7|
6227
|11.03.2015
НАРОДЕН ГЛАС
Марси Рийс: Кой дърпа конците на медиите в България?
Българските граждани трябва да са наясно със собствеността на медиите, за да знаят на кого да се доверят. Като бивш журналист уважавам ролята на медиите в демократичното общество и съм респектирана от нея. Свободният поток от слово е ключов за целия свят. В едно демократично общество медиите трябва да информират гражданите и гласоподавателите, да правят дискусии.
Това каза посланикът на САЩ у нас Марси Рийс, която бе специален гост в дискусията „Медиите като инструмент за завладяване на държавата", организирана от Центъра за изследване на демокрацията и Фондация „Конрад Аденауер", предаде news.bg.
За нея е ясно, че по дефиниция правителството работи за хората и е назначавано от хората, но то не може да работи добре, ако няма открит дебат за публичната политика, ако хората не са информирани добре за идеите, концепциите.
Хората имат достъп до информация от много източници, особено заради онлайн медиите и определено е трудно да проследим на коя да се доверим. Говорим за концентрация на собствеността на медиите, защото въпреки богатото меню, което ни се предоставя, на пазар с ограничена собственост от няколко групи, хората получават субективни становища. Така на мнението на обществото се влияе еднопосочно, смята посланикът.
В България проблемът е, че много често не сме информирани кой е собственикът на съответната медия и човек не може да се ориентира дали да й се довери.
Според посланика на Щатите придобиването на много медии от малко хора се обвързва с политически интереси, ограничава предлагането на публикувани становища, дава възможност на собствениците да диктуват редакционното съдържание.
Това може да се отнася от най-малките местни спорове до международните новини. Ако зрителят получава само една гледна точка и дори не го знае, той е дезинформиран, категорична е Рийс. Тя призова да знаем кои са собствениците на медийния канал, кой го финансира, откъде идват парите, кой дърпа конците на редакторите.
Рийс счита, че на Балканите съществуват добри закони, но трябва и добра регулаторна рамка, за да говорят журналистите свободно. Сега се стига и до автоцензура, притеснена е тя.
Посланикът припомни и миналогодишно проучване на „Конрад Аденауер", според което само 1 от 6 българи смята, че медиите са свободни. Потиснатите медии не дават обективна гледна точка, изтъкна Рийс.
За нея е ясно, че по дефиниция правителството работи за хората и е назначавано от хората, но то не може да работи добре, ако няма открит дебат за публичната политика, ако хората не са информирани добре за идеите, концепциите.
Хората имат достъп до информация от много източници, особено заради онлайн медиите и определено е трудно да проследим на коя да се доверим. Говорим за концентрация на собствеността на медиите, защото въпреки богатото меню, което ни се предоставя, на пазар с ограничена собственост от няколко групи, хората получават субективни становища. Така на мнението на обществото се влияе еднопосочно, смята посланикът.
В България проблемът е, че много често не сме информирани кой е собственикът на съответната медия и човек не може да се ориентира дали да й се довери.
Според посланика на Щатите придобиването на много медии от малко хора се обвързва с политически интереси, ограничава предлагането на публикувани становища, дава възможност на собствениците да диктуват редакционното съдържание.
Това може да се отнася от най-малките местни спорове до международните новини. Ако зрителят получава само една гледна точка и дори не го знае, той е дезинформиран, категорична е Рийс. Тя призова да знаем кои са собствениците на медийния канал, кой го финансира, откъде идват парите, кой дърпа конците на редакторите.
Рийс счита, че на Балканите съществуват добри закони, но трябва и добра регулаторна рамка, за да говорят журналистите свободно. Сега се стига и до автоцензура, притеснена е тя.
Посланикът припомни и миналогодишно проучване на „Конрад Аденауер", според което само 1 от 6 българи смята, че медиите са свободни. Потиснатите медии не дават обективна гледна точка, изтъкна Рийс.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads