Цветанов: Бивш общинар на ГЕРБ е източил железниците
Това съобщи вчера вътрешният министър Цветан Цветанов, след като от прокуратурата обявиха, че обискират и претърсват дружеството във връзка с дело за сключване на неизгодни договори, от които са настъпили щети за НКЖИ за около 50 милиона лева.
МВР шефът веднага пожела да подчертае, че Илиев никога не е бил член на управляващата партия, а просто фигурирал в общинските й листи, като представител на собствената си политическа структура ДРОМ.
"Правени са обществени поръчки, които са печелени от фирми с по 20 служители персонал", разясни лаконично схемата Цветанов, след което не пожела да уточни дали вече има повдигнати обвинения, тъй като това ще стане ясно след преценката на държавното обвинение.
"Ако вътрешният министър действително е намесил моето име, то министър Цветанов се е объркал за пореден път", реагира невярващо лидерът на ДРОМ Илия Илиев. Илиев не вярваше, че името му и това на брат му е споменато в случая.
Той обясни, че е знаел какво работи брат му, както и за поръчките с НКЖИ. "Източване обаче няма как да стане, защото за всичко има Закон за обществените поръчки. Не се притеснявам от нищо, нека проверяват. С бизнес не се занимавам", каза още Илиев. По думите му никой досега не го е викал за разпит или обяснения.
Според него сега не може да се източват държавни предприятия. "Това се правеше през 90-те години, когато бях много малък и няма как да съм участвал", каза лидерът на ДРОМ. Илиев заяви, че нито едно правителство не е покровителство организацията и семейството му. "Дори преди да вляза в политиката карах по-скъпи коли от сега", аргументира се Илиев.
По неофициална информация става въпрос основно за обществени поръчки за ремонти и строежи на релсови пътища, които са били сключвани в нарушение на Закона за обществените поръчки (ЗОП) с фирми, които не са разполагали с необходимата техника да извършват въпросните дейности. Впоследствие поръчките са били отстъпвани на подизпълнители, отново в нарушение на ЗОП, пише Mediapool.
Към този момент разследващите разполагат и с данни, които вероятно ще доведат до обвинения за безстопанственост и срещу служители на БДЖ. Въпросните сделки са били сключвани от ръководството на НКЖИ. Междувременно заместник-главният прокурор Камен Ситнилски се размина с информацията на Цветанов, че разследването визира последните 5 години и обясни, че става дума за големи обществени поръчки за сериозни суми до 2009 г.
"Не мога да кажа дали е само на "белите якички", защото те са от едната страна. От другата може да са и недостатъчно измитите ръце. Парите се дават от единия и се приемат от другия", заяви Ситнилски в отговор на въпрос дали това е пример за схема, организирана от "белите якички".
"Щом сме тръгнали с увереност от сутринта едва ли си представяте, че днес сме решили. Явно преди това сме натрупали информация и сме взели решението на базата на предварителни материали. Днешната реализация се надявам да е начало на едно успешно доказано обвинение", коментира акцията заместник-главният прокурор.
Връзката на Илия Илиев с въпросните фирми е брат му Йордан Илиев, който е в управата на редица фирми, облагодетелствали се от поръчките на НКЖИ, разказаха пред Mediapool източници, запознати с разследването. Справка във фирмения регистър ДАКСИ показва, че братът на ромския лидер е в управата на строителната фирма "Енерджи груп 2003".
Само през последните две години въпросната компания спечелила конкурси за около 17 милиона лева, сочат още неофициалните данни.
"Енерджи груп 2003" има сключени седем договора с НКЖИ в периода 2006 – 2011 г. на обща стойност 11.1 млн. лв. без ДДС, показва справка в официалния регистър за обществените поръчки. Компанията изпълнява поръчка за около 5 млн. лв. за заздравяване на земното легло между гарите Владая и Драгичево. "Енерджи груп 2003" е избрана в процедура без обявление заради необходимостта спешно да бъде избран изпълнител заради наводнения участък при летните дъждове през 2010 г. През тази година пък "Енерджи груп 2003" е получила над 1.1 млн. лв. от НКЖИ за ремонта на гарата в Горна Оряховица, става още ясно от регистъра на обществените поръчки. Сумата е с около 100 хил. лв. повече от тази, на която е сключен договора. С "Енерджи груп 2003 г." е имало сключен още един договор за ремонт на жп гарата в Горна Оряховица за 2.2 млн. лв. през 2006 г., като няма информация дали е бил прекратен или изпълнен.
Преди по-малко от два месеца пък, на 11 октомври, НКЖИ е платила на тази фирма близо 37 хил. лв. за доставка на акумулаторни батерии. Според регистъра на обществените поръчки "Енерджи груп 2003" е спечелила още поръчка за над 4.8 млн. лв. за доставка на релси. НКЖИ обаче е прекратила рамковите договори за доставка на релси и пресоване на баласта сключени в началото на 2009 г. "Преценихме, че тези договори са неизгодни и за това ги прекратихме", коментира Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на НКЖИ без да уточни какви суми са платени до момента на доставчиците. В регистър за обществените поръчки обаче няма информация, че договорите са прекратени.
Междувременно е сменен председателят на управителния съвет на НКЖИ Орлин Алексиев. Това е станало със заповед на министъра на транспорта Ивайло Московски на 10 юни, показва справка в търговския регистър.
Пет месеца по-късно прокуратурата започва и въпросното досъдебно производство, съвместно с ГДБОП и националното следствие. Засега обаче разследващите отказват да разкрият първоизточникът на информацията за злоупотребите.
Освободеният Орлин Алексиев е съветник от ГЕРБ в Столичния общински съвет (СОС) и се смята за близък до премиера Бойко Борисов. Алексиев е председател на комисията по бюджет в СОС. В предишния общински съвет Алексиев и Илия Илиев бяха в групата на ГЕРБ, като Алексиев беше и в ръководството на НКЖИ.
Илия Илиев каза, че с Орлин Алексиев са си говорили основно за жени и проблемите в общината, но не и за НКЖИ.
Името на Алексиев беше намесено и в проваления търг за ремонта на жп линията Пловдив – Бургас, който беше анулиран по настояване на Европейската комисия заради съмнения, че е нагласен. Вината за провала отнесе Десислава Георгиева, бивша директорка на програма ФАР в регионалното министерство, която беше доведена в НКЖИ от Алексиев.
Преди три дни пък СДС сигнализира, че и търгът за ремонт на жп отсечката Димитровград – Харманли също е съмнителен. Аргументите на сините бяха, че поръчката е спечелена от гръцката “Терна”, чиято ценова оферта е с 40 млн. лева по-скъпа от най-евтиното предложение. "Терна" има двугодишно забавяне по друг подобен жп проект изпълняван с европейски средства.
Отсечката Димитровград – Харманли е първата позиция от големия търг за електрификация и модернизация на железния път от Димитровград до Свиленград (66 км), който се финансира със 153 млн. евро по оперативна програма “Транспорт”. За тази позиция има 10 оферти като най-евтината – за 96 млн. лева, е на обединение "Трансюжстрой – Станилов". Ценовата оферта на ‘Терна” е 136 млн. лева и се нарежда на пето място. Класирането обаче зависи на 60% от цената и на 40% от оценката на техническата оферта. Според СДС съмнителното в търга е, че техническата оферта на гърците е взела максималния брой точки, при положение, че фирмата две години забави ремонтът на жп отсечката Крумово – Първомай. Строителството бе съпроводено от много проблеми и анекси за оскъпяване и удължаване на сроковете, посочиха от СДС.
Моля, подкрепете ни.