Politico: Дезинформацията се превърна в най-голямата заплаха за честността на изборите
Служителите по изборите винаги са имали трудна работа, тъй като те организират логистично сложни избори в силно напрегната политическа среда. В исторически план най-добрите от тях са се справяли с това предизвикателство, като са спазвали стриктно изборното законодателство, третирали са всички кандидати справедливо и равнопоставено, като същевременно са оставали извън светлината на прожекторите. Но този подход, макар и все още необходим, вече не е достатъчен, пише в своя публикация Politico.
Изборите сега се организират сред море от дезинформация и дезинформация, което затруднява избирателите да разберат кое е вярно. Междувременно авторитарните лидери и кандидати редовно атакуват изборните администратори още преди изборите да са се състояли, наричайки ги корумпирани и некомпетентни. Тази комбинация подкопава вярата на избирателите в изборните органи, в организираните от тях избори, в резултатите от тях и в крайна сметка в правителствата, които встъпват в длъжност.
Дезинформацията сама по себе си вече се е превърнала в най-голямата заплаха за честността на изборите в много страни по света, което означава, че това, което изборните органи традиционно смятат за свое най-голямо задължение - да организират технически компетентни, свободни и честни избори - вече не е достатъчно. Напротив, най-важната отговорност на органите за управление на избори днес е да изградят и поддържат доверието на избирателите в честността на изборния процес. А това изисква проактивна, пряка комуникация с избирателите на постоянна основа.
Избирателните органи обаче не могат да се справят с тази работа сами. Избраните длъжностни лица, политическите партии, кандидатите, медиите и гражданското общество имат важна роля - както и технологичните компании.
Онлайн платформите на големите технологични компании често се използват от злонамерени участници за разпространение на лъжи. За щастие, някои от тези компании са приели сериозно отговорностите си в тази област, като са сформирали екипи за изборите и доброволно са поели ангажименти да ограничат използването на съдържание, свързано с изборите, създадено от изкуствен интелект.
Досега обаче тези мерки за смекчаване на въздействието на технологиите върху изборите като цяло бяха насочени към западните демокрации. Докато в много страни по света все още няма ефективен канал за комуникация между изборните органи и големите технологични компании, както и ефективни средства, които изборните служители могат да предприемат срещу необузданото разпространение на дезинформация, свързана с действителното провеждане на изборите. И тъй като тазгодишните избори се провеждат както в силни, така и в слаби демокрации, включително в много страни от глобалния юг, обхватът на тези мерки трябва да се разшири, като най-накрая се свържат тези два свята.
В тази насока Международната фондация за избирателни системи наскоро събра изборни служители заедно с представители на големи технологични компании и гражданското общество, за да могат да започнат да изграждат тези мостове. Сред участниците бяха Google, Meta, Microsoft, Фондация "Рокфелер", Snap и TikTok, както и настоящи и бивши изборни служители от Босна и Херцеговина, Мавриций, Мексико, Филипините и Швеция. Заедно разработихме набор от доброволни насоки за интегритет на изборите за технологични компании.
Макар че са поети много ангажименти и политики във връзка с технологиите и демокрацията, това са първите насоки, изготвени от специалисти по избори и технологични компании, които заседават заедно. И макар че те няма да решат всички проблеми, свързани с изборите и дезинформацията - например няма да бъдат прилагани от всички компании във всички държави, в които предстоят избори - насоките ще дадат ценен принос към решаването на проблемите.
На първо място, тези мерки ще започнат да изграждат пряка комуникация между професионалните изборни администратори по целия свят и техническите екипи, работещи по изборите на места, където такава връзка не съществува в момента. Второ, те също така ще осигурят основа, върху която може да се търси по-нататъшно сътрудничество за съвместна работа по дезинформацията, свързана с администрирането на изборите.
Като се възползват от тези насоки, технологичните компании ще имат пряк достъп до авторитетни източници на информация за предстоящите избори - като например как да се регистрират за гласуване, къде и кога да гласуват, кои са кандидатите и партиите в дадени избори - която след това ще могат да предоставят лесно на своите потребители.
А когато онлайн платформите се използват за разпространение на дезинформация, изборните служители ще могат да комуникират директно с технологичните компании.
Всъщност технологиите могат да служат на демокрацията. И ако технологичният сектор си партнира с изборните администратори, те могат по-добре да помогнат за защитата на честността на изборите и да възвърнат общественото доверие в изборните процеси - ключът е в сътрудничеството.
Антъни Банбъри, председател на Международната фондация за избирателни системи и Мохамед Ирфан Абдул Рахман, избирателен комисар на Мавриций, Politico. Преводът е на редакцията на ФрогНюз.
Моля, подкрепете ни.