Доц. Христова за Фрог: Лобито на педагозите не допуска психолозите
Агресията у учениците е индикатор за нещо, което липсва в образователната система. Няма механизми и технологии, чрез които учениците да преодоляват агресията. Те не могат да я изразходват и чрез адекватни условия за спорт в училище.
Наблюдаваме липса на мотив за учене. В резултат на това отсъстват най-основните знания, които всеки ученик трябва да притежава на съответващата за него възраст.
Учителите са с много ниска удовлотвореност от професията си. Живеят в стрес. Това също се отразява на образователния процес.
Какви са причините? Всяко дете в зависимост от възрастта си има определени познавателни способности. Преди 10 години са били едни, днес са други. Преди 10 години децата не са били 24 часа в интернет, сега детето се ражда и хваща таблета. Трябват стандарти за възрастовото развитие на детето. В съответствие с тях се правят програми и се пишат учебниците. Но тези стандарти трябва да бъдат изследвани. За да можеш обаче да кажеш какво е детето днес, какво е на 3 г., на 6 г., на 9 г. трябва да си го изследвал. Това обаче не се е правило сериозно до сега. Реални, емпирични стандарти са направени само за децата от 0-3 години.
Програмите, които се правят въз основа на тези стандарти, трябва да облекчават натоварването на децата. Новият закон в тази посока има напредък. Трябва да се гарантира знание, което е необходимо на подрастващите за справяне с ежедневието. В момента учебните програми са изключително натоварени, а децата даже не са се научили на просто тройно правило. В програмите трябва да има игра, която да носи удоволствие от начина, по който придобиват знание. Учителите трябва да бъдат мотивирани да овладяват различни интерактивни техники за преподаване, които да носят радост от процеса.
Образованието трябва да учи и на национална идентичност, на моралните категории, които да бъдат разпознавани – на честност – нечестност, приятел – предател. Да обяснява какво значи химна, гордостта от нашата история. Уроците, които формират национална идентичност помагат на ученика да отговори на въпроса: Кой съм аз? И да бъде достоен в изборите си.
В цял свят педагогиката е психологизирана. У нас лобито на педагозите и на логопедите не допуска психолозите. Не допуска психологията дотам, че се опитва да я отрича даже като самостоятелна дисциплина, каза още доц. Христова.
Моля, подкрепете ни.