Само 1 от 5 туристи би се върнал пак в България

За нея стана ясно на кръгла маса за качеството и устойчивото развитие в туризма, част от 36-месечен проект на икономическото министерство, финансиран по програма “Регионално развитие”, пише Труд.
Сравнението показва, че почти половината (48%) от анкетираните туристи, посетили държава на Стария континент, твърдят, че отново биха се върнали там. За България такава заявка дават едва 21%. На въпрос биха ли препоръчали страната ни като дестинация на свои приятели, само 43% са отговорили утвърдително, докато за Европа средната норма по този показател е 71%.
Оценката на чуждите туристи за страната ни е отлична по отношение на съотношението качество - пари. По този критерий хотелската база е оценена със 174 при средно за Европа 122. Подобно е съотношението и по показател “пазаруване-пари” - при евронорма 71, България има 153 точки. За сметка на това страната ни получава лоша оценка за достъп до обществен транспорт, инфраструктура и възможностите за развлечение.
Едва около 15-17 на сто от българските туристически фирми имат интерес да въведат системи за управление на качеството. Това означава, че от около 40 хил. дружества в този бранш, само 5-6 хил. са потенциалните кандидати, съобщи Иво Желев, ръководител на фирмата изпълнител на проекта “Стимулиране на качеството и устойчивото развитие на туристическите предприятия”.
20% от всички фирми са категорично против въвеждането на системи за сертифициране. Причината е, че бизнесът се страхува от увеличаване на бюрокрацията и на разходите. Въвеждането на такива система струва различно в отделните държави. Във Франция е безплатно, но в Швейцария разноските стигат до 3600 евро за фирма. За България това ще струва между 1000 и 20 000 лв. в зависимост от големината на бизнеса.
Според участниците във форума, въвеждането на системи за доброволно сертифициране на качеството на туристическите продукти ще повиши конкурентоспособността им и приходите от туризъм.
Моля, подкрепете ни.





