Реклама / Ads
3| 4960 |20.09.2011 НОВИНИ

Публичен регистър вади на светло партийните пари за вота

.
Още по време на предизборната кампания всеки ще може да провери какви финансови средства получават участниците в изборите наесен. Това стана ясно от изявлението на председателя на Сметната палата Валери Димитров.
 

  

По думите му Eдинният публичен регистър на партиите, коалициите и инициативните комитети, които участва в изборите или накратко ЕРИК, създаден от Сметната палата в изпълнения на изискванията на Изборния кодекс, ще бъде достъпен за всички граждани още в началото на следващата седмица. До сега информацията за дарителите на партиите се получават при нас, чак когато партиите представят годишните си отчети, коментира Димитров.

 

Той уточни, че в регистъра ще се вписват имената на политическите партии, коалициите и инициативните комитети, регистрирани за участие в съответния вид избори, имената на дарителите и вида, целта и размера на направените от тях дарения, както и декларациите за произход на средствата, ако общият им размер надвишава хиляда лева. Там ще се публикуват имена на физически лица, предоставили безвъзмездно вещи и услуги за предизборната кампания и декларации за собственост над тези вещи.

 

В регистъра ще се вписват и социологическите, ПР или рекламните агенции, с които работят участниците в изборите.

 

Регистърът е изработен от "Информационно обслужване" АД. Общата му стойност е 228 000 лева, като 150 000 лева от тях са отпуснати целево от Министерството на финансите.

 

Председателят на Сметната палата призова всички партии, коалиции и инициативни комитети коректно и навременно да подават данни за регистъра, за да може да се осигури прозрачност на изборите.

 

Според Изборния кодекс участниците в изборите веднага трябва декларират новата актуална информация за тях, включително и даренията, уточни зам.-председателят на Сметната палата Валери Апостолов. В регистъра ще се публикуват и отчетите на партиите, коалициите и инициативните комитети, участвали в изборите, съобщи още той. Тези отчети трябва да бъдат подадени в Сметната палата от всички участниците до 30 дни след края на изборния ден.

 

Сметната палата в срок до 15 дни, след като получи отчетите, ще публикува тези отчети, а по-късно ще направи и одит на средствата, изразходвани от всички, включили се в изборите. "Ние се надяваме в рамките на 5-6 месеца този одит да приключи", уточни Апостолов.

 

Забранява се финансирането на предизборната кампания от юридически лица и еднолични търговци, забраняват се анонимните дарения, даренията от чуждестранни физически лица с изключение на лицата с двойно гражданство, едното, от което е българско, а другото е от страна-член на ЕС, забранено е даряването от религиозни институции, от чуждестранни търговски дружества и чуждестранни дружества с идеална цел.


Дарението от едно физическо лице не може да надхвърли повече от 10 000 лева за една календарна година, а когато дарението надхвърли 1000 лева лицето трябва да предостави декларация за произход на дарените средства.

 

Таванът на общия размер на финансирането на кампанията за президентския вот за партии и инициативни комитети е 2 милиона лева, а за местните избори - 8 милиона лева за партии и коалиции в цялата страна. Общият размер на финансирането за кандидат на кмет на община може да бъде в размер от 25 000 лева до 1 милион лева в зависимост от броя на жителите в населеното място. За неспазването на изискването на Избирателния кодекс, Сметната палата е упълномощена да налага финансови санкции в размер от 5000 до 10 000 лева.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 18| 5302 |27.07.2011 Двама братя били бомбаджиите пред партийните офиси . 14| 5629 |29.06.2011 Вадят на светло масоните в тоги . 2| 5489 |02.06.2011 Срив в системата блокира достъпа до Търговския регистър . 20| 10894 |28.05.2011 Корумпираните катаджии – в регистър

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads