. Без да се е получило нищо добро. Без да имаме един път, който да е завършен като магистрала, без да имаме един обходен път. Защото 2/3 от катастрофите стават поради липса на обходни пътища.
Всички тези неща са много прагматични и лесни, когато има диалог между хората, които са във властта, и тези, които са експерти по темата за пътната безопасност. Но в случая диалог няма. Както и при този министър - автомобилен състезател, няколко пъти го поканихме да се качи в автомобил, който е предназначен за обучение. Нека да види с тази навигация, дали би могъл да спечели състезанието. Не можете дори да го откриете за коментар. Всяка Божа вечер 90 човека в страната, които изпитват, пишат, че това нещо не става за изпити. И отговорът е - не, това ще се вкара и ще заработи от еди коя си дата.
Какви ще бъдат действията Ви оттук насетне?
Ако тези хора вкарат новите правила на 4 септември, това означава, на 8-и и 10-и ще имаме Национален съвет, на 21-и и 23-и блокираме магистрали. Редно е тези хора да станат и да си отидат.
Аз все пак се надявам, че в дългосрочен план разумът ще надделее. Изключително проблематичен е фактът, че до момента държавата не е дала на моите колеги 1 стотинка за оборудване на кабинети, за закупуване на нова техника. Но при тази система на изпит, когато един човек има правото да ви задава маршрута, той се съобразява с пътните условия. Той се съобразява с тези гърбици, които са неадекватно направени, които нямат изискване колко да са широки и колко да са високи. В Европа масово се навлиза особено по обходните и паралелните пътища възможността за кръстовища с кръгово движение. На всяко едно кръстовище, което е конфликтно, се прави повдигната платформа, която заема периметъра на цялото кръстовище. Това означава, че при един вариант на 20 см надигнат асфалт, цялото кръстовище е като платформа и е повдигнато. По този начин скоростта се намалява и се обезопасява. У нас т.нар. "легнали полицаи" освен да жулят долната част на автомобила нямат абсолютно никакво друго предназначение. Всеки си ги прави както си прецени и няма абсолютно никакъв стандарт. Оттук идва и големият проблем - че нямаме единна политика по отношение на безопасността на движението. Навсякъде в Европа за да се направи магистрала, трябва да има обходен път. 2000 г. едни "умни" политици махнаха в закона да има такъв обходен път в България. И затова сега, докато стигнете до Ихтиман по обходния път, след това отивате в сервиз. Кой е отговорен за това нещо? Разбира се, тези, които ни управляват. Това са същите хора, които искат да вземат парите от санкциите и глобите, и да попълнят дупките на бюджета без да има нищо положително за пътя, по който ние се движим.
700 км. ни е магистралният път в момента. При положение, че ни трябват 2100 км. Хората направиха 30 тунела за 2 години и половина в Италия. Тунели с осветление при това. Ние правим един тунел на Витиня за 4 години. И в момента строителството на Витиня пак е замразено. И няма и да стане. Тогава как искаме да намалим тази смъртност?
Всичките тези санкции, които се случиха, за последните 2 години - за качване на глобите, за отнемане на контролни точки - имаме с трима човека по-малко загинали от миналата година до този момент. Което означава, че това не работи. В това време дрифтовете по пътищата продължават. Младите дами карат високоскоростни автомобили, а ние не сме ги учили на това нещо. Покрай училищата, ако минете, ще видите как децата не седят в столчета, а ги качват на предната седалка и им дават да шофират. Ще видите покрай пазарищата в събота и неделя на нерегламентирани места, които са маркирани със знак "Забранено спиране" и съответно паркиране, масово спрели автомобили и полицаят да дъвче дюнер, гледайки в другата посока, или въобще да го няма. В малките часове на денонощието на 4 булеварда в София стават гонките - патрул няма да видите.
И отговорът на тези възмущаващи факти знаете ли какъв е? Това било социална политика, защото нямало места за паркиране. Ами като няма, махнете знаците, господа управляващи. Махнете знака и всеки да си спира както иска. Масово по селата хората карат нощно време след употреба на алкохол. Кметът къде е? Няма желание да се оправят нещата. Слагат се хора, които нямат хабер от темата за пътната безопасност. Увеличаването на санкциите се прави с цел събиране на повече средства. Много пъти съм задавал въпросът как се прави разчетът къде да бъдат патрулите. Слагат се точно там, където няма необходимост от тях, но се създава предпоставка да се засичат хора с 10-15-20 км. по-висока скорост. Но мястото, което е избрано, не води до създаване на предпоставка за ПТП. В същото това време, на 100 м. малко по-надолу имаме храсти, които скриват видимостта. Имаме храсти, които закриват знаците. Имаме възможност обхватът на пътя да бъде почистен, но не е почистен. И съответно тези опасни места и рискови завои стават предпоставка за тези пътно-транспортни произшествия. Но там няма полицаи. Полицаят вместо да е приятел на шофьора, той дефакто е негов враг.
Как бихте коментирали промените в Наказателния кодекс, с които съдът ще отнема в полза на държавата автомобилите на пияни и дрогирани шофьори? Според Вас адекватни ли са те?
Бях на последното заседание на Правна комисия, както и на Комисията по транспорт. За съжаление там са останали само двама или трима от предишните правителства. Всички останали са нови хора. Попитах тогава за причината за всички тези санкции, защото това са необмислени неща.
Има двама-трима човека, един депутат, който 2017 г. вкара абсолютното право на пешеходците на пешеходната пътека. На другата година от 90 човека, които бяха загинали вследствие на ПТП на пешеходни пътеки, бройката се увеличи на 140. Тук говорим за казуса, при който пешеходецът има абсолютно право и няма никакви задължения при пресичане.
Същите тези неща бяха вкарани под натиска на обществото. Идеята беше много бързо да се реши един проблем.
Сега отново ситуацията беше аналогична - да има реактивна реакция по отношение на обществото за всичко това, което се случва. Тези хора дори не са запознати с терминологията по отношение на Закона за движение по пътищата. Ако един машинист го засекат, че е употребил алкохол, ще вземат цялата композиция ли или само машината, която тегли композицията? Ако един ватман го хванат, защото там е записано, че се взима моторното превозно средство, какво ще стане? Ще направят линии, за да могат трамваят да го конфискуват и да го закарат пред районното управление? Когато повдигнах тези теми пред народните представители, един млад човек каза "Аз съм тук от няколко седмици, знам, че няма да стане, но съм обещал на моите избиратели да го прокарам".
Мисля, че тук може да се сложи само многоточие. Не може да има една лаборатория в цяла България, не може 8 месец след това, на този, който е "щастливец", да му излезе резултата дали е положителен или отрицателен. През това време вече вашата кола я няма, тя е разграбена, защото те седят на улиците пред районните управления.
Когато например в списъка за забранените средства, които дават възможност да ви дадат фалшив положителен тест за наркотици, има лекарства, които вие сте взимал, защо, питаме, полицаите отказаха да бъдат тествани с тези дрегери? Значи, за полицаите може едно, за нас може друго. Съответният човек може да е употребил, и да е на работа. За него може, а за нас не. Докато има такива разделения в обществото, нещата няма да бъдат адекватни и положителни. Направете лаборатории на първо място, след това правете закони. А не първо да слагаме каруцата пред коня. Затова и тези неща сега ще паднат. Но трябваше да се задоволи интересът на обществото."
Интервю на Георги Камарашев
Моля, подкрепете ни.